Я давно відійшла від новинного формату, втім, бувають такі потужні індустріальні новини, повз котрі аж ніяк не пройти. І саме такою є інформація про плани українського медіасервісу MEGOGO вийти на IPO – причому не аби де, а на топовій американській біржі Nasdaq, – якою з виданням Forbes Ukraine поділився співзасновник MEGOGO Федір Дроздовський.
Утім, окрім топ-новини (адже коли вихід зрештою станеться, це буде прецедент для українських стримінг-платформ) у великому інтервʼю Дроздовського знайшлося ще багато цікавинок, які я зібрала для вас у компактний зручний конспект.
IPO: як і навіщо
Отже, за словами співзасновника MEGOGO, вихід на Nasdaq був запланований ще на літо 2022 року, та через повномасштабну війну ці плани довелося відкоригувати.
«До IPO потрібно готуватися два-три роки, ставати прозорим, отримати висновок аудиторської компанії без кваліфікації (не має бути жодного зауваження). Тому ми почали готуватися до IPO з 2019–2020 року, 2021-го вже мали всю звітність. Ми майже зробили стандарт (PCAOB), який використовує американська біржа… Компанія була готова на 95%. Далі справа була лише за ринком, а почалася стагнація, всі очікували світову рецесію. Але 2022 року очікували на повернення ринку до фази зростання», – розповів Дроздовський Forbes Ukraine.
Відповідаючи на питання, навіщо компанії взагалі IPO, він зауважив, що головним чином ідеться про ліквідність, M&A (mergers and acquisitions – загальний термін, що стосується консолідації компаній чи активів. – МН), доступ до капіталу та, відповідно, можливості для масштабування.
Якщо стисло, то позиціонування MEGOGO в контексті виходу на біржу – це насамперед технологічна, а не контентна компанія. І саме цим, зокрема, зумовлений вибір саме Nasdaq. «Це найбільша біржа для всіх технологічних компаній світу. Тому всі великі інституційні інвестори дивляться на компанії, які на цій біржі», – акцентував Дроздовський, наголосивши, що плани компанії про подальший розвиток передбачають глобальний масштаб.
Співзасновник MEGOGO наголосив на адаптаційному потенціалі платформи: адже її можна локалізувати; додавати нові послуги; продавати за її допомогою не лише контент, але фактично будь-що.
Щодо оцінки MEGOGO в контексті виходу на біржу він розповів, що до початку повномасштабної компанію маркетували на $800–900 млн (близько $1млрд). Утім додав: «Зараз оцінка значно менша, ми просіли» (та не уточнив, на скільки саме).
Наразі, повернувшись до планів виходу на IPO, компанія вирішила підняти раунд приватних інвестицій.
Міжнародна експансія та залучення додаткових коштів
У пошуку «живих» грошей на розвиток МЕGOGO вирушила на зовнішній ринок. Ось що розповів Дроздовський: «Ми зараз формуємо pitch deck і будемо спілкуватися з багатьма польськими та американськими фондами. Подивимось, яка є оцінка на публічному ринку, яка – на приватних ринках. Дуже хотілось би взяти не лише кошти, а smart money (цей термін зокрема застосовують до потужних фондів з хорошою репутацією; їхні ініціативи щодо інвестицій згодом аналізуються меншими/менш досвідченими гравцями при формуванні власних стратегій, тобто за «розумними грошами» слідує решта грошей. – МН)». У такий спосіб у першому раунді в MEGOGO планують залучити приблизно $20–30 млн.
Ці гроші потрібні компанії для міжнародної експансії приблизно на десять ринків. Від початку повномасштабної MEGOGO пішла з ринків росії та Білорусі та наразі працює на чотирнадцяти ринках (окрім України, найприбутковіші з них наразі – Казахстан і країни Балтії): в компанії наголошують, що це – саме операційний бізнес, а не франшизи.
«2023 року відкрили Польщу. Плануємо ще дві-три країни. Наступного – десь пʼять. Ми хочемо за найближчі два-три роки відкрити 10–12 країн. Загалом сервіс доступний у понад 150 країнах світу», – розповів Дроздовський Forbes. І додав, що експансія планується не лише в Центральну та Східну Європу, а й, зокрема, на ринки Латинської Америки та Азії.
