2500 мечів були використані, аби для зйомок «Дому дракона» побудувати в павільйоні лондонської студії Leavesden Studios новий Залізний трон: саме такий, який описаний в книжках Джорджа Мартіна та набагато масштабніший за варіант, що був показаний у «Грі престолів». «Коли ми його побудували, нам буквально довелося поставити паркани, адже деякі з цих мечів справжні, й вони такі само небезпечні, як описано в книжках», – розповідає Entertainment Weekly Мігель Сапочнік, один із шоуранерів нового серіалу HBO, що раніше зняв багато епізодів «Гри престолів», включно з епічною «Битвою бастардів».
Джордж Мартін відпочиває на новому Залізному троні (замість того аби дописувати багатостраждальні «Вітри зими»)
Згодом від ідеї парканів відмовились, а заради безпеки у перервах між зйомками нанизували на вістря мечів зелені тенісні м'ячики. Походження останніх невідоме (та й нецікаве), але де ж узяли таку кількість мечів? Як виявилося – зі складів інших великих шоу: зокрема, фільму «Варкрафт» та серіалу Netflix «Відьмак». І це доволі символічно, адже за книжками Мартіна король Ейгон I Таргарієн (Ейгон Завойовник) виплавив Залізний трон вогнем свого дракона Балеріона з тисяч мечів ворогів, переможених ним під час здобуття влади над шістьма королівствами Вестеросу. І так само зараз творці «Дому дракона» вочевидь прагнуть узяти гору над усіма фентезі-конкурентами серіального світу: включно з оригінальним серіалом HBO, а також з амбітним проектом Amazon «Володар перснів: Кільця влади», що готується до прем'єри у вересні.
В одному інтерв'ю Мартін сказав, що тішитиметься успіхом «Володаря перснів», та хоче, аби «Дім дракона» досяг кращого результату: «Якщо вони здобудуть шість премій «Еммі» – а я сподіваюся, вони здобудуть! – то хочеться вірити, що в нас буде сім». Не менш оптимістично налаштований і голова HBO з контенту Кейсі Блойс, який ще за пів року до прем'єри зізнався: «Зазвичай ми випускаємо щось в ефір і дивимось, який ефект воно матиме, та, вочевидь, цього разу ми готуватимемося [до другого сезону] заздалегідь, аби бути певними, що випереджаємо «Гру».
За всіма ознаками схоже на те, що приквел «Гри престолів» має шанси стати найгучнішою серіальною прем'єрою не лише серпня, а й усього року (і, можливо, кількох найближчих років). Тож яким він буде?
Про що історія
В основі «Дому дракона» – книжка Джорджа Мартіна «Полум'я та кров»: стилізований під історичну хроніку опис подій, що відбулися за двісті років до дії «Гри престолів» і стали відомими як Танець драконів. Тоді ані дракони, ані їхні вершники з дому Таргарієнів не були такою рідкістю, як у відомі нам часи Джона Сноу та Деєнеріс. Власне, дракони й Таргарієни стали рідкістю саме через ті події: криваво-полум'яну громадянську війну, що призвела наймогутніший рід Вестеросу та їхніх «домашніх улюбленців» до занепаду.
Причиною війни, звісно, став Залізний трон, що лишився пустим після смерті короля Візеріса І. У першому шлюбі у Візеріса народилася дочка Рейніра, яку він проголосив спадкоємицею престолу, хоча у Таргарієнів було заведено передавати владу за чоловічою лінією. Згодом король одружився ще раз – із представницею іншого могутнього вестероського роду Алісентою Хайтауер, і в цьому шлюбі народився син Ейгон II. Та попри появу сина, король не став переглядати заповіт. І після його смерті брат і сестра, підтримані, відповідно, двома партіями вестероської аристократії – «зеленими» та «чорними», – розпочали війну.
Принцеса Рейніра Таргарієн (Емма Д’Арсі) та її союзник і дядько Деймон Таргарієн (Метт Сміт)
Як і боротьба за трон у «Грі престолів», зав'язка сюжету викликає асоціації з Війною Червоної та Білої троянд. Проте насправді в історичних паралелях творці серіалу заглибилися ще далі в минуле.
За правління Візеріса країна мала понад 70 років миру: часи достатку, процвітання й… декадансу. «Я прагнув розповісти історію Риму напередодні його занепаду, – каже ще один шоуранер «Дому драконів» Раян Кондал (найбільш відомий за sci-fi-серіалом «Колонія»). – У цій історії ніхто з нині живих ніколи не бачив війни чи будь-якого значущого конфлікту. Так, були якісь сутички та лицарські турніри, адже це суспільство базується на іграх за владу. Ми спостерігаємо за періодом, коли кожного чоловіка від народження тренували для битви, але битв не було. Ця накопичена енергія шукає виходу, й війна стає майже необхідною, аби буквально все не вибухнуло зсередини».
