Сьогоднішня кіноіндустрія - багатомільярдна галузь, річний прибуток котрої з року в рік наближається до позначки у $100 млрд. Левову частку цієї суми, як відомо, приносять блокбастери - жанр, що створюється із застосуванням певної фінансової моделі. Геть іншої специфіки фінансування вимагає фестивальне кіно, не розраховане на масову аудиторію, а також проекти, близькі до журналістських розслідувань, правозахисної й активістської діяльності. Творці останніх зацікавлені в максимально широкому розголосі порушеного питання, що часто передбачає викладання стрічки у вільний доступ. Для збору бюджету на такі фільми не останнім інструментом є краудфандинг, який дозволяє майбутньому глядачеві проявити емпатію або громадянську позицію, а ще допомагає запустити інформаційну кампанію.
Соціальні та правозахисні проекти - не єдиний напрям, що використовує краудфандингові платформи. Пропонуємо ознайомитись зі списком українських стрічок останніх років, котрі створювались за допомогою відкритого збору коштів.
Почнімо з нашумілої воєнної драми «Черкаси», реліз якої відбудеться вже 27 лютого. Фільм виробництва української компанії МКК Film Service та польської Inter Media був профінансований Державним агентством України з питань кіно - грант склав 17 341 862 грн, а грант у розмірі 150 тис. грн надав фонд «Відродження». Кошти на постпродакшен - 203 тис. грн - були зібрані через українську краудфандингову платформу biggggidea. Бюджет стрічки - 39 841 862 грн.
Сюжет розгортається довкола двох молодих хлопців, котрі з різних причин опинилися на військовому кораблі ВМС України «Черкаси», що дислокований у порт кримського озера Донузлав під час подій на Майдані 2014 року. Поки екіпаж проходить навчання, Крим анексують: корабель повертається на базу, але порт уже втрачений, і тральник «Черкаси» опиняється у пастці.
Продюсери проекту - Ірина Клименко та Марта Лотиш, у головних ролях знялися Євгеній Ламах, Дмитро Сова, Роман Семисал, Вадим Лялько, Руслан Коваль, Євген Авдєєнко, Олег Щербина, Михайло Воскобійник і Дмитро Зайченко. Оператор - Юрій Дунай, композитори - Антон Байбаков та Катя Chilly.
Міжнародна прем'єра драми відбулась торік на ОМКФ. Стрічка також брала участь у міжнародній конкурсній програмі Варшавського кінофестивалю.
Документальний фільм Леоніда Кантера та Івана Яснія «Міф» зібрав на іншій українській платформі - «Спільнокошт» - 370 тис. грн. Він також отримав грант Держкіно у розмірі 620 тис. Загальний бюджет склав 1 577 282 грн. Виробництвом займалась кінокомпанія «ФОР-ПОСТ» (продюсери - Леонід Кантер і Катерина Мізіна). Прем'єра відбулась 8 лютого 2018 року.
Стрічка розповідає про долю відомого у світі українського оперного співака, соліста Паризької національної опери Василя Сліпака, який після подій 2014 року попрямував воювати на Схід України, де загинув від кулі снайпера.
Покази відбулися у багатьох країнах Європи та Латинської Америки за сприяння посольств, діаспори та громадських організацій. Ця робота стала найкращим документальним фільмом португальського кінофестивалю Figueira Film Art Festivalу, одержала приз у тій самій номінації на індійському фестивалі Lifft India Filmotsav, а також українську кінопремію «Золота дзиґа» в категорії «Найкращий документальний фільм».
Іще одна стрічка, в якій узяв участь Леонід Кантер, на жаль, виявилась останньою його роботою. Документальний фільм «Людина з табуретом» зібрав на «Спільнокошті» 276 тис. грн. Він також отримав фінансування від Українського культурного фонду в розмірі 498 тис. грн.
В основу проекту, що знятий Ярославом Поповим і спродюсований Катериною Мізіною, лягла історія самого Леоніда Кантера. 2004 року в нього виникла ідея - гра «З табуретом до океану». Її суть зводилася до того, щоби принести чотири табурети зі звичайних українських кухонь до чотирьох океанів. У фільмі зібрані архівні матеріали, котрі задокументували незвичайні подорожі команди через багато країн світу.
У широкий український прокат стрічка вийшла 21 лютого 2019 року.
