Кінець жовтня приніс розраду шанувальникам коміксів DC: студія Warner Bros. Discovery під керівництвом Девіда Заслава нарешті вирішила, хто керуватиме підрозділом DC Films найближчими роками. Точніше, тепер компанія називається DC Studios, а Волтера Хамаду, що очолював її з 2018-го, замінили одразу двома людьми: продюсером Пітером Сафраном і режисером Джеймсом Ганном. Саме їм належить вибудовувати майбутнє кіновсесвіту, котрий за планом керівництва Warner Bros. Discovery має наздогнати (а в ідеалі й перегнати) аналогічну франшизу Marvel. Судячи з усього, знайти когось одного, хто б став для DC «власним Кевіном Файгі», у Заслава не вийшло, тому з перших днів листопада-2022 Сафран відповідатиме у компанії за виробничу та фінансову складову, а Ганн займатиметься творчістю. Остання відіграє особливо важливу роль у становленні повноцінного кіновсесвіту, тому пропоную пильніше придивитися саме до Джеймса Ганна та спробувати проаналізувати його потенціал.
Фанат коміксів і хорорів та сценарист-рекордсмен
Сьогодні Ганн відомий передусім авторством майже трилогії «Вартові Галактики» для Marvel, але його творчий шлях розпочався задовго до зустрічі з Кевіном Файгі та геть не з блокбастерів. Власне, перший фільм дванадцятирічний Джеймс зняв самотужки на восьмиміліметрову камеру. Це був зомбі-слешер, дія котрого відбувалася в лісі біля будинку Ганна, а головну роль зіграв брат режисера Шон – його за сюжетом патрали ходячі мерці. Серйозніший крок у професійному кіно Ганну вдалося зробити у середині 90-х уже в якості сценариста: шукаючи роботу на літо під час навчання в університеті, він за порадою одного зі своїх братів (а їх у Ганна четверо) влаштувався до незалежної студії Troma Entertainment, що спеціалізувалася на малобюджетних стрічках категорії Б. Пізніше Джеймс зізнавався: він гадав, що його робота зведеться до перекладання папірців, однак власник і керівник студії Ллойд Кауфман запропонував юнакові $150 за написання сценарію до чорної комедії «Тромео та Джульєтта».
Ганну це вдалося, причому досить успішно: він не лише впорався зі скриптом проекту, що згодом став культовим, а й набув безцінного досвіду роботи на знімальному майданчику. Крім того, завдяки «Тромео та Джульєтті» Джеймс на чотири роки затримався у Troma Entertainment, працюючи над різними проектами та вдосконалюючи навички. Лише 2000-го Ганн наважився звідти піти заради створення фільму «Незвичайні». Це інді-комедія про команду супергероїв (а цю тематику, як і малобюджетні хорори, Ганн обожнює з дитинства), котрі влаштували собі вихідний, і Джеймс не лише написав до неї сценарій, а й зіграв одну з ролей. Режисером стрічки, до речі, виступив майбутній автор мінісеріалу «Чорнобиль» Крейг Мейзін.
Після виходу «Незвичайних» кар'єра Ганна піднялася на новий щабель: він переїхав до Лос-Анджелеса, завів власного агента й став отримувати справжні замовлення на сценарії. Першою з голлівудських робіт Джеймса стала повнометражна стрічка «Скубі-Ду», що вийшла 2002 року та заробила у прокаті понад $300 млн.
Після цього з Ганном зв'язався продюсер Ерік Ньюман та запропонував написати сценарій до римейку «Світанку мерців». Джеймс погодився, попри те що мав зобов'язання щодо сиквелу «Скубі-Ду», і вже у березні 2004-го обидва фільми з'явилися в прокаті. Причому обидва стали касово успішними і впродовж двох тижнів утримували лідерство у бокс-офісі, що зробило Ганна справжнім сценаристом-рекордсменом, який першим досяг чогось схожого.
Від порно до зірок
Остаточно затвердившись у професії сценариста, Ганн почав опановувати новий скіл – режисуру. Його першим проектом став малобюджетний хорор 2006 року «Слизняк», де головні ролі зіграли Нейтан Філліон та Елізабет Бенкс. Стрічка хоч і провалилась у прокаті, проте критикам сподобалася: передусім вони хвалили постановника-дебютанта за свіжий підхід і сміливі для жанру рішення. Ще один повний метр Ганна – чорна супергеройська комедія «Супер», сценарій якої також написав Джеймс, – вийшов 2010-го. Цього разу, щоправда, Ганну не вдалося здобути ані любов глядачів, ані прихильність критиків: обидва табори розкритикували проект, а в прокаті стрічка не змогла окупити навіть скромний бюджет у $2,5 млн, зібравши лише $324 тис.
