Якщо ви уважно стежили за перебігом конкурсу соціально значущого контенту PITCH UA 3, який компанія Media Resourсes Management організувала за підтримки фонду USAID, то напевно пам'ятаєте один із цікавих проектів - серіал «Дональд і Рональд блукають Україною». На жаль компанії-виробника Kristi Films, шоу не вдалося здобути перемогу в пітчингу, проте це не означає, що його героїв ми з вами не побачимо. Причому станеться це набагато раніше, ніж ви можете уявити: серіал задумувався як спіноф іншого проекту продакшена, повнометражного фільму «Дон Жуан iз Жашкова», і його зйомки завершились буквально днями.
Власне, жодного сюрпризу тут немає: минулого року стрічка стала одним із переможців Чотирнадцятого конкурсу Держкіно, отримавши значну суму держпідтримки - майже 25 млн грн. Попри те що виробництво фільму затьмарилося трагедією - восени 2020-го з життя раптово пішов один з його продюсерів Юрій Мінзянов, авторам таки вдалось довершити справу. Після смерті Юрія до керма виробництва став його колега і син, Дмитро, а я, дочекавшись кінця зйомок, зв'язалася з ним, аби вивідати всі подробиці процесу.
Нашу з Дмитром розмову шукайте трохи нижче, а спершу покажу вам кадри зі знімального майданчика фільму.
Знайомтеся: головний герой «Дон Жуана iз Жашкова» Женя Горобчик у виконанні українського актора В'ячеслава Бабенкова
Якщо вам здається, що у протагоніста втомлений вигляд, знайте - вам не здається. За сюжетом Горобчик - звичайний столичний фотограф (родом, певна річ, із Жашкова), велика пристрасть якого - жінки. Крім чинної дружини та дитини у Жені є колишня дружина, а згодом він закохується у ще одну дівчину. Самі розумієте, нічого доброго для героя такий розклад не віщує.
До речі, смак у Горобчика чудовий - одну з його краль у стрічці грає Надія Мейхер
І хоча на перший погляд у героя не життя, а свято,
перипетії передбачувано змушують його страждати
Та так, що одного разу він прямує до залізниці,
де й вирішує завершити свій життєвий шлях
Але не кваптесь тужити завчасно: на цій сумній ноті фільм не закінчиться. Деталей не розкриватиму, аби уникнути спойлерів, та по секрету розповім, що в пошуках себе герой дістанеться аж Карпат.
Глядачів, певна річ, потішать такими ось пейзажами
А ще - традиційними українськими гуляннями з нагоди різдвяних свят
Розважатимуться герої під музику вже знайомого українським глядачам автора: її написав італійський композитор Даріо Веро, який раніше співпрацював із Kristi Films у стрічці «Безславнi крiпаки»
Новорічна ялинка теж буде, а якщо придивитись уважно, то стане зрозуміло, що у фільмі з'являться зірки серіалу «Спiймати Кайдаша» Антоніна Хижняк і Роман Ясіновський
Також раджу приготуватися до зустрічі з Даяною Кульбідою
Ближче до кінця на аудиторію чекає сюрприз: одну з ролей у фільмі зіграв Дзідзьо
Ну й, певна річ, не обійдеться без уже згаданих американців Дональда та Рональда, яких зіграли Роб Фельдман і Олег Карпенко відповідно
Сценарій стрічки створювався на основі однойменної п'єси Оксани Гриценко, що разом із Віктором Бутком опікувалась її адаптацією для повного метра. Віктор також став режисером-постановником проекту
Тепер, коли загальне уявлення про фільм у вас є, пропоную закріпити його невеликим тизером, який автори підготували для торішнього пітчингу:
Ну а коли і з цим упораєтесь, можете сміливо переходити до бесіди з продюсером Дмитром Мінзяновим, після якої від білих плям у ваших знаннях про «Дон Жуана із Жашкова» не лишиться й сліду.
- Дмитре, з чого почалася робота над стрічкою? Хто до кого прийшов з ідеєю - Віктор з Оксаною до Kristi Films чи ви до них із пропозицією адаптувати п'єсу?
- Ідея належить Юрію Мінзянову, якого, на жаль, не стало минулого року. Подивившись п'єсу Оксани Гриценко, він одразу ж із нею зв'язався та сказав, що твір дуже кінематографічний і має стати повнометражним ігровим фільмом. Власне, Оксана й робила кіноадаптацію своєї п'єси. Ми подалися на Чотирнадцятий конкурс Держкіно, зняли для нього доволі милий комедійний тизер. Хоча наш фільм - не суто комедія, а трагікомедія, там є істотна драматична складова. «Дон Жуан із Жашкова» - не жарт заради жарту, а історія, що має під собою великий співпереживальний сюжет.
