Цієї осені, коли не станеться якого-небудь форсмажору, на екрани вийде найдорожчий український фільм - історична драма (або, за словами продюсерів, історичний екшен) «Довбуш», що компанія Pronto Film створює за підтримки Держкіно. Бюджет проекту становив майже 120 млн грн, держпідтримка - 65 млн грн. Навесні минулого року зйомки фільму довелося зупинити через карантин, і лише минулого тижня виробництво відновили - на честь чого на Кіностудію ім. Довженка скликали журналістів.
Позаяк пресконференція розпочалася з невеликим запізненням, Олесь Санін - автор ідеї, співсценарист, режисер і один із продюсерів фільму - розважав журналістів як міг: показував корчму, побудовану зі зрубу старих хат, завезених частинами з Карпат, розповідав про особистий досвід вакцинування препаратом CoviShield і вряди-годи, звісно, відповідав на питання про фільм.
Журналістів запросили на 9-ту годину ранку, тому пиво від спонсора фільму наразі ціле й неушкоджене
Колиба, де мала відбутися пресконференція, оформлена максимально тематично: шкури та бартки (гуцульські сокири з довгим держаком) на стінах,
скрізь - вирізані на дереві автентичні символи
та свічники позаминулого століття
У центрі колиби - справжній вогонь із несправжніми дровами. «Років зо триста може горіти й зовнішнього вигляду не втратить», - похвалився Санін
Поки акторам накладають грим, подробиці зйомок намагаються вивідати буквально в усіх
А Санін - позує
Чи, може, замислився про новий фільм?
За словами режисера, зйомки, поновлені 8 червня, триватимуть у Києві лише три дні. Потім знімальна команда в кількості 150 людей вирушає в Карпати. «Зйомки відбуватимуться під Микуличиним, в Ясіні тощо, - розповів Санін. - Лишилось зняти найдраматичнішу частину» (про те, скільки це від загального хронометражу, нижче).
Виробництво фільму затягнулося, тому недивно, що присутні запитали Саніна про причини затримок. «Згадайте минулий рік: COVID-19, локдаун. На вулицю не можна було виходити! Не те що знімати», - відповів режисер очевидне. «А проект у нас масштабний, - додав продюсер фільму Максим Асадчий. - Наприклад, була сцена, до якої одночасно залучені 50 каскадерів. Ми знімаємо війну».
Нарешті всі зібрались і пресконференція розпочалася
Сергій Стрельников каже, що «хімії» між ним і Дарією Плахтій на кастингу не виникло
А от Дарія не заперечує
Тут Стрельников розповідає, як заліз на Скелі Довбуша без каскадера, а потім з'ясувалося, що зйомки лише за півтори години
А тут - запевняє: аби вжитися в роль Довбуша, йому досить двох годин, поки йде грим
Олексій Гнатковський грізно дивиться на кожного, хто не знав, що у Довбуша був брат
А Санін засмутився, коли хтось із присутніх сказав, що Довбуш був язичником. І порадив читати правильні книжки
Щодо сюжету, то, як уже неодноразово зазначалось, його не варто зіставляти з однойменним фільмом 1959 року й порівняно нещодавньою українською стрічкою «Легенда Карпат». Як зізнається режисер, це більше історія не про боротьбу Олекси Довбуша, а про кохання, своєрідна екранізація пісні «Під гаєм зелененьким ходить Довбуш молоденький». Також, як зауважив Олексій Гнатковський, що виконує роль брата Олекси, Івана, фільм про те, як у лихоліття люди відчайдушно потребують героя, і про ставлення народу до героя вже після того, як він сформувався, став символом. Ким уважати Олексу - холоднокровним убивцею або ж необхідною, справедливою відплатою? Вирішувати, звісно ж, глядачеві.
Попри те що про фільм і зйомки розповіли багато цікавого, мій список питань усе ще лишався довгим. І за відповідями я звернулась до продюсера Максима Асадчого.
- У проекту є іноземні партнери, але за документами Держкіно він проходив як національний. Який статус фільму: це все ж таки міжнародна копродукція чи ні?
- Ні, не копродукція. Річ у тому, що партнери-інвестори з Канади з'явилися нещодавно, вже після ратифікації угоди про копродукцію між Україною та Канадою. На той час фільм уже зайшов у зйомки.
- Отже, через те що «Довбуш» отримав держпідтримку до ратифікації, фільм уже не можна було переоформити як копродукцію?
- Так, він так і лишився національним фільмом, але створюється Україною та Канадою українською мовою. Тому знайшли варіант залучення іноземної сторони як інвестора. Він виділяє $1,5 млн (майже 40,79 млн грн. - МН).
- На яких умовах удалося домовитись із інвесторами? Пригадую, на засіданні Ради з держпідтримки кінематографії ви просили збільшити бюджет фільму коштом продюсера з умовою першочергового повернення 30% вкладених грошей інвестору, а