А от що Ганну по-справжньому вдалося, то це робота над вебсеріалом «Недопорно», що його Джеймс створив разом із братами Шоном та Браяном. Це своєрідна пародія на весь жанр порно, основний сенс якої розкривається у слогані «Для тих, хто любить у порно все... крім сексу». Кожен епізод ніби йде до традиційної для порно кульмінації, однак безпосередньо перед нею відбувається якась несподівана гумористична ситуація. Ганн особисто виступив режисером усіх восьми серій проекту, а грали у них професійні актори-чоловіки та справжні порноакторки (серед яких, до речі, є навіть Саша Грей). Шоу виходило у 2008–2009 роках на порталі spike.com і зібрало понад 20 млн переглядів, ставши найприбутковішим вебсеріалом в історії.
Саме нестандартний підхід, сміливість рішень, а також неординарне почуття гумору привели до того, що Ганна помітили у Disney. Втім, навіть ці якості не зменшували ризику для Кевіна Файгі та Marvel, коли Джеймса призначали постановником «Вартових Галактики»: по-перше, раніше сценарії йому все ж удавалися краще за режисуру, а по-друге, він ніколи не працював із такими великими бюджетами. Але ставка, на щастя, зіграла: стрічка, що вийшла 2014-го, зібрала у глобальному прокаті $770 млн, продемонструвавши третій для фільмів Marvel результат того часу. Після цього у Файгі та Ко не було сумнівів, кому довірити продовження історії Пітера Квілла та його друзів, а стилістика «Вартових Галактики» загалом неабияк позначилася на всьому кіновсесвіті, додавши у наступні проекти гумору, яскравих кольорів та музики.
Між двох франшиз
Спільне життя Джеймса Ганна та Marvel могло б бути довгим і щасливим, однак улітку 2018-го воно дало значну тріщину. Іронічно, що сталося це через уже згадане неординарне почуття гумору, який до епохи cancel culture фільтрувати було не заведено. От Ганна одного разу й наздогнали власні твіти десятирічної давності, в яких він доволі грубо та недоречно кепкував із Голокосту, СНІДу, педофілії та насилля загалом. Для Disney, весь бізнес якої будується на сімейних цінностях, це виявилося таким неприйнятним, що Ганна звільнили наступного ж дня, попри те що він уже почав роботу над триквелом «Вартових Галактики». Поновити Джеймса на посаді не допомогла навіть підтримка ледь не всього Голлівуда: за нього просив каст «Вартових Галактики», режисери та сценаристи, а Зед із «Поліцейської академії» на знак солідарності з Ганном почав вимагати, аби його голос прибрали з атракціонів у парках Disney.
Студія була невблаганною, але без роботи постановник не залишився. Всього через кілька днів після звільнення з Disney з Ганном зв'язалися представники Warner Bros., передавши, що очільник студії Тобі Еммеріх готовий довірити йому будь-який проект на вибір. Як ви, певно, здогадалися, Джеймс обрав сиквел «Загону самогубців» і дістав від WB карт-бланш. Схоже, саме через це у Disney змінили думку та почали кликати Ганна назад, аби саме він завершив космічну трилогію. Режисер, треба віддати йому належне, не став грати у смертельно ображеного та погодився, проте час уже був згаяний: тепер проект Marvel мав стати в чергу не лише за першим повним метром для DC, а й за серіалом «Миротворець». Тому ці проекти ми вже побачили, а третя частина «Вартових Галактики» вийде тільки в травні 2023-го.
Яким стане DC-всесвіт під керівництвом Ганна?
Це, певно, найцікавіше питання, що зараз турбує не лише фанатів Бетмена та Супермена, а й керівництво Warner Bros. Discovery, адже побудувати єдину за духом франшизу намагався вже не один продюсер. Чому на головну творчу посаду обрали саме Ганна, зрозуміти можна. По-перше, обидва його проекти для DC Films стали комерційно успішними, а по-друге, і глядачі, і критики їх радо сприйняли саме за загальний настрій та гумор – тобто те, чого раніше стрічкам DC бракувало. Крім того, у Ганна є величезний досвід роботи у масштабній франшизі, адже персонажі «Вартових Галактики» з'являлись і у «Месниках», і в останньому «Торі», тому він має уявляти, як змусити працювати злагоджено такий громіздкий організм.
Загалом, фігура масштабу Ганна для DC – це справжній скарб: його люблять фанати, він любить комікси та, здається, інтуїтивно відчуває, як розкрити на екрані навіть найзабутішого персонажа. Живий приклад: зараз у це важко повірити, однак до 2014 року навіть не всі палкі шанувальники Marvel пам'ятали про єнота Ракету та Грута, а нині завдяки Ганну вони стали загальними улюбленцями. Інакше кажучи, уклавши контракт на чотири роки (за словами інсайдерів, зараз ідеться саме про такий термін), Джеймс майже напевно розуміє, в який бік розвернути франшизу, аби вона нарешті зажила життям, на яке заслуговує. Врешті недарма саме після новини про призначення Ганна стало відомо, що до DC-всесвіту повернеться Генрі Кавілл у ролі Супермена, і щодо цього студія вже навіть запустила у роботу сиквел «Людини зі сталі».
Поки головною інтригою лишається питання, чи обмежиться Джеймс Ганн новою для себе роллю керівника або все ж візьме кілька проектів у роботу як режисер чи сценарист. У будь-якому разі спостерігати за новим етапом його кар'єри буде шалено цікаво.