- Режисер Віктор Бутко, як я знаю, теж брав участь в адаптації п'єси.
- Так, усе правильно. Юрій Мінзянов запропонував йому робити цю постановку, він одразу ж підключився до створення сценарію, адаптації першоджерела для повного метра. Робота тривала протягом кількох місяців, а потім - у січні-лютому 2021-го - нам, на жаль, довелося продовжити її вже без Юрія.
- Чому до режисури Юрій вирішив залучити саме Віктора - все ж таки у нього раніше не було повнометражних робіт, а з комедією він працював лише у форматі короткометражки?
- Це так, але саме його короткометражні роботи показали, що у Віктора великий потенціал у комедійному жанрі - але ж він, мабуть, один із найскладніших. До того ж ми знаємо Віктора дуже давно, розробляли з ним низку проектів і збиралися співпрацювати. Нарешті настав час, коли це стало реальністю.
- «Дон Жуан» - один із найдорожчих фільмів, на які Держкіно виділило гроші 2020-го. Розкажіть, чому стрічка така затратна - багато локацій, коштовні декорації, сценарій?..
- Перша витратна частина, що враховувалася під час формування бюджету, - велика кількість зйомок поза Києвом. Це експедиції, зокрема, до Карпат, де було багато недешевих зйомок на вершинах гір. Річ у тому, що там мешкає наш фінальний казковий персонаж - мольфар, якого грає Михайло Хома (він же Дзідзьо) - не лише талановитий співак, а й дуже непоганий актор.
- У нього вже є два власні фільми - ви тому запросили його на роль?
- Не зовсім. Ми відзначили його як доброго актора, коли побачили його перший фільм, і після чекали можливості попрацювати разом. Коли в нас з'явилася така можливість - запросили на роль мольфара.
- Він одразу погодився?
- Так, Михайлові сподобалась ідея, він дуже любить Карпати зокрема і Західну Україну загалом, тому відразу і з радістю погодився. До речі, карпатський провидець у його виконанні буквально вирішує долю нашого героя, а локації, в яких це відбувається, розташовані у віддаленій від повсякденного життя місцевості. Аби туди дістатись, знімальній групі потрібно було вставати о 3-й ранку і по кілька годин їхати на величезних всюдиходах - що, певна річ, позначилося й на загальному бюджеті. Але воно того варте!
- Чи було ще щось, що значно здорожувало проект?
- Так, наприклад, участь зірок - це теж завжди недешево. Крім Михайла Хоми у нас знялася Надя Мейхер (їй дісталась роль однієї з дружин головного героя), також ми довго вели переговори з Андрієм Данилком, але він, на жаль, не прийняв пропозиції.
- Чому?
- Усе ж таки він більше полюбляє зніматися в усталеному образі Вєрки Сердючки, а у нас за сценарієм цього передбачено не було. Повертаючись до витрат, додам, що основні події фільму відбуваються взимку, в різдвяний період, і в лютому з зимовою сніговою натурою проблем не було. Коли ж зйомки продовжились у березні та квітні, нам доводилось «засніжувати» всю натуру штучно, імітуючи холодну зиму, в якій відбуваються головні події фільму. На бюджеті це, звісно, теж позначилось.
- Тепер давайте про каст. У Слави Бабенкова до цього не було головних ролей. Він підійшов за типажем чи ви навмисно шукали свіже обличчя?
- Підійшов за типажем. Спершу ми зняли тизер за його участю, нам дуже сподобалось, як він зробив проби. Слава ідеально вписався в образ нашого героя, тож ми не сумнівались у правильності рішення на жодних етапах.
- Як узагалі відбувався кастинг?
- Кастинг робила Оля Клименко, він тривав кілька місяців. На нашу думку, вдалося зібрати дуже добрий ансамбль: наприклад, дружин нашого Дон Жуана грають і Тоня Хижняк, і Даяна Кульбіда, і Наталка Кобізька. Всі вони - чудові акторки, що прекрасно доповнюють головного героя. Ще в нас є вертикальні комедійні персонажі Дональд і Рональд, яких грають Олег Карпенко та Роб Фельдман. Крім того, що обидва - дуже хороші актори, вони ще й англомовні, що для нас було дуже важливо. Ви напевно знаєте, що Роб уже встиг знятися в низці міжнародних проектів, серед котрих і серіал ВВС «Вбиваючи Єву».
- До речі, ця його робота не ускладнила переговорів? Можливо, у Роба збільшився прайс чи завантаження стало набагато вищим?
