Bіддана
Як створювалися прикраси для «Відданої» в межах першої в історії колаборації українського фільму та ювелірного бренду
ТЕКСТ: Анна Давидова
Штрихи
до портретів
«Фразу «У мене забагато прикрас» ви ніколи в житті не почуєте від жодної дівчини», – зі сміхом каже Заріна Нетовкіна, амбасадор українського ювелірного бренду ZARINA, котра брала безпосередню участь у розробці капсульної колекції «Віддана». Ми зустрілись у найбільшому столичному бутику ZARINA на бульварі Тараса Шевченка: довкола нас у двоповерховому приміщенні в самому серці Києва розташувалися понад 5 тис. ювелірних прикрас на будь-який смак і гаманець. На найпомітнішому місці – поруч зі входом – вітрина зі стильними сережками, браслетами, кольє з перлами: речами, водночас і вінтажними, і дуже актуальними. На те, як називається ця колекція й що саме надихнуло на її створення, прозоро натякає постер «Відданої», котрий стоїть поруч на підставці. А якщо натяку замало, на допомогу завжди готові прийти консультанти бутику.
Амбасадор бренду Заріна Нетовкіна й сама перейнялася магією колекції «Віддана»: свій образ вона доповнила сережками «Вільна» з бароковим перлами
Загалом у колекції «Віддана» 16 позицій, але під час нашої з Заріною зустрічі – за кілька днів до Нового року – далеко не всі вони були представлені на вітрині. «Просто все розкупили – і тут, і навіть в онлайн-магазині, – пояснює Нетовкіна. – Колекція розлетілася за два тижні з моменту надходження у продаж, зараз ми маємо її довиробляти. І ми не робили жодних заходів, не проводили кампанії в пресі – лише анонсували вихід колекції на своїй сторінці в Instagram та на сторінці «Відданої». Але кожна жінка, яка заходить у наш бутик і бачить ці прикраси, – вона закохується: просто тому, що дуже гарно».
Ця капсульна колекція – перший в історії українського кіно приклад колаборації фільму і ювелірного бренду. Вона стала логічним продовженням партнерства студії FILM.UA та компанії ZARINA, що розпочалося понад рік тому з виробництва прикрас, необхідних для зйомок «Відданої».
Фільм: коли у фокусі – деталі
І в романі Софії Андрухович «Фелікс Австрія», і в його екранізації, стрічці «Віддана», різноманітні предмети відіграють дуже важливу роль – можна навіть сказати, нарівні з героями-людьми. «Те, у чому ми живемо, – будівлі, одяг, меблі, посуд – може не тільки служити нашим потребам. Водночас вони не конче мусять бути такі дорогі і прекрасні, що перед ними малієш і скручуєшся, як опалий лист. Усі ці предмети здатні бути продовженням думок і почуттів, розмовою, запитанням, твоєю власною відповіддю», – пише Софія Андрухович. В її романі предмети – і передусім прикраси – доповнюють портрети героїв та обіграють складнощі й тонкощі їхніх взаємин.

Так, золотий годинник на ланцюжку, що належав доктору Анґеру, котрого оповідачка історії Стефа сприймає як свого прийомного батька, – це символ безмежної любові та немовби зупиненого часу. Часу, де загрузли нерозривно пов'язані одна з одною Стефа й Аделя, дочка доктора Анґера. Часу, де застиг нині Івано-Франківськ, а тоді Станіславів, що потопає в нескінченному дощі, наче маркесівський Макондо.
Таким став гребінь із книжки під час утілення в реальність
Інший важливий предмет – витончений гребінь із двома цикадами на одній вишневій гілці. У ньому знову-таки простежується двоїстий мотив Стефи та Аделі. А ще він символізує статусність в їхніх відносинах. Цим гребенем служниця Стефа захоплено і тремтливо прикрашає волосся своєї пані Аделі: «Я вилась навколо неї ластівкою. Накрутила разки перлів на її білосніжну шию, вклала коси вигадливим вихором, увіткнула у них тризубий гребінець із хрому і тонкого кольорового скла: цикаду на гілці з вишневим цвітом. Що ще зробити з моєю кралечкою, щоб вона засліпила всім очі, щоб усі побачили, щоб зрозуміли, яка вона в мене є». Цей самий гребінь Аделя милостиво дає поносити самій Стефі, а потім безжалісно відбирає (у фільмі цей епізод відсутній).

В екранізації роману ці та інші аксесуари також постійно опиняються у фокусі, допомагаючи візуалізувати історію й акцентувати її важливі моменти і сенси. Їхня роль у фільмі «Віддана» дуже важлива, тож до питання виробництва команда проекту підійшла з великою відповідальністю, обравши для цього найкращого партнера.