Автори та каст
З «Грою престолів» було просто: спочатку було слово – точніше, багато-багато слів – Джорджа Мартіна, за якими два шоуранери, Девід Беніофф і Ді Бі Вайсс, ретельно вибудовували історію протягом сезонів. Та слова Мартіна вичерпалися раніше, ніж серіал, і далі шоуранерам зі сценарною командою довелося викручуватись самостійно (хоча, як наголошувалося, за заздалегідь означеними письменником ключовими поворотними моментами). Як це закінчилося – всім відомо.
З «Домом драконів» ситуація інша: літературне першоджерело дописане (фінал історії правління дому Таргарієнів – книжка «Сходження дракона», створена Мартіном у співавторстві з Ліндою Антонссон та Еліо Гарсією-молодшим, – має вийти цієї осені). Проте, джерело це дуже «мілке», як порівняти з «Піснями льоду й полум'я»: суха історична хроніка проти величезних «повнокровних» романів. Відтак, хоча шоуранерами проекту, як зазначалося вище, є Мігель Сапочнік та Раян Кондал, Джордж Мартін набагато більше залучений до проекту, ніж це було з «Грою престолів»: разом із Кондалом він працює над сценарієм, а також є одним із виконавчих продюсерів – разом із Вінсом Джерардісом, що працював на «Грі престолів», Сарою Хесс («Помаранчевий – хіт сезону») та Роном Шмідтом («Хранителі», «Мейр з Істтауна»).
Щодо музики – за неї, як і в «Грі престолів», відповідатиме композитор Рамін Джаваді.
І так само, як у «Грі престолів», каст «Дому драконів» дуже британський і не дуже відомий (поки що). Вже згаданий Метт Сміт («Доктор Хто», «Корона»), котрий зіграв молодшого брата короля Візеріса, напевно, найвідоміший актор касту. Сам Візеріс – це Педді Консідайн («Макбет», «Смерть Сталіна»). Ще ви маєте пам'ятати Ріса Іванса – не за ім'ям, а, наприклад, за ролями батька Луни Лавгуд із поттеріани та Распутіна з «Кінгс Мен»: у «Домі дракона» він зіграв Отто Хайтауера, десницю короля та батька його дружини, королеви Алісенти. Сама Алісента – це Олівія Кук («Мотель Бейтсів», «Першому гравцю приготуватися»), а її син Ейгон II – Том Глінн-Карні («Дюнкерк»).
Ще з касту варто згадати колоритного Грема Мактавіша – гнома Дваліна з «Хоббіта», – який тут перетворився на лорда-командуючого Королівської гвардії. А також Стіва Туссена («Принц Персії: Піски часу») – Корліса Веларіона, лорда могутнього дому Веларіон і найвизначнішого мореплавця Вестеросу. До речі, як і Таргарієни, представники дому Веларіон відрізняються волоссям срібного коліру, що гарно контрастує з темною шкірою Стіва. «Гру престолів» неодноразово звинувачували в «занадтобілості», тож творці «Дому драконів» зважили на помилки минулого, обравши темношкірого актора для однієї з провідних ролей. «Для мене і Мігеля було дуже важливо створити шоу, що не було б черговою купкою білих людей на екрані, – пояснив такий вибір Кондал. – Ми хотіли знайти спосіб внести різноманітність, але не хотіли, аби це мало вигляд доброї думки, яка спала запізно, чи – що ще гірше – суто символічного жесту».
Та безумовно, найцікавіша персона касту – це Емма Д'Арсі: принцеса Рейніра, котра вочевидь покликана посісти в серцях глядачів місце Деєнеріс – Емілії Кларк. HBO так описує цього персонажа: «Первісток короля, чистої валірійської крові, вона – вершниця драконів. Багато хто сказав би, що у Рейніри від народження було все… але вона не народилася чоловіком». Останнє правильно й про Емму Д'Арсі, проте сказати, що вона народилася жінкою, також буде хибно. Слово «персона» вище дібрано невипадково, оскільки Емма визначає себе як небінарну особу та віддає перевагу займеннику «вони» (they/them) під час звертання до себе.
Емма Д'Арсі: на читаннях і в образі
Емма зізнається: власний досвід став опорою, яка дозволила достовірно зіграти персонажа, котрий вивчає, що означає бути жінкою. За словами Д'Арсі, Рейніра «одержима маскулінністю», позаяк прирівнює «чоловічість» до свободи. «Вона відчуває свою невідповідність тому, як її сприймає світ – навіть коли її називають Відрадою Королівства, адже це передбачає бути пасивною, бути об'єктом людського захоплення. Здається, ніби в неї є двійник. Двійник – це чоловік, народжений у Рейнірі, що має доступ до всього, чого вона жадає і вважає своїм. У неї дивовижний зв'язок зі своїм дядьком Деймоном. У певному розумінні вони з одного тіста, але правила геть різні для них», – каже Емма.
