Після секвестру бюджету, зумовленого необхідністю боротися з пандемією коронавірусу, державна підтримка кіно цього року скоротиться майже на 300 млн грн. Які саме програми підтримки будуть скорочені, наразі невідомо, але очевидно, що шукати додаткові джерела фінансування доведеться всім. На цьому тлі можливість отримати фінансування від фонду Eurimages, що до нього Україна приєдналась у лютому 2020 року, є доволі заманливою.
Вчора Володимир Яценко та Сергій Зленко - представники від України в Раді правління Eurimages - провели онлайн-сесію «Україна - член Eurimages», під час котрої відповідали на запитання продюсерів, керівників кінотеатрів і зацікавлених темою осіб про те, як отримати допомогу від фонду. Озвучену інформацію та власні дані про Eurimages ми згрупували у зручні картки та пропонуємо вам ознайомитися.
Що таке Eurimages?
Це європейський фонд підтримки спільного кіновиробництва і прокату кінематографічних та аудіовізуальних робіт, створений при Раді Європи 1988 року. Eurimages займається допомогою у створенні копродукції, підтримкою кінотеатрального показу, частковою компенсацією витрат на переведення фільмів у цифровий формат, а також сприяє міжнародній дистрибуції стрічок. На сьогодні членами Eurimages є 38 країн Європи, а асоційованими членами - навіть неєвропейські держави (наприклад, Канада та Аргентина).
Що Eurimages може запропонувати Україні?
Як показує практика, кіноіндустрії більшості країн Європи (за винятком декількох найбільших ринків) не такі потужні, аби самотужки виробляти фільми, котрі зможуть конкурувати у прокаті з голлівудськими блокбастерами. Саме тому тенденцією європейського кінематографу останніх років є збільшення кількості копродукційних стрічок: у разі спільного виробництва продюсери з різних країн не тільки ділять між собою фінансове навантаження та ризики, а й забезпечують вихід проектів спільного виробництва одразу на декількох територіях.
У чому тут роль Eurimages? Передусім це гроші. Щорічний бюджет фонду складає 26 млн євро. З них близько 20-22 млн ідуть саме на підтримку виробництва копродукційних проектів. І претендувати на них можуть виключно члени Eurimages.
Варто зазначити, що Україна вже брала участь у проектах спільного виробництва, підтриманих фондом: наприклад, «Донбас» Сергія Лозниці. Проте наша країна у тих випадках виступала пасивним гравцем - не була заявником та ініціатором проектів. Тож повноцінна робота з Eurimages потрібна ще й для того, щоб українські продюсери перетворилися на реальні суб'єкти кінематографічної карти Європи.
І ще: як підкреслив Володимир Яценко, підтримка Eurimages - це не лише гроші, але й певний знак якості, адже дуже невелика кількість проектів її отримує.
На які суми можуть розраховувати українські проекти?
За словами Яценка, сума підтримки не перевищує 17% загальної вартості виробництва художніх фільмів та анімації, а для документальних - 25%. Крім того, Eurimages виділяє не більше 500 тис. євро на проект. Перші 60% суми підтримки фонд надає тільки після підписання угоди і початку зйомок. Наступні дві виплати - по 20% кожна. Гроші розподілятимуться пропорційно до внеску кожного з продюсерів. Важливий момент - виділені кошти потрібно повернути фонду, тож фактично вони є безвідсотковим кредитом.
«Ці кошти не надаються просто так. Із першого ж євро з продажів фільму треба буде сплатити певний відсоток Eurimages», - підкреслив Яценко.
А якщо не повернути?
У разі неповернення коштів до фонду щонайменше позбавлятимуть можливості подавати заявку наступного разу.
Коли можна подавати заявки?
16 квітня закінчується прийом заявок для участі у другому конкурсі на отримання фінансування (загалом фонд проводить чотири конкурси на рік) - і він став першим, на який Україна отримала змогу подаватись. Наступні два дедлайни цього року - 25 серпня та 20 жовтня. Яценко зазначив, що, хоча терміни розгляду заявок і проведення конкурсу можуть змінюватись через пандемію коронавірусу, податися слід до зазначених дат.