Документальний фільм «Процес: Російська держава проти Олега Сенцова» (The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov) за допомогою краудфандингу збирав гроші на постпродакшен - сума, виручена на «Спільнокошті», склала 45 200 грн. Іще €1750 були зібрані через платформу Indiegogo. Стрічка демонструє процес над Олегом Сенцовим: режисер Аскольд Куров знімав суди у РФ, Андрій Литвиненко відповідав за знімання друзів Сенцова та учасників «Автомайдану».
Виробництвом займались компанії Marx Film, Message Film за підтримки чеського суспільного мовника та Польського інституту кіно. Робота також брала участь у платформі B2B Doc. Міжнародна прем'єра фільму відбулася в секції Berlinale Special Берлінського міжнародного кінофестивалю 11 лютого 2017 року. Українська - 25 березня того самого року на Міжнародному фестивалі Docudays UA. В широкий український прокат стрічку випустила компанія «Артхаус Трафік» 6 квітня 2017 року.
Документальний проект «Мустафа» команди КримSOS про одного з лідерів кримськотатарського національного руху та колишнього голову Меджлісу Мустафу Джемілєва зібрав на «Спільнокошті» 156 780 грн. Ці гроші пішли на препродакшен і продакшен. Стрічка також одержала грант від Національного фонду підтримки демократії в розмірі 150 тис. грн.
Фільм складається з архівних матеріалів і нових інтерв'ю, що розкривають головні віхи в роботі політика та громадського діяча, а через його біографію - долю кримських татар за останні півстоліття. Виробництвом займалась компанія Alif Films, продюсери - Ольга Моркова і Таміла Ташева, режисер - Ахмеді-Ернес Сарихаліл.
Українська прем'єра відбулася на Міжнародному кінофестивалі «Молодість» 2016 року. Стрічка отримала нагороду «Найкращий фільм про висвітлення прав і свобод людини» на Міжнародному фестивалі «Бір Дуйно - Киргизстан 2017». Крім того, вона мала бути продемонстрована в межах «Артдокфесту» 2017 року, але втрутилась російська влада, і показ був скасований. Після цього вирішили викласти роботу у вільний доступ - на YouTube-сторінці громадської організації КримSOS.
За допомогою краудфандингу команда фільму Остапа Костюка «Жива ватра» збирала кошти на створення міжнародної телеверсії. Загалом вдалося виручити 74 843 грн. Кінотеатральна 77-хвилинна версія була випущена на українські екрани 29 вересня 2016 року компанією 86PROKAT. А телеверсію хронометражем 52 хвилини презентували в ефірі суспільного каналу «UA: Перший» в листопаді 2016-го.
У стрічці зафіксоване чотирирічне спостереження за життям карпатських вівчарів. Вона отримала спеціальний приз журі Канадського міжнародного фестивалю документального кіно Hot Docs, приз за найкращий документальний фільм грецького Міжнародного кінофестивалю для дітей та юнацтва Olympia, а також нагороду за найкращу операторську роботу американського Salem Film Fest.
Іще одна стрічка про тваринництво в Карпатах - документалка Анни Ярошевич «Мішель», яка наразі у виробництві. Робота зібрала 92 150 грн на постпродакшен на платформі biggggidea. Виробництвом займається компанія Tabor Production. Спершу історія з'явилась у межах проекту Ukraїner, після чого виросла у 70-хвилинний документальний фільм. Головний герой - німецький дауншифтер Мішель, котрий близько десяти років провів у невеличкому селі в українських Карпатах: там він займається буйволами та виробляє сир за традиційними рецептами. Продюсери - Алена Качкан і Олександр Фоменко. Прем'єра запланована на 2020 рік.
Український інформаційний ресурс «Радіо «Куреш» за допомогою краудфандингу збирав гроші на третю і четверту частину 25-серійного документального циклу під назвою «Крим. 25 років боротьби за Україну». Фільми є у вільному доступі на каналі проекту в YouTube.
Відповідно до концепції кожна серія - це окремий рік, цикл розповідає про російсько-українські відносини з часів проголошення незалежності. Третя серія проекту, присвячена 1993 року, зібрала на платформі biggggidea 49 821 грн. Четверта - «Кримська криза. На порозі війни» про 1994-й - 30 050 грн.
Чималу суму - 149 тис. грн - вдалось 2018 року зібрати команді львівського продакшена Kolegi Studio та відеоагентства And Action, які займаються виробництвом україномовного інтернет-скетчкому «Наші без Раші».