Кейс Польщі
Про міжнародний потенціал компанії наочно свідчить кейс з її цьогорічним виходом на польський ринок, який Дроздовський називає «червоним-червоним океаном»: висококонкурентним середовищем, давно поділеним між потужними локальними (Polsat, TVP тощо) та глобальними (Netflix, Disney+ тощо) гравцями. Утім, за пʼять місяців роботи компанії вдалося залучити 20 тис. клієнтів у польських та українській передплаті (таке швидке зростання зокрема зумовлюється налагодженою IT-інфраструктурою, яку MEGOGO мала в країні ще до початку повномасштабної, та, звісно, великою поточною кількістю українців у Польщі та симпатією поляків до України).
В MEGOGO наголошують, що робити оцінки зарано – треба дочекатися кінця року, утім, попри високу конкуренцію, Польщу розглядають як дуже перспективний ринок через цілу низку причин. Там люди вже звикли платити за контент, мають декілька підписок одночасно, та й загалом ринок дуже великий: він налічує близько 10 млн домогосподарств, які сплачують за стримінгові сервіси.
Україна: стан справ за півтора року повномасштабної війни
Наразі в загальній структурі ревеню (виторгу) MEGOGO Україна займає значно більш як 50%. За словами Дроздовського, компанія планує й надалі зростати в Україні, та завдяки масштабуванню сподівається, «що за три роки нові ринки будуть уже понад 50% у загальному холдингу».
Коментуючи вплив повномасштабного вторгнення на бізнес, Дроздовський зазначив, що в MEGOGO зафіксували найбільшу «просадку» в червні 2022-го: клієнтська база впала на понад 20% – і це був найнижчий показник. Утім, від червня почалося поступове зростання: наразі компанія не повернулася на довоєнні показники, але впевнено до цього йде.
Наразі основними конкурентами MEGOGO в Україні Дроздовський називає «Київстар ТБ» та Sweet.TV (а частину користувачів закритого OLL.TV, що є клієнтами «Укртелекому», автоматично перевели на MEGOGO. – МН), зазначаючи, що вплив Netflix є значно меншим, до того ж, оскільки продукти й контент локального та глобального стримерів є дуже різними, люди часто підписуються на обидва. За словами Дроздовського, до початку повномасштабної кількість підписників OTT-сервісів в Україні загалом становила понад 2 млн, утім, свіжих актуальних даних він не навів (натомість ось тут можна ознайомитися з даними B.O.Y. Research щодо цього питання).
«До повномасштабної війни у нас кількість передплатників була значно більша за 1,5 млн. Це глобальний ринок плюс український. Загальна кількість унікальних користувачів була 55–65 млн щомісячно. Зараз передплатників орієнтовно 750 тис., а загальна кількість унікальних – майже 16 млн. Ревеню глобального Megogo впало на 50%, українського – десь на 20–25%», – навів цифри співзасновник компанії. Forbes, своєю чергою, навів дані сервісу моніторингу даних «Опендатабот», згідно з якими ТОВ «Мегого» 2022 року мало дохід в 1,6 млрд грн, 2021-го – 1,4 млрд грн, і поцікавився, чи минулого року український виторг Megogo також перебував у межах 1–1,5 млрд грн. Та отримав відповідь, що насправді більше, і ці дані буде невдовзі оприлюднено в контексті публічного виходу на IPO.
Кінцевий бенефіціар: так, це Степан. Степан Черновецький
Принаймні саме такого висновку дійшло видання Forbes Ukraine.
Ось пряма дослівна цитата з матеріалу: «З 2020 року Forbes Ukraine рахує MEGOGO як актив Степана Черновецького, цю інформацію виданню підтверджували двоє українських венчурних інвесторів і троє топів компаній-конкурентів. MEGOGO не коментував звʼязок компанії з Черновецьким. Пресслужба мультимільйонера в 2021 році на запит Forbes щодо звʼязку з MEGOGO відповіла, що «Степан Черновецький повʼязаний із проєктом MEGOGO загалом як дуже лояльний користувач». Нещодавно на сайті MEGOGO в розділі «Структура власності» зʼявився документ, в якому йдеться, що Степан Черновецький є кінцевим бенефіціаром ТОВ «Мегого». Ну а ось, власне, посилання на цей самий документ, який підтверджує, що кінцевим бенефіціаром компанії є саме син ексмера Києва.
Від себе додам, що поза Forbes інформація про Черновецького спливала й раніше: наприклад, коли футбольний клуб «Рух» оприлюднив пропозицію MEGOGO клубам Української Премʼєр-ліги та публічно звертався до Степана як до власника з гострими запитаннями.
Своєю чергою Дроздовський прокоментував питання про звʼязок Степана Черновецького з MEGOGO в такий спосіб: «Степан є інвестором нашого проекту. Інформацію про частки інвестицій ми поки не розголошуємо». Та як бачимо, хто шукає – той завжди знайде.