Людство давно дійшло консенсусу щодо того, за чим можна спостерігати нескінченно. Втім, перелік не є ультимативним, а тому кожен може додавати до нього щось на свій смак. Зроблю це просто зараз: я можу скільки завгодно вивчати нові телеформати, ідеї яких з'являються у виробників в усьому світі. Цю пристрасть поділяє і вже знайома вам Вірджинія Муслер з аналітичної компанії The Wit. Нещодавно вона приїздила до Києва, де в межах KYIV MEDIA WEEK розповідала про свіжі глобальні тренди та течії у споживанні контенту, а потім вирушила на канський MIPCOM, де провела традиційну презентацію Fresh TV Formats.
Попри зміни, що сталися в моєму житті останніми кількома місяцями, відступати від традицій я теж наміру не маю. Тож нумо розбиратись, які формати цьогоріч привезли на каннський огляд. Готові дивуватися та відкривати нові горизонти? Тоді починаємо.
Спершу пройдімося загальними трендами. Як і раніше, виробники і дистриб'ютори не соромляться робити ставки на безпрограшні жанри - дейтінг, талант-шоу та реаліті, однак притому не забувають шукати the next big thing серед соціальних експериментів. Деякі підходи, якщо відверто, здивували навіть мене - наприклад, незвичайне використання близнюків або дуже радикальний спосіб прищепити дітям любов до вегетаріанства. Але не буду вас заплутувати і розповім про кожний жанр окремо.
Дейтінг-шоу
У цій категорії Вірджинія презентувала сім форматів, у кожного з яких є своя родзинка.
Так, уже знайомий вам проект Five Guys a Week від дистрибутора Fremantle пропонує дівчині знайти кохання, не виходячи з власного будинку. Для цього героїні потрібно поселити в себе п'ятьох хлопців, роззнайомитися з ними, а потім протягом тижня по черзі виставляти небажаних кавалерів за двері, допоки не залишиться тільки один.
Формат від Keshet International під назвою Singletown йде іншим шляхом: його герої - п'ять давно сформованих пар, не дуже задоволених своїми стосунками. Їм пропонують нарізно провести ціле літо в містечку, сповненому спокус. Мета проекту - перевірити пари на міцність, адже після «холостяцького» часу кожному треба вирішити, чи хоче він повертатися до своєї сімейної рутини.
Ізраїльський формат Queens Of Love від Armoza Formats продовжує експлуатувати тему дрег-руху, про яку я вам розповідала за результатами огляду світових форматів на KMW. Та якщо в шоу Drag SOS британський дрег-колектив їздив країною, щоби допомогти людям стати щасливішими, то тут три такі «королеви» стають тренерами самотніх людей, аби ті швидше знайшли свою половину.
У дейтінгу Undercover Twins, який спродюсував The Story Lab, кілька хлопців живуть в одному будинку і борються за серце дівчини, не підозрюючи, що насправді їх дві й вони близнючки. Дівчата міняються місцями просто під час побачень і лише наприкінці програми ефектно розкривають правду.
Цікавим є шоу від Viacom International Studios під назвою Ghosted. Кожна людина бодай раз у житті стикалася із ситуацією, коли об'єкт її любові зникав безслідно. До участі у проекті запрошують людей, готових не тільки поділитися такими історіями, а й розібратись, куди ж поділася їхня половина, а головне - чому.
Формат Love Comes Where You Least Expect It родом з Іспанії, а за його дистрибуцію відповідає компанія Fremantle. Назву проекту можна перекласти як «Кохання, де ви найменше його чекаєте», і, загалом, вона непогано описує те, що там відбувається: п'ятеро молодих людей, що займаються якоюсь незвичайною справою, шукають для романтичних стосунків партнерів, готових розділити з ними радість і труднощі професії. Шоу нагадує інший формат Fremantle - «Фермер шукає дружину», однак тепер творці не обмежені виключно фермерством.
Якби довелось обирати, то, мабуть, у категорії «дейтінг» своїм фаворитом я б назвала формат Generation Dating від A+E Networks, за допомогою якого автори вирішили розібратись, хто більше знається на побаченнях - представники старшого покоління чи молодь. Тут формується пара (не романтична) із самотніх людей різного віку, і вони мають давати одне одному поради про те, як знайти кохання. Чудовий спосіб дізнатися, що крутіше - досвід або ж юнацький запал.