- Прайси зараз у всіх добрих акторів немаленькі (сміється). Але тут головне - бажання самого актора. Усе ж таки ми працюємо над повним метром, і кожному артистові, коли є якісний сценарій, цікава участь у такому форматі. Домовилися ми швидко, а зйомки планувались дуже ретельно, тож можливих конфліктів графіків теж удалося уникнути - не лише у Роба, а й в інших акторів.
- Держпідтримка - це 80% бюджету, а решта - інвестиції вашої компанії чи вдалося знайти партнерів?
- У роботі над проектом бере участь компанія Star Media, яка загалом підтримує нас у цікавих починаннях.
- Чи буде у стрічці продакт-плейсмент? Видається, в українському кіновиробництві це потихеньку стає на рейки.
- Я б так не сказав. Так, є низка комерційних проектів, де продакт-плейсмент використовується, але, як я знаю, це більше рекламується самими компаніями-виробниками фільмів. А практика великих торговельних марок не будує маркетингової стратегії на реалізацію товару через українські повнометражні фільми. Можливо, ми ще не заробили потрібної довіри, а може, ще немає усталеного комерційного ринку, насиченого великою кількістю якісних жанрових фільмів, до яких була б цікавість великих торговельних марок. Передусім це обумовлене тим, що їхні бюджети працюють усередині календарного року, а позаяк повний метр - це продукт, створення котрого переходить з одного року в інший, то і процес ухвалення рішень щодо цього гальмується.
- Чи є вже домовленості з дистрибуції? І чи є плани щодо міжнародної дистрибуції?
- Ми, звісно, це робитимемо - в нас є міжнародні сейлз-агенти. Але загалом дистрибуторські компанії, як правило, дивляться на вже створений продукт, тож говорити про конкретні домовленості зарано. Ми тільки завершили зйомки, а в переговори вступатимемо з монтажною версією стрічки. До того ж спершу хотілося б мати хоч якесь уявлення про те, що буде з кінопрокатом в Україні, адже від карантинних обмежень постраждали вже два наші фільми - «Безславнi крiпаки» та «Поганi дороги». Прокат першого ми ще минулої осені намітили на новорічні свята, а після того, як дізнались про локдаун із 8 січня, нагально перенесли реліз на ранніші терміни. Фактично прокат почався з допрем'єрних показів 17 грудня, а до Нового року, на який ми розраховували, публіка розгубилась. Прокат «Поганих дорiг», навпаки, довелося рухати вперед - з 1 квітня на 20 травня, хоча все промо вже було прив'язане до первісної дати. Сподіватимемось, що цього разу стрічці вдасться дістатись глядачів. Що ж до «Дон Жуана», то це не лише комедійна історія з великою кількістю зірок: більшість подій розгортається в період новорічних і різдвяних свят. Тож вийти нам хотілося б саме в цей період - або наприкінці 2021-го, або на початку 2022-го.
- Чи є план на випадок, якщо до того часу карантин не завершиться - наприклад, домовлятиметесь із платформами?
- Наразі складно сказати, подивимось, яка буде ситуація на початок осені. Крім того, прокат залежатиме не лише від українських локдаунів, а й від того, як поводитимуться світові мейджори. Є велика ймовірність, що до зими утвориться затор із блокбастерів, а ще потрібно дивитись, як поводитиметься глядач. Тож остаточне рішення поки ухвалювати не квапимось. Це ж стосується й інтернет-платформ - вони доволі швидко розвиваються, у них є цікавість до українського кіно, але потрібно буде дивитись за ситуацією. Крім того, зараз до нашого фільму виявляють цікавість телеканали.
- Вже можете розповісти щось конкретне?
- Наразі ні, переговори ще тривають.
- Робота над фільмом іще ведеться, але ви вже запланували його спіноф - серіал «Рональд і Дональд». Чому зараз, а не після прем'єри?
- Насправді спершу в нас була ідея спочатку випустити серіал, а потім уже повний метр. Тобто спіноф, по суті, став би частиною промокампанії фільму, підігрівав би цікавість глядачів, що дізнались про пригоди вертикальних героїв, до кіно. Цей хід подобався і нам, і каналам, з якими ми вели переговори, але в підсумку через брак ресурсів від нього довелося відмовитись. Ми пройшли етап девелопменту з Мінкультом, а потім подалися на конкурс PITCH UA 3, де дійшли до фіналу, та, на жаль, не стали переможцями. Тож зараз шукатимемо нових шляхів фінансування проекту - можливо, нас захоче підтримати якась онлайн-платформа. В усякому разі робота триває.
Наостанок лишається тільки побажати творцям стрічки успіху: нехай жодні локдауни не завадять «Дон Жуанові із Жашкова» збирати зали. Побачимось у кіно!