«Нам зателефонувала Юлія [Пилипенко, керівник напрямку спонсорських проектів FILM.UA ] та запросила до «українського Голлівуду» на Троєщині, де зробила презентацію всіх проектів кіностудії, – згадує Заріна про початок співпраці. – Я просто не могла не закохатися в усе, що вони роблять, – притому що доволі скептично ставилась до українського кіно, адже потрапляла на деякі, скажімо, не дуже хороші роботи. Проте, коли побачила такий рівень, мене це дуже надихнуло!»
Співпраця двох компаній розпочалася з виготовлення п'яти прикрас для «Відданої», які були потрібні за сценарієм. Майстри бренду створили три гребені для волосся – той самий гребінь із цикадами, ще один із ластівками й один із гілкою калини. Також – два кулони, що відкриваються. А ще інкрустували аксесуар ілюзіоніста шевальє Торна – масивний чоловічий перстень – гіпнотизуючим зеленим каменем. Крім того, на зйомках використовували й інші прикраси ZARINA – не спеціально створені для фільму, а взяті з уже готових лінійок: здебільшого – з колекції PERLA.

Усі предмети створювалися майстрами ZARINA вручну за ескізами Лесі Патоки. Спочатку розробляли 3D-моделі прикрас.
Перевтілення віртуальних 3D-моделей на реальні предмети – магія XXI сторіччя
Перевтілення віртуальних 3D-моделей на реальні предмети – магія XXI сторіччя
За 3D-моделями створювали форму, яку спершу за допомогою спеціальної машини виливали з воску, а потім замінювали на метал. Створення такої форми потребує мінімум два-три дні, далі – починається ручна робота з декорування предметів: дуже скрупульозна й копітка. Так, над одними лише гребенями п'ятеро майстрів працювали цілий місяць. «Тонесенькі прожилки на крильцях цикад – це й є ті деталі, що створюють красу», – підкреслює Заріна.
На створення такої краси пішов місяць праці п'яти майстрів
Для виготовленні прикрас до «Відданої» була використана суміш лігатур – срібла та деяких інших металів. У гребені з цикадами є натуральні перли, в гребені з ластівками – фіаніти, що імітують фіалкові сапфіри. Усі вони – з почорнінням, аби домогтися вінтажного ефекту. Для цього зверху наносили чорний родій – метал, дорожчий за золото. Він використовується для різних цілей: іноді – щоби прикраси сяяли, а часом – навпаки, аби їх «зістарити».

Не обійшлося й без курйозів. «Наші медальйони з кришечками, що відкриваються, спочатку вийшли дуже глянцевими, аж занадто відполірованими, – згадує Заріна. – Я привезла їх до знімального павільйону, а мені кажуть: «Це не можна так залишати, адже відображатиметься камера – мов у дзеркалі». Тож нам довелось використовувати підручні засоби. На майданчику ми знайшли якийсь срібний маркер і за його допомогою почали робити медальйони матовішими».
Колекція «Віддана»: краса поза часом
«Коли після створення прикрас для зйомок ми почали працювати над колекцією, то передусім хотіли передати в ній дух цієї історії. Намагались усе «переплести» між собою, аби була не просто красива колекція, а відчувався єдиний концепт із фільмом та книжкою», – розповідає амбасадор бренду ZARINA.

Розробка концепції зайняла близько трьох місяців. «Спершу ми думали використовувати просто срібло – з камінням і без, також була ідея використовувати велюрові тканини, – згадує Заріна. – Але коли придумали й затвердили концепцію – барокові перли, – нашим завданням стало підкреслення їхньої унікальної краси».

Барокові перли – один із головних ювелірних трендів останніх років, до того ж він дуже добре перегукується з естетикою кінця ХІХ – початку ХХ століття, коли відбуваються події «Відданої».

«Коштовності – вони не залежать від часу, – каже Заріна. – Як перли були актуальні тоді, сторіччя тому, як вони повернулись у моду зараз – так само вони будуть актуальні за 20, 50, 100 років. Адже у світі мас-маркету, де все дуже швидко стає модним, а вже наступного дня стає моветоном, коштовності – це те, що вічне. Як казала Коко Шанель, «за перлами завжди правда». Тож якщо маленька чорна сукня – найважливіша частина «звичайного» гардеробу, то перли – така сама універсальна база гардеробу ювелірного».

До колекції «Віддана» увійшли сережки, каблучки, браслети, кольє, чокери, дизайн котрих перегукується зі вдачами головних героїнь, підкреслює важливі для історії теми.