Локації та інноваційна студія
«Гра престолів» мала дуже широку знімальну географію: серіал фільмували у Північній Ірландії (і це докорінно змінило всю кіноіндустрю регіону), Хорватії, Шотландії, Ісландії, Марокко, Мальті, Іспанії. Зйомки ж «Дому дракона» припали на часи пандемії, а відтак були сконцентровані лише у трьох країнах: Великій Британії (узбережжя Корнуоллу, національний парк Пік-Дістрікт, графство Суррей), Португалії (регіон Монсанту) та Іспанії (стародавнє місто Трухільйо).
Також «Дім дракона» став першим проектом, що знімався у відкритій торік інноваційній віртуальній студії V Stage комплексу Warner Bros. Studios Leavesden, Велика Британія (саме у цьому комплексі робили, зокрема, всі фільми поттеріани). До речі, запуск V Stage також став своєрідною відповіддю на пандемію, оскільки постійні карантинні обмеження в різних країнах посилили запит індустрії на місце, що надавало б можливості знімати в обмеженому, контрольованому просторі відразу кілька різних локацій за один знімальний день. V Stage стала однією з найбільших віртуальних студій в Європі, загальною площею понад 7300 кв. м. Вона містить безпосередньо віртуальний продакшен-простір площею понад 2000 кв. м, облаштований матрицею з понад 2600 LED-панелей, та має додаткові 1600 кв. м LED-панелей (вісім секцій, які працюють незалежно одна від одної).
Начхавши на всі NDA, один із членів знімальної команди «Дому дракона» не втримався й виклав знімок із першого дня зйомок на V Stage: роздивитися можна мало що, але щось можна
«Запуск V Stage відкрив абсолютно новий вимір у кіновиробництві WBSL, забезпечуючи захоплююче середовище для досягнення нового рівня креативності, – сказала Емілі Стілман, старший віцепрезидент зі студійних операцій Warner Bros. Studios Leavesden. – Завдяки неймовірним вигаданим світам серіалу та винятковій якості, котру завжди забезпечує HBO, «Дім дракона» є ідеальним проектом для максимального використання неперевершених можливостей, які пропонує цей простір».
Хто в «Домі» хазяйка
Хоча формально боротьба за Залізний трон розгортається між зведеними сестрою та братом – Рейнірою та Ейгоном II – насправді це боротьба між падчеркою та мачухою. Центральний конфлікт серіалу – це конфлікт за владу між двома жінками у чоловічому світі. І цей акцент відрізняє «Дім драконів» від серіалу «Гра престолів», якому часто закидали те, що жінкам відводиться другорядна роль.
Рейніра Таргарієн і Алісента Хайтауер – подруги дитинства, котрих життя зробило падчеркою та мачухою, розвівши на різні боки барикад. Їхні стосунки розвивалися протягом десятиліть, і події «Дому дракона» розгортатимуться лінійно протягом цього часу, а Міллі Алкок та Емілі Кері гратимуть Рейніру та Алісенту як молодих дівчат.
Міллі Алкок (білявка) та Емілі Кері (шатенка) в образах юних Рейніри й Алісенти
Джордж Мартін попереджає – не варто сподіватися відшукати в «Домі драконів» якихось беззаперечно хороших героїв: «Це потужно, проникливо, похмуро, це як шекспірівська трагедія. Тут немає Ар'ї – персонажа, якого всі вподобають. Тут усі мають недоліки. Вони всі люди. Вони роблять добрі речі. Вони роблять погані речі. Ними керують жага влади, ревнощі, старі рани – так само як будь-якими людськими створіннями. Так само, як я їх написав».
Безумовно, головним конкурентом «Дому дракона» у боротьбі за симпатії глядачів насправді буде навіть не «Володар перснів», а оригінальне шоу – «Гра престолів». І творці це розуміють. «Я вважаю, що ми з великою повагою поставилися до оригінального шоу. Його ніхто не переплюнув, і тому ми не намагаємося наново винаходити колесо, – каже Мігель Сапочнік. – «Дім дракона» має власну інтонацію, що розвиватиметься протягом серіалу. Але ми стоїмо на плечах оригінального шоу, і ми тут лише через це шоу».
Що ж, яким насправді вийшло повернення до світу «Гри престолів», дізнаємося вже 21 серпня, коли вийде перший з десяти епізодів першого сезону.