Які часи, таке й кіно. Не дивно, що серед учасників Пітчингу Одинадцятого Одеського міжнародного кінофестивалю (проекти на ранній стадії виробництва) переважали драми: психологічна, історична, біографічна, комедійна, драма дорослішання... Десять драм розбавили два документальні проекти і один містичний роудмуві. Втім, про все по черзі.
Переможців конкурсу обирали Дорота Лєх із програмного департаменту Міжнародного кінофестивалю у Торонто, головний консультант із міжнародних зв'язків Ізраїльського кіноцентру Катріель Шорі, продюсер Arizona Productions Гійом де Сай, керуючий директор Beluga Tree Діана Ельбаум, гендиректор EAVE Крістіна Трапп і головний продюсер департаменту кіносеріального виробництва телеканалу «Україна» Наталія Стрибук. Модерувала онлайн-подію Сімона Бауманн - представниця German Film у Східній Європі.
Розпочали з режисерського дебюту - психологічної драми «Напіввідчинені». Проект презентували режисер Тамара Трунова та сценарист Мирослав Лаюк.
Продюсер проекту «Напіввідчинені» (90 хв.) - Іванна Дядюра, виробництво - ТОВ «Ідас Інтернешнл Філм», бюджет - 400 тис. євро, запланована дата релізу - жовтень 2022-го.
В основі стрічки - життя п'ятдесятирічної самотньої жінки, яка «раптом починає вірити у власну вагітність, відчуваючи соціальний тиск, прірву з молодшою генерацією». Втім, під час пітчу Тамара Трунова розповіла, що ця жінка втратила сина та розлучилася з чоловіком, а завагітніла від «святого духа». Тож факт вагітності залишився під питанням. Судячи з того, що у тизері героїня тягла з лісу колоду (майже Лінчева жінка з колодою), а далі з неї щось пилялося, дитина буде присутня - хоча б дерев'яна.
Переглянувши тизер, члени журі відзначили, що майбутня стрічка ближче до трилера, ніж до драми. Та режисер запевнила - історія стовідсотково драматична. У ній йдеться про самотність і непорозуміння між окремими людьми та навіть поколіннями.
Діана Ельбаум запитала у Тамари, чи має вона режисерський досвід у кіно. Тамара зізналася, що хоч й експериментувала з короткометражками, у загальному доступі цих відео немає, проте вона 15 років працювала в театрі. Для Мирослава Лаюка це теж перша спроба у кіно: він сподівається, що спільна робота новачків і професіоналів, як от Іванна Дядюра, дасть певний цікавий результат.
Наступний проект «Повноліття» представляв режисер Євген Кошин. Для нього це також перший повнометражний фільм.
Продюсери «Повноліття» (90 хв.) - Юрій і Дмитро Мінзянови, виробництво - Kristi films, бюджет - 705 тис. євро, підтверджене фінансування - 141 тис. євро, запланована дата релізу - жовтень 2022-го.
Це історія про одинадцятирічну сироту Дінку - вихованку махону, єврейського релігійного пансіону. Незабаром вона має стати бат-міцвою, повнолітньою єврейською жінкою. Сувора директор Хана вимагає від учениць безумовного дотримання законів юдаїзму. Саме вона знайшла Дінку кілька років тому у дитбудинку на Донбасі. Одного дня дівчина закохалася в зірку популярного телесеріалу і вирішила вийти заміж за всіма правилами. Вона написала листа й отримала відповідь. Проте на шляху до її мрії - таємниця, яку приховує Хана.
В основі сюжету - власні спогади режисера за часів навчання у єврейській школі на Донбасі. Євген Кошин уже використав цей досвід для створення короткого метру, а тепер разом із продюсерами вирішив розвинути історію.
Стрічка складатиметься з шести частин: п'ять розповідатимуть про життя махону - такого собі «єврейського Гоґвортсу». За словами режисера, оповідь має стати закликом до толерантності, а за тональністю буде подібна до «Кролика Джоджо» Тайки Вайтіті чи «Королівства повного місяця» Веса Андерсона - мовляв, комічна частина займатиме майже половину матеріалу. Фільм уже подавали до різних сценарних лабораторій і навіть знайшли британських агентів.
Проект біографічної драми «Квітка» на пітчингу презентували режисер Тарас Ткаченко та продюсер Валерія Борщевська.