Талант-шоу
Схоже, виробники телешоу зневірилися у пошуку чергового хіта в цьому напрямку, адже до Канн цього року привезли лише три формати талант-шоу.
Назва першого - The Nation's Best Sand Sculptor від LineUp Industries - говорить сама за себе: в ньому пропонують влаштувати масове змагання зі створення скульптур із піску.
Що вийде, якщо об'єднати проекти «Розсміши коміка» і Carpool Karaoke? А вийде ідея нового формату, який потім може трансформуватись у щось на кшталт Laughing All the Way to the Bank від Gil Formats. Суть шоу проста: учасник, котрий вважає, що в нього є почуття гумору, сідає в одну машину з банківським службовцем і прямує до банку. Завдання першого - розсмішити клерка, а другого - хай там що, зберегти серйозне обличчя. Якщо жартівник таки досягне своєї мети, то отримає солідний грошовий приз.
Французький формат The Celebrity Song Challenge, дистрибуцією котрого займається компанія Vivendi Entertainment, не так про таланти, як про вихід із зони комфорту. Передбачено, що його зіркові учасники мірятимуться вокальними здібностями. Але якщо співакам просто змінюють жанр (приміром, репер має виконати оперну арію), то ведучі, актори, спортсмени й інші сміливці вперше в житті публічно співатимуть живцем.
Ігрові шоу
Незважаючи на простоту, ігрові формати завжди популярні в телеефірі, і цього разу на суд каннських байєрів представили чотири такі шоу.
Бельгійсько-голландський формат 99 to Beat від дистрибутора Primitivos пропонує масштабне змагання між сотнею учасників, і до фіналу повинен дістатися лише один. Потрібно вийти переможцем у багатьох дуже різних конкурсах: творці стверджують, що зробити це зможе лише мультиобдарована людина.
Формат сімейного шоу Don’t дистрибутор Banijay Rights привіз із США, тож не дивуйтеся Раяну Рейнольдсу в ролі ведучого. За правилами проекту, сім'я з чотирьох осіб має пройти п'ять фізичних та інтелектуальних випробувань, але за однієї умови: щоразу в них буде якесь «не». Десь, наприклад, доведеться «не стрибати», десь - «не сміятися». Якщо правило порушити - команду залишає одна людина. Ну а наприкінці, якщо поталанить, на родину чекає фінансова винагорода.
У британському форматі Rolling In It від Fremantle передбачене випробування на міцність дуету учасників - звичайної людини та якоїсь знаменитості. Разом їм потрібно котити гігантську монету конвеєрною стрічкою, на котрій розташовані слоти з призами і без них. «Перемога чи поразка - все вирішує кидок монети», - кажуть про своє дітище творці, і в цьому випадку все дуже буквально.
Здається, такого ще не було: формат Drive Master від дистрибутора Keshet International приїхав до Канн із Росії, а його ідея народилася на каналі НТВ. За допомогою даного шоу пропонують шукати найкращих водіїв країни, які на треку можуть виконати трюки не гірші, ніж танцюристи на паркеті. Власне, Муслер так і описує формат: «Це наче «Танці з зірками», але замість зірок - автомобілі». Окремої згадки заслуговує й те, що заради втілення проекту в життя доведеться зводити величезний павільйон із трибунами, тож майте на увазі.
Квіз-вікторини
Схоже, вікторини житимуть доти, доки в людей у домівках стоятимуть телевізори, а тому щороку на MIPCOM обов'язково привозять два-три квізи. Цього разу їх нашкребли чотири штуки, і зараз я вас із ними познайомлю.
Автори ізраїльського формату You Should Know, дистрибутор - компанія NBCUniversal, проявили винахідливість і схрестили традиційний квіз із соцмережами. Учасникам треба відповідати на запитання, пов'язані з фотографіями, які вони ж самі колись і викладали. Муслер зазначила, що це тест не лише на знання, а ще й на пам'ять, і не погодитися з нею складно.
Із Канади до Канн приїхав формат студійного шоу Watch від дистрибутора Media Ranch Distribution. Тут дві команди спершу дивляться якесь «захоплююче вар'єте», а потім відповідають на тематичні питання. Хто впорається найкраще - поїде додому з грошовим призом.