Автори проекту - Роман Хапачило, Ілля Клим і Сергій Буян-Слободянюк, режисер - Ніка Остратюк. 2019 року стартувала ще одна краудфандингова кампанія: цього разу за заявлених 150 тис. грн вийшло зібрати понад 200 тис.
Охоче користується краудфандингом і короткометражне кіно. Найбільшу суму - 74 187 грн - за 2019 рік зібрав фільм Wunderkind, знятий за підтримки XV studio.
За словами авторів, ця кримінальна комедія за участю депутатів, телеведучих і... ведмедів про те, що випадковості в нашому житті не випадкові. Автори проекту - Андрій Сніцарчук і Роман Мартин, у головних ролях - Ярослав Дерпак, Орест Огородник, Юрій Курило, Влад Партика та Януш Юхницький. Робота наразі перебуває на стадії монтажу.
Український режисер Володимир Антонов зібрав 11 650 грн на виробництво короткометражки «Момент» - стрічки за мотивами однойменної повісті Володимира Винниченка. За сюжетом двоє молодих людей, дівчина та хлопець, намагаються вибратись з окупованих територій у розпал війни.
Трохи меншу суму - 8 тис. грн - на свою короткометражну роботу зібрала український режисер Олена Шилова. Фільм «Мавка» розповідає про двох маленьких дівчат, котрі дорогою до озера розмірковують про проблеми дорослішання. Купання в озері не віщує нічого особливого, допоки одна з дівчат не зустрічає загадкову істоту з українських легенд.
Перераховані вище проекти зібрали суми, на які розраховували від початку або більші. Втім, отримати потрібні кошти вдається не всім кампаніям - про них і поговоримо.
За допомогою краудфандингу намагались профінансувати проект-довгобуд «Толока» режисера, сценариста і продюсера Михайла Іллєнка. Вперше він був презентований 2013 року, а кампанію зі збору коштів запустили 2014-го. Із заявленої суми у 2 млн грн удалося зібрати 38 115 грн.
2018 року стрічка отримала фінансування Держкіно в розмірі 28 392 371 грн. Прем'єра в українських кінотеатрах запланована на 12 березня 2020-го.
Сюжет охоплює близько 400 років історії України і відтворює її драматичні та героїчні епізоди. Кожне випробування руйнує будинок головної героїні Катерини. Проте вона завзято, як і багато поколінь українців, знову і знову підіймає його з руїн.
Виробництвом займалась компанія «Іллєнко Фільм». Головні ролі зіграли Іванна Іллєнко, Пилип Іллєнко, Богдан Бенюк, Дмитро Рибалевський, Василь Кухарський і Дмитро Лінартович.
Ще один довгобуд - фільм Владислава Чабанюка «Чорний козак» за мотивами твору Сашка Лірника. Проект увійшов у препродакшен іще 2008 року, зйомки зі змінним успіхом велися до 2013-го.
«Чорний козак» розповідає про село ХVII століття. Козацька вдова Ганна помічає, що хтось ночами почав допомагати їй по господарству. Її таємним помічником виявляється проклятий козак.
Бюджет - 2 млн 35 тис. грн. Команда намагалась зібрати через «Спільнокошт» 136 тис. грн, однак вийшло лише 8 394 грн. Попри це, виробництво вдалося завершити - стрічка вийшла в обмежений український прокат 2018 року.
Також варто згадати незакінчений проект - фільм «Невдале місце» (The wrong place), що просто зараз збирає кошти на продакшен і постпродакшен на італійській платформі ProduzioniDalBasso. Це розслідування загибелі репортерів Андреа Роччеллі та Андрія Миронова під час війни на Донбасі у травні 2014 року. В їхньому вбивстві був звинувачений український солдат Віталій Марків, засуджений до 24 років позбавлення волі. Автори фільму - Ольга Токарюк із «Громадського», а також італійські журналісти Крістіано Тінацці та Рубен Лагатолла - беруть на себе завдання відновити розвиток подій і показати, що ухвалене судом рішення було продиктоване політичною волею.
Загалом, незважаючи на відкритість світових краудфандингових платформ, українські команди здебільшого користуються ресурсами «Спільнокошт» і biggggidea. Краудфандинг в Україні перебуває на стадії розвитку, і сум, зібраних за допомогою добровільних пожертв, усе ж таки недостатньо для зйомок. Проте вони можуть стати таким потрібним доповненням до бюджетів, які подеколи збираються дуже важко.