Виробник проекту «Квітка» (110 хв.) - «БУБО Філмс», бюджет - 1,12 млн євро, підтверджене фінансування - 228 тис. євро, запланована дата релізу - вересень 2022-го.
Молода й успішна американська співачка українського походження Квітка Цісик 1983 року вперше і востаннє відвідує Україну. Тижнева подорож до Львова, звідки родом її предки, дозволяє співачці подолати творчу кризу. Повернувшись до Штатів, вона жертвує комерційним успіхом задля створення нових альбомів українських пісень.
Минулого року фільм підтримав Український культурний фонд. У результаті розроблений сценарій і створений сайт. Творці планують показати місяць до подорожі Квітки, час, проведений в Україні, а також запис останнього україномовного альбому після повернення.
Є попередні партнерські домовленості з болгарською студією Nu Boyana Film Studios, яка може допомогти з підготовкою декорацій у Нью-Йорку. Валерія Борщевська розповіла, що творцям стрічки вдалося залучити до проекту чоловіка Квітки. Також тривають перемовини з компанією Ford Motors і канадськими кіновиробниками, котрі допомагають із кастингом, адже треба знайти американську актрису, яка могла би говорити українською.
Продюсер підкреслила, що стрічка може зацікавити широку аудиторію, і в цьому з нею погодилась Наталія Стрибук. А от запитання французького продюсера Гійома де Сая, як такий амбітний проект має вміститися в один мільйон євро, на жаль, потонуло у технічних перешкодах.
Драму «Антропоцен» особисто представляв режисер Мирослав Слабошпицький.
Продюсери «Антропоцену» (120 хв.) - Олег Кохан і Олексій Макухін, виробництво - ТОВ «Клеос Арт», бюджет - 2 млн євро, підтверджене фінансування - 1 млн євро, запланована дата релізу - січень 2022-го.
Синопсис стрічки вкладається в одне речення: «Космічна одіссея» двох дозиметристів у Чорнобильській зоні відчуження». Але навряд чи воно може описати зміст фільму, над яким режисер, за його словами, працював роками, якщо не все життя.
Розробляти сценарій за допомоги Держкіно Слабошпицький почав ще в 90-х. Він описав стрічку як власний Чорнобильський всесвіт на кшталт Marvel і звернув увагу журі на те, що це не історія про катастрофу, а радше, східноєвропейська Space Oddity. Режисер вважає: вона зацікавить широкого глядача, втім, напрочуд рідко трапляється, аби хтось із режисерів казав інакше.
Дорота Лєх запитала, чи остаточна назва стрічки, адже кілька років тому вийшов документальний фільм «Антропоцен», який був доволі популярний, тож це може спричинити плутанину. Слабошпицький відповів, що на IMDB проектів із такою назвою кількадесят, але слово йому подобається і змінювати назви він не хоче. Майбутня стрічка вийде українською мовою.
Режисер планує запросити зніматись «якусь одну зірку», однак, хто б це міг бути, навіть не натякнув. «Я сам усе роблю, ось чому цей фільм не був знятий за рік», - заявив Слабошпицький, завершуючи виступ.
Наступним презентували проект із Грузії - драму «Легкий блакитний шовк» - повнометражний дебют Ірини Жорданії.
Продюсери проекту «Легкий блакитний шовк» (80 хв.) - Тіко Надірашвілі та Елен Маргвелашвілі, виробництво - MILLIMETER FILM, бюджет - 84,5 тис. євро, підтверджене фінансування - 25,5 тис. євро, запланована дата релізу - грудень 2021-го.
Стрічка розповідатиме про безіменних жінку та чоловіка, які зустрілися лише одного разу, але це вплинуло на життя обох. Жінка - успішна телеведуча, котра не звертає уваги на повідомлення літньої родички з Росії, аж допоки та не зникає. Чоловік більшість часу грає в ігри-симуляції, й одного дня в нього на очах помирає будівельник. Він починає протестувати проти будівництва. Іще одним персонажем історії є місто Тбілісі, унікальність якого зникає через забудову. Атмосферності фільму додаватимуть поетичні цитати. Творці називають усе це гібридним підходом до створення кіно.