В Італії компанія Banijay Rights відшукала формат Burning Time, де п'ять учасників змагаються між собою в загальних знаннях. Вони етап за етапом збирають власний джек-пот, а у фіналі, коли залишається тільки один конкурсант, потрібно якомога швидше відповісти на 20 запитань. Гра, слід сказати, виходить досить нервовою, адже в цей самий час сума джек-поту поступово зменшується.
Якщо є зірки реаліті-шоу, то було б непогано з'ясувати, хто з них розумніший за інших. Так, мабуть, думали автори норвезького формату Who's the Smartest Reality Star? від компанії NENT, і це питання навіть винесене у назву шоу. Його правила прості: дві знаменитості, які вже зробили кар'єру в реаліті, змагаються в різних сферах знань. Підсумок передбачуваний: переможець отримує і гроші, і статус «найрозумнішого».
Соціальні шоу
Виробники розважальних проектів давно не соромляться зачіпати у своєму контенті складні соціальні теми. Та поточного року стався справжній бум: якщо раніше до Канн привозили два-три такі формати, то тепер їх налічується аж сім. Вірджинія Муслер зазначає, що це не випадково, адже лише за останні два роки запит аудиторії на те, аби бачити свої типажі в телевізорі, виріс на 13%. Ну а коли глядачі хочуть, то й виробники раді старатися.
Так, німецько-британський формат Lodgers від Banijay Rights порушує тему конфлікту поколінь, причому робить це дуже незвично. Пару міленіалів підселюють у будинок до самотнього старого. Певна річ, передусім героям потрібно дійти спільної мови й ужитися разом, також вони одне одному допомагатимуть у виконанні різних завдань.
Схожа спрямованість й у формату OAP B&B від BBC Studios. Його ідея в тому, що молодь часто не може дозволити собі оренду житла, а старі часто мешкають самі. Тому перших тут також селять до других, але не за просто так - за умови: оренду молоді люди сплачуватимуть не грошима, а послугами.
Голландців питання взаємодії представників різних поколінь теж хвилює, і порушують вони його у форматі Take Over, Take Care від all3media International. Щоправда, тут нікого ні до кого не підселюють - замість цього шести місцевим знаменитостям пропонують узяти під свою опіку стареньких, які не можуть самі про себе дбати.
Від старих перейду до тварин і заразом розповім вам про чи не найбільш шокуючий формат нинішнього MIPCOM. Ідеться про британський Meat the Family (так-так, саме meAt!) від Red Arrow Studios International. Тут родини м'ясоїдів із дітьми відправляють на ферму, де опікуються телятами, поросятами й іншою живністю наче своїми вихованцями, а потім вирішують, залишити їм життя або вбити і з'їсти. Я, звісно, розумію, що в дітях слід виховувати любов до братів наших менших, та цей спосіб якийсь аж надто радикальний. Хоча вегетаріанці й вегани напевно оцінять.
Складно сказати, чому наступний формат у The Wit визначили як соціальний, і тим не менш. Проект Snackmasters від all3media родом із Британії, і суть його в тому, що відомі шеф-кухарі намагаються відтворити рецепти різних снеків, що вважаються засекреченими. Давно хотіли дізнатись, із чого зроблені Kit-Kat та Snickers? Тоді вам точно сюди.
Поки одні фанатіють від шоколадних батончиків, інші обирають собі в життєві компаньйони кокаїн, і голландський формат The Cocaine Trails від Endemol Shine Group береться до дослідження цієї проблеми. Серед учасників тут - міленіали, що вживають кокаїн, і виробники проекту хочуть донести до них жорстокість виробничого циклу наркотику. «За кожний грам, який ви нюхаєте, в Колумбії вмирає одна людина», - заявляють творці, сподіваючись у такий спосіб відучити молодь від шкідливої звички.
Якщо попередній формат здався вам занадто жорстким, то британський The Segregation Experiment від Banijay Rights може стати справжнім бальзамом для душі. Його мета - визначити і викорінити неусвідомлені расові забобони у дітей 11-12 років. Робити це пропонують за допомогою ігор та активностей, аби зайвий раз не травмувати маленьких учасників, а в підсумку вони повинні дійти того, що питання раси сьогодні не означає геть нічого - ані хорошого, ані поганого.
Таким вийшов каннський улов телеформатів цього року. Тепер надаю слово вам: у коментарях можете висловлюватись, які шоу вразили вас найбільше та які з них ви б хотіли побачити на українському ТБ. Обіцяю передати побажання куди слід.