Подаючи заявку, треба обов'язково сконтактуватися з національними представниками (Яценко та Зленко), позаяк вони також відстоюватимуть проекти на пітчингу і можуть відповісти на всі запитання з підготовки документів. «Це наша головна роль, ми маємо переконливо підтримувати проекти», - підкреслив Володимир Яценко.
Під час розгляду заявок до продюсерів з уточненнями може звертатись секретаріат фонду, і на них треба реагувати дуже швидко, не зволікаючи більше 24 годин.
Як відбувається пітчинг?
Яценко розповів, що на самому пітчингу на проект виділяють 30 хвилин: спочатку його презентує мажоритарний копродюсер, а далі кожен із членів борду має змогу висловитись і поставити свої запитання. Після того можуть долучитися національні копродюсери.
На які нюанси подачі документів варто звернути увагу?
Серед документів, що на них треба звернути особливу увагу національним копродюсерам, Володимир Яценко виділив Producer's Note. Це дуже структурований документ, який вимагає від продюсера великого обсягу роботи. Необов'язковим, проте дуже важливим є також Director's Treatment, до котрого цьоріч запроваджений пункт про відповідність проекту критеріям європейських цінностей.
Також Яценко радить продюсерам сконцентруватися на якості перекладів, адже сценарії читатимуть не лише члени Ради фонду, а й професійні рідери, вони ж надаватимуть свої висновки. Частина документів, окрім англійської, має бути перекладена і французькою мовою.
На питання з чату трансляції про те, чи планується адаптування інформації з сайту Eurimages для українських продюсерів, Яценко відповів, що такого в планах не було. «Подача документів до Eurimages - складна система, але до неї приєдналася вся Європа. Це не біном Ньютона і не так складно. Ми можемо відповісти на ваші запитання, якщо вони виникають. Та передусім зверніться до ваших мажоритарних копродюсерів. Найімовірніше, вони вже мають суттєвий досвід і допоможуть вам із паперами», - прокоментував він.
Чи може Україна брати участь у конкурсі, якщо вступний внесок до фонду ще не сплачений?
Володимир Яценко підтвердив, що Україна, на жаль, поки не сплатила внесок до Eurimages, однак у конкурсі візьме участь. Гроші мають перерахувати, коли погодять усі питання бюджету. Це також не впливатиме на дедлайни - тож варто подаватися до зазначених дат, не зволікаючи.
Чи є обмеження з кількості проектів від кожної країни-учасниці?
За словами Яценка, немає. Головне, аби проекти відповідали заявленим вимогам, а продюсери ретельно підготували документацію, добре попрацювали над описом персонажів і надали якісний візуальний матеріал. Плюсом для проекту може стати залучення до нього професійної, знаної за кордоном команди.
Чи можна подати на конкурс проект, зйомки якого ще не розпочаті?
Саме це і є нормальною практикою для фонду. «Коли вже почали знімати, а грошей немає, - це аварійна ситуація, до того часу ви б мали завершити етап фінансування. Зазвичай більшість проектів, що приходять на пітчинг, уже готуються до зйомок, але ще не розпочали їх, адже чекають підтвердження від фонду. На момент подання заявки кожному з копродюсерів необхідно підтвердити 50% фінансування. Україна підписала додаткові угоди з Францією та Ізраїлем щодо копродукції. Зайдіть на сайт Верховної Ради, пошукайте ці документи. Можливо, вони стануть вам у пригоді», - порадив Яценко.
Чи правда, що Eurimages підтримує й кінотеатри?
Так, і про надання фондом субсидій для кінотеатрів розповів Сергій Зленко. За його словами, Україна - одна з небагатьох держав, що отримала можливість фінансування безпосередньо від Eurimages (а не через програму Creative Europe Media, до якої наша країна не має доступу).
Отже, Україна належить до восьми країн, кінотеатри котрих можуть одержати субсидію напряму від Eurimages. П'ять держав із переліку вже скористалися цією можливістю:
Тут і далі - слайди з презентації Сергія Зленка
Які кінотеатри можуть отримати фінансову підтримку?
Europa Cinemas об'єднує велику кількість кінотеатрів не лише в Європі та підтримує переважно однозальні й кінотеатри на 2-7 залів. На підтримку мультиплексів припадає зовсім невелика частка, тобто більше уваги приділяють демонстраторам, що спеціалізуються на авторських фільмах.