Так, приміром, кольє з назвою «Калейдоскоп кохання» символізує запаморочливі взаємини персонажів, а також у прямому розумінні відображає тему калейдоскопів і кольорових вітражів, що присутні і в книжці, й у стрічці. Чокер «Вільна» обіграє тему взаємин служниці та пані. А намисто з перлів «Софія» вшановує автора роману Софію Андрухович.
Так і кортить сказати, що кольє «Софія» – справжня перлина цієї перлової колекції
І звісно, тут відображені образи головних героїнь. «Барокова перлина несе у собі дуже багато сенсів, – розповідає Заріна. – Є ідеальні круглі перлини: вони в нас уособлюють Аделю – аристократичну, витончену. У каблучках і сережках «Аделя» такі перлини доповнені багетними фіанітами. До слова, багетне огранювання – прямокутне – вважається дуже «балуваним», позаяк вимагає найякісніших каменів, інакше найменший недолік буде помітний. А от у сережках «Стефа» барокова перлина, навпаки, максимально «дика», неправильних форм. Проте саме в цьому полягає її цінність. Вона прекрасна така, як є: невідшліфована, справжня».
КАБЛУЧКА «АДЕЛЯ»
СЕРЕЖКИ «АДЕЛЯ»
Ось так дизайнери ZARINA відобразили у прикрасах витончену натуру Аделі…
СЕРЕЖКИ «СТЕФА»
а отак – гарячу й неприборкану вдачу Стефи
За словами Заріни, вся колекція розходиться дуже добре, а найтоповіші позиції – витончений чокер «Вільна» та сережки «Вільна», в яких природна краса барокової перлини підкреслена срібним сатиновим медальйоном, що матований за допомогою піскоструменевої техніки. «Люди просто збожеволіли через перли – і ми з «Відданою» дуже успішно влилися в цю світову історію», – з посмішкою каже амбасадор бренду.

Аби зберегти загальну канву всього проекту «Віддана», концепцію й дизайн колекції узгоджували з FILM.UA, а назви для прикрас колекції та їхні легенди придумували разом із креативною командою кіностудії.
ЧОКЕР «ВІЛЬНА»
Чокер «Вільна» – один із головних хітів колекції
Розповідаючи про партнерство двох компаній, Заріна акцентує, що це – історія win-win. «У кожному нашому бутику – банер «Відданої», а FILM.UA на своїх заходах постійно говорить про нас. Це – дуже позитивний досвід. Чи плануємо ми ще співпрацювати з кіно? Я думаю, так. Але в будь-якому разі ми зараз дружимо та співпрацюємо лише з «Відданою», весь фокус на цьому проекті», – каже вона.

Амбасадор бренду підкреслює, що для такої успішної колаборації дуже важливим є збіг цінностей партнерів: «У розумінні нашого бренду головна цінність полягає в самій дівчині: її вдачі, гуморї, в її можливості змінюватися. Наш девіз – «Цінність – це ти». Ми не говоримо про те, що тобі потрібні прикраси, аби бути вродливою, – тобі треба просто любити й заохочувати себе. І «Віддана» – про те саме».

Та хто ж усе-таки розкупив колекцію «Віддана» мало не за місяць до прем'єри фільму? Постійні клієнтки ZARINA – поціновувачки барокових перлів? Гарячі шанувальниці роману?

«Наш бренд, звичайно, має свою дуже лояльну аудиторію, але, на мою думку, цільова «Відданої» – геть усі жінки України – так відповідає на це запитання Заріна. – Чому? По-перше, певна річ, «Фелікс Австрія» – бестселер. І коли 16 січня відбудеться прем'єра фільму за цією книжкою, всі взагалі ошаленіють. Проте тут є ще багато чинників, що створюють потрібну атмосферу: перли, жіноча сила, красива епоха та красива історія. Коли дівчина приходить до нашого бутику, ми спочатку просто показуємо їй колекцію – і вона одразу ж у неї закохується. А потім іще й розповідаємо передісторію, і вона каже: «Так! Загорніть мені все!» Це – справжня синергія: й Софії Андрухович, і кіностудії FILM.UA, і нас».
Bіддана
Текст: Анастасія Рахманіна, Анна Бєлікова, Анна Давидова
Дизайн: Олексій Панов
Більд-редактор: Андрій Поліщук
Фотоматеріали: пресс-служба FILM.UA; Zarina; MBR
Літературні редактори: Марина Дерська, Дар'я Дерська
Редактор спецпроекту: Анна Давидова