МЕНЮ
Військовий фотограф, котрий зумів знайти нове натхнення у мирному житті
Джордж Сілк
Джордж Сілк – чотири рази найкращий журнальний фотограф року за версією американської National Press Photographers Association – не найочевидніший вибір, коли йдеться про «Оскар». Передусім Сілк прославився як військовий фотожурналіст. Та тим цікавіше роздивлятися світлини церемонії вручення нагород Кіноакадемії, зроблені ним для журналу LIFE, якому Джордж віддав тридцять років життя: гламур і магія «фабрики мрій» в об'єктиві фотографа, що звик знімати не мрії, а реальність – при цьому в найжорстокіших і найнепривабливіших її проявах.
Військові фотожурналісти LIFE Джордж Сілк (праворуч) і Карл Міданс на італійському фронті під час Другої світової/Photo by George Silk/The LIFE Picture Collection via Getty Images
Джордж Сілк народився у Новій Зеландії 17 листопада 1916 року. Він захопився фотографією ще за юних літ, а потім навчався на практиці та працював у магазині фотоапаратів в Окленді з 1934-го по 1939-й. Окрім того, ще однією його пристрастю завжди був екстрим: яхтинг, лижі, мотоцикли. Знімаючи все це, він розвивався як професійний фотограф і заразом збирав портфоліо.

А потім прийшло 3 вересня 1939 року – день, коли Нова Зеландія й Австралія одночасно з Великобританією вступили у Другу світову війну. І Сілк одразу відправив своє цілком мирне портфоліо до офісу прем'єр-міністра Австралії з проханням узяти його як військового фотографа. Прохання задовольнили: Джордж Сілк знімав у воєнних зонах на Ближньому Сході, в Північній Африці, у Греції та Новій Гвінеї.

У Лівії під час облоги Тобрука 1941-го він потрапив у полон до сил генерал-фельдмаршала Роммеля, однак через 10 днів зумів утекти. Згодом Сілк знімав воєнні дії Новогвінейської кампанії й там зробив одну з найвідоміших своїх світлин, на ній зображений осліплений австралійський солдат, босий, із перев'язаними очима, котрого веде якоюсь глушиною абориген у пов'язці на стегнах.
Ця пронизлива світлина молодого фотографа вразила редакторів LIFE, і невдовзі Сілка офіційно взяли у штат найпрестижнішого журналу/Photo by George Silk/The LIFE Picture Collection via Getty Images
1944-го, знімаючи Арденнську операцію, Сілк був поранений гранатою під час переправи через річку в Німеччині. 1945-го – першим сфотографував Нагасакі після вибуху атомної бомби. 1946-го – зняв для LIFE трагічне фотоесе про голод у китайській провінції Хунань.

Одне слово – Джордж Сілк бачив і знімав події, з якими мало що могло би зрівнятися за негативною емоційною напругою. Але бачив їх по-іншому, аніж більшість колег. «Він не був оператором війни, – згадував Джон Лоенгард, колишній більдредактор LIFE та автор книжки «Фотографи LIFE: Що вони бачили» (Life Photographers: What They Saw). – Інші бачили велику картину та робили її «своєю війною». А Джордж просто вперто хотів бути там, перемогти свої страхи та показати людям, що це і як».

1947-го Джордж Сілк став громадянином США. Повернутись до звичайного мирного життя, знімати голлівудських зірок після побаченого у Нагасакі – хто може сказати, як то було для нього? Напевно, лише той, хто сам пройшов через таке. Проте Сілку вдалося. Його «цивільні» світлини зроблені з тією самою щирістю та увагою до людей на них, як і військові, хоча й несуть уже геть інші, значно радісніші емоції.
Побачивши багато горя, Сілк не розучився бачити радість. 1954 рік: фанати зустрічають зірок, що прибувають на 26-ту церемонію «Оскара»/Photo by George Silk/The LIFE Picture Collection via Getty Images
Френк Сінатра та Донна Рід випромінюють щастя на тій самій 26-й церемонії, одержавши «Оскари» як найкращий актор і актриса другого плану за ролі у фільмі «І нині, й повсякчас»/Photo by George Silk/The LIFE Picture Collection via Getty Images
А Волт Дісней не може не лише приховати радості, а й буквально втримати всі свої «Оскари»: 1954-го йому їх видали одразу чотири – як продюсеру найкращого документального повного метру, а ще найкращої документальної, ігрової та, звісно, анімаційної короткометражок/Photo by George Silk/The LIFE Picture Collection via Getty Images
Схоже, одну з чотирьох статуеток Волт Дісней усе ж таки не втримав, і йому довелось терміново лагодити її у гримерці/Photo by George Silk/The LIFE Picture Collection via Getty Images
Після Другої світової Джордж Сілк одразу ж відійшов від зйомок воєнних і політичних конфліктів, повернувшись до своєї улюбленої з юності теми – екстриму та спорту. Він пропрацював у LIFE до самого закриття журналу 1977-го. Звістка про те, що видання, з яким він провів тридцять років, більше немає, заскочила Джорджа у Непалі, де він знімав красоти Гімалаїв для LIFE. Подейкують, почувши новину, Сілк сказав: «Вас... погано чути. Будь ласка, відправте півмільйона доларів на додаткові витрати».

Утім, після закриття LIFE Сілк продовжив свою успішну кар'єру. З роками він зажив слави спортивного фотожурналіста, котру можна порівняти з його заслугами військового фотографа. Зокрема, був піонером зйомки атлетів за допомогою камер із фотофінішем, що раніше використовували лише на скачках.

Джордж Сілк помер 2004 року. У нього залишилися дружина, брат, син, дві доньки та вісім онуків: велика родина для великого серця.

«Я кинув школу, коли мені було 14, – згадував Сілк. – Не знав класики, не знав, як художники використовували світло, і не знав багатьох інших речей. Мабуть, усе це вже було в мені». Що ж, споглядаючи його світлини, розумієш, що так воно і є.
1955 рік: Лишень погляньте на ці фото Грейс Келлі з її першим та єдиним «Оскаром» за головну роль у фільмі «Сільська дівчина»це ж справжній триптих/Photo by George Silk/The LIFE Picture Collection via Getty Images
МЕНЮ
Текст: Анна Давидова
Дизайн: Олексій Панов
Більд-редактор: Андрій Поліщук
Фотоматеріали: Getty Images
Літературні редактори: Марина Дерська, Дар'я Дерська
Редактор спецпроекту: Анна Давидова