За словами Зленка, йдеться насамперед про маленькі регіональні кінотеатри. Приміром, із 12 кінотеатрів Росії, які одержать кошти від фонду, тільки два розташовані у Москві і два - у Санкт-Петербурзі; з 22 кінотеатрів у Туреччині лише по чотири розташовані в Анкарі та Стамбулі; з 33 у Швейцарії - сім у Цюріху та чотири у Женеві, а решта - невеликі міста. Тож Сергій наголосив, що невеликі українські кінотеатри мають істотні шанси отримати фінансування.
Чи потрібно кінотеатрам повертати гроші Eurimages?
Ні. Фінансування надається у формі субсидії, тож його не доведеться повертати. Метою підтримки є збільшення у прокаті європейських фільмів та тих, які були підтримані фондом.
Що потрібно, аби отримати фінансування?
Кінотеатри мають відповідати певним вимогам і дотримуватися квот. Вимоги мають такий вигляд:
За словами Зленка, щодо вимог можливі певні корективи, а ось квот треба дотримуватись чітко, особливо з «кваліфікованими» фільмами. Нижче на слайді пояснюється, які фільми фонд вважає «кваліфікованими».
Про які квоти йдеться?
Відсотки з квот є такими:
Проте для України як нового члена Eurimages передбачені знижені відсотки з квот на перші чотири роки. З власного досвіду Сергій Зленко заявляє, що ці квоти виконати досить легко. Наприклад, багато касових фільмів вироблені у Великобританії, котра, хоч і вийшла з Євросоюзу, є членом Ради Європи.
І це все?
Окрім квот є й інші зобов'язання.
Яку суму можуть отримати кінотеатри?
Максимальна сума підтримки одного кінотеатру становить 15 тис. євро на рік. Підраховується вона в такий спосіб: кількість усіх квитків, що були продані на сеанси ненаціональних «кваліфікованих» фільмів, помножується на 1 євро. Але обов'язково треба дотриматися всіх трьох пунктів із квот: якщо виконати лише два з трьох, сума становитиме максимум 10 тис. євро, навіть коли будуть продані понад 15 тис. квитків на сеанси ненаціональних «кваліфікованих» фільмів.
До того ж є можливість отримати бонуси. Так, додаткові 5 тис. євро дають за надуспішний показ стрічок, фінансованих фондом, та 2,5 тис. євро - за покази фільмів, зрежисованих жінками.
Чи є певні нюанси, на які варто звернути увагу?
Дедлайн подання заявок кінотеатрами - 30 червня 2020 року. Проте Сергій Зленко радить встигнути пройти попередню кваліфікацію, отримати попередню згоду, а також пароль і логін до системи, після чого вже заповнити в системі детальну заявку. Саме для заповнення цієї заявки - не попередньої - встановлений дедлайн 30 червня.
Як пояснив Зленко, передусім треба завантажити з бази звіт із продажів квитків за минулий рік і порахувати кількість сеансів відповідно до зазначених вимог. Далі - ознайомитися на сайті Europa Cinemas із переліком фільмів, співставити з минулорічними сеансами та подивитись на відсотки: головне - вкластися у необхідні 16%, 7% і 3% відповідно.
За словами Сергія, слід подавати заявку, навіть якщо за одним пунктом відсоток не співпадає - так буде легше одержати субсидію наступними роками. Подавши заявку вперше, варто очікувати в гості комісію з трьох осіб, що проводить оцінювання (потім фонду вистачатиме лише щорічних звітів, які надаються в січні).
Українські кінопродюсери вже працювали з Eurimages, хоч і опосередковано. Чи є такі приклади серед кінотеатрів?
Про це розповіла член Ради з держпідтримки кінематографії Людмила Горделадзе: кінотеатри «Жовтень» і «Київ» чотири роки починаючи з 2007-го отримували субсидію фонду як асоційовані члени. Через політичну нестабільність в Україні їхнє асоційоване членство було призупинене, але досвід отримання такої субсидії є.
За словами Горделадзе, цього року «Жовтень» уже подав заявку на субсидію й одержав попереднє погодження. Кінотеатр розраховує на максимальну суму підтримки у 22,5 тис. євро, що включає всі бонуси.
На цьому загалом оптимістичному кейсі онлайн-сесію завершили. А отримати відповіді на інші запитання про Eurimages ви можете в національних представників у фонді за контактами, вказаними нижче.