Наразі відзняті 20 хвилин фільму. У кадрі планують показати чотири пори року у місті, але значна частина дії відбуватиметься просто у кімнаті як певна емоційна подорож. Тож бюджет стрічки зовсім невеликий, і велика його частина вже підтверджена. За рік проект сподіваються завершити.
Іще одна драма на пітчингу - «Клондайк» - це розповідь про вагітну жінку, котра намагається зберегти сім'ю у критичний час, але раптом опиняється у центрі авіакатастрофи MH-17 у липні 2014 року поблизу російсько-українського кордону. Проект представляли режисер і продюсер Марина Ер Горбач і продюсер Мехмет Бахатір Ер.
Ще один продюсер «Клондайку» (100 хв.) - Святослав Булаковський, виробництво - KEDR FILM, бюджет - 1,18 млн євро, підтверджене фінансування - 850 тис. євро, запланована дата релізу - травень 2021-го.
Стрічку підтримало Держкіно України, також проект отримав грант від турецького телеканалу, тож «Клондайк» гарантовано матиме телепрем'єру в Туреччині. Творці подали заявку на підтримку від фонду Eurimages і очікують на результат, а наразі команда шукає міжнародних партнерів, фінансування постпродакшену та запису музики, яку створила Марина Ер Горбач. Окрім того, шукають міжнародних дистрибуторів, адже про катастрофу відомо всім, і це може бути цікавим широкому колу глядачів.
Після перегляду відео у журі виникло запитання, як саме розгортатиметься сюжет, та, схоже, після пояснень режисера не стало зрозуміліше. Можна лише стверджувати, що стрічка - не про катастрофу, а про її вплив на місцевих жителів.
Особлива специфіка фільму полягає в тому, що прописано багато сцен під час сходу та заходу сонця. Це означає: на зйомки команда матиме тільки кілька годин на добу, це затягує процес. Необхідні панорамні локації вже знайдені, а весь день між уранішніми та вечірніми зйомками команда проводить репетиції. «Незвичний знімальний день, але ми сподіваємось, що це спрацює», - заявила режисер. Поки що відзнятий один епізод на 7 хвилин.
Проект Єви Нейман «Близнюки» поєднав драму з трилером.
Режисер «Близнюків» (90 хв.) - Єва Нейман, продюсери - Алла Бєлая, Ванда Адамік Грицова, Кестутіс Драздаускас, Кшиштоф Солек. Виробництво - ТОВ «Продюсерський центр Сарке», бюджет - 1,5 млн євро, підтверджене фінансування - 152 тис. євро, запланована дата релізу - лютий 2023-го.
Молодшому близнюку, народженому лише на кілька хвилин пізніше за старшого брата, судилося мати його обличчя, його тіло, бажання та мрії. Подібність для нього стає прокляттям, змушуючи пройти шлях від любові до вбивства. Зрештою його власна тінь стає примарою мертвого брата, що всюди переслідує його.
Знімати Нейман планує в Одесі, де працює ще над одним проектом - «Привоз». Його режисер також представляла на індустріальній секції ОМКФ, у конкурсі Work in progress (про цей пітчинг - трохи згодом).
Після перегляду трейлера Катріель Шорі поцікавився, як саме близнюки поєднані в плані історії. Режисер відповіла, що молодший вбиває старшого та посідає його місце. «Трилер буде красивий, але страшний», - пообіцяла вона.
Наступний проект - «Редакція» - драма, але, що приємно, з елементами комедії.
Режисер «Редакції» (95 хв.) - Роман Бондарчук, продюсери - Дар'я Бассель, Дар'я Аверченко, виробництво - ТОВ «Мун Мен», бюджет - 750,6 тис. євро, підтверджене фінансування - 11,8 тис. євро, запланована дата релізу - вересень 2022-го.
Майбутня стрічка присвячена темі постправди. Як зазначила Дар'я Бассель, 2016 року термін «постправда» було визнано словом року. У фільмі йдеться про молодшого співробітника краєзнавчого музею Юру, який вирушає в експедицію на пошуки рідкісного ховраха, але стає свідком підпалу лісу. Він приносить фото підпалювачів до редакції місцевої газети і за збігом обставин лишається в ній працювати. З кожним редакційним завданням Юра дедалі ясніше усвідомлює, що реальність геть не збігається з тим, про що пишуть у газетах, - і починає власне розслідування, кому це вигідно і чому горять ліси.
Стрічка перебуває на ранній стадії виробництва, та вже має агента з продажів - Pluto Film. Члени журі назвали наявність гумору, добрий тизер та актуальну тему заявкою на успіх. І забіжу наперед: на пітчингу ОМКФ одним із двох переможців став саме цей проект.
Найартистичнішим слід визнати пітч режисера Дар'ї Онищенко, що презентувала свій проект «Малевич».
Продюсер фільму «Малевич» (113 хв.) - Анна Паленчук, виробництво - 435 FILMS, бюджет - 2 млн євро, підтверджене фінансування - 600 тис. євро, запланована дата релізу - листопад 2022-го.
Події історичної драми відбуваються на початку 1920-х років у Радянському Союзі. Молодий харизматичний художник-авангардист Казимир Малевич прагне сказати нове слово в мистецтві та веде невпинну боротьбу зі своїм суперником, конструктивістом Володимиром Татліним. Мрія всього його життя - власна виставка в Парижі - так і не здійснюється: термінова телеграма змушує Малевича повернутись до СРСР, де його заарештовують. Крок за кроком художник розчаровується в ідеях радянської влади, а побачивши на власні очі Голодомор в Україні, наважується зобразити трагічну долю селян у своїх картинах.
Крістіна Трапп запитала, на чому конкретно з біографії Малевича творці фільму хотіли б зосередитись. Онищенко відповіла, що це не документальний фільм, а тому з біографії художника з допомогою експертів, котрі знаються на авангарді та творчості Малевича, обирають найцікавіші моменти. Особисті риси художника, що характеризують його як людину, обіцяють подати максимально точно.
Катріель Шорі попросив пояснити зв'язок Малевича і теми Голодомору. Режисер відповіла, що це буде розкрито через загадку найвідомішої картини художника «Чорний квадрат».
Кастинг на основні ролі завершено, на роль батьків Малевича шукають польських акторів. За словами продюсера, наразі команда шукає партнерів для спільного виробництва.
Драму дорослішання «Коли нам було 15» представляли Анна Бурячкова та Наталія Лібет.
Режисер «Коли нам було 15» (90 хв.) - Анна Бурячкова, продюсери - Наталія Лібет, Віталій Шереметьєв, виробництво - ТОВ «Діджітал Реліджн», бюджет - 463 тис. євро, підтверджене фінансування - 393 тис. євро, запланована дата релізу - лютий 2022-го.
Це історія про підлітків 90-х, які розв'язують дорослі проблеми. П'ятнадцятирічна Тоня в пошуках порятунку від небезпечного хлопця стає членом зграї в новій школі. Тут вона зустрічає перше кохання, знайомиться зі своєю тілесністю й робить моральний вибір. Але чи можна залишитись у зграї собою?
Сценарій написала Марина Степанська, а на позицію художника-постановника запрошено Олену Чеховську. Шукають фінансування для постпродакшену, агентів з продажів та фестивальних агентів. До промокампанії фільму планують залучити молодих блогерів.
Діана Ельбаум зазначила, що булінг є актуальною проблемою і за наших часів, тож чому обрали саме період 90-х? Представники проекту пояснили: по-перше, хотіли показати життя без гаджетів. По-друге, багато хто з підлітків того часу вже виріс, але не подорослішав. Ця проблема так і живе з ними десь глибоко всередині.
Наступним був пітч команди документального фільму «Експедиція-49».
Хронометраж - 90 хвилин, режисер - Аліса Коваленко, продюсери - Олексій Кобелєв, Валерій Калмиков, Стефан Сіоан. Виробництво – ТОВ «Трумен Продакшн», бюджет - 351 тис. євро, підтверджене фінансування - 140,7 тис. євро, запланована дата релізу - листопад 2021-го.
Події відбуваються навколо п'яти підлітків у пошуках себе в маленьких вмираючих містечках на лінії фронту Донбасу. Вони борються із сірістю та нудьгою і порушують правила. Поки весь світ навколо них руйнується, шахти закриваються і війна триває, Андрій, Руслан, Ілля, Ліза та Лєра мріють, аби в їхньому житті нарешті щось сталося! Одного разу відомий в Україні шукач пригод і мандрівник Валентин Щербачов запрошує їх узяти участь в унікальній експедиції-терапії, аби дати можливість уперше вирватися на волю. Пункт призначення - Гімалаї...
Проект підтримує Держкіно, вже є копродюсер із Польщі, що перед тим працював над фільмом «Ціна правди».
За словами режисера, Гімалаї стануть символом досягнення мрії, тож займатимуть пропорційно невелику частину у фіналі стрічки. Аби розпочати експедицію, команда чекає відкриття кордонів. Продюсер Стефан Сіоан підкреслив, що це не черговий фільм про війну на Донбасі, а пошуки відповіді на питання, що буде далі. До речі, ще під час презентації за реакцією членів журі можна було зрозуміти, що «Експедиція-49» - майбутній переможець пітчингу.
Наступний документальний проект - «Найс Лейдіз» є не менш цікавим і важливим, але перебуває на ранньому етапі підготовки.
Режисер «Найс Лейдіз» (80 хв.) - Марія Пономарьова, продюсери - Рогір Крамер, Максим Наконечний, Анна Зобніна. Виробництво - ТОВ «Tабор», Dutch Mountain Film, бюджет - 348,7 тис. євро, підтверджене фінансування - 3 тис. євро, запланована дата релізу - січень 2023-го.
Харківська команда з чирлідингу «Найс Лейдіз», що складається з жінок віком від 49 до 73 років, готується представляти Україну на чемпіонаті Європи. Проте окрім досягнення спортивної мети героїні мають змагатися з уявленнями про старших жінок, самоцензурою, очікуваннями від інших, самотністю й обмеженнями, пов'язаними зі здоров'ям. Чи зможуть вони здобути перемогу, змагаючись у віковій категорії 25+?
Для режисера це повнометражний документальний дебют, і тема, яку вона обрала, є більш значуща, ніж може видаватись на перший погляд. Як молода жінка Марія цікавиться, чому з певного віку жінки зникають із соціального життя? Власне, учасниці команди чирлідингу не змагаються за медалі, вони хочуть потрапити у поле зору, бути побаченими й почутими. Це означає бути жінкою в період постійного зростання, а не поступового занепаду. У ситуації майже повної відсутності соціальної інфраструктури для людей віком від 50 років ми бачимо історію дружби, підтримки та сестринства.
На запитання Наталії Стрибук, чи будуть це реконструкції спортивних виступів або документальні зйомки, режисер відповіла, що все зніматимуть «наживо». У команді 14 осіб, до п'ятьох із них знімальна група завітає додому, фіксуючи умови їхнього життя, чуттєві сцени тренувань і зустрічей поза межами тренувальної зали.
Завершували пітчинг проектом містичного роудмуві з лаконічною назвою «Він».
Режисер стрічки «Він» (80 хв.) - Станіслав Битюцький, продюсер - Валерія Сочивець, виробництво - «Сучасне Українське Кіно», бюджет - 500 тис. євро, запланована дата релізу - серпень 2022-го.
Після низки селянських повстань на українські землі прийшла страшна біда - всі люді перетворилися на живих примар. Не зачепила біда лише двох братів, яким тепер будь-що треба дістатись рідного дому. На своєму шляху герої зустрічають чоловіка та дружину, котрі також дивним чином залишилися живими, і ця зустріч стає для всіх важливим випробуванням на людяність, можливість довіряти одне одному в світі, де все котиться до біса.
Представляючи проект, режисер заявив, що прагне зберегти ту неймовірну команду, яка працювала з ним над стрічкою «Нетерпимість». А також поєднати сучасних молодих і видатних акторів 1980–1990-х років, котрі зараз майже не знімаються.
Наразі автори шукають фінансування. На питання членів журі, чи вийде реалізувати такий амбітний проект за півмільйона євро, Битюцький відповів, що економитимуть на декораціях, бо багато сцен зніматимуть у лісі.
Побачивши пітчинги усіх проектів, журі мало ще добу, аби визначити переможців. Нагадаю, ними стали проекти «Редакція» Романа Бондарчука та «Експедиція-49» Аліси Коваленко. Ще раз вітаю переможців, а сама чекатиму, коли ж таки знайдеться проект комедії - крутої, розумної і щирої. Страждання даються нам легше за сміх. Чи вдасться комусь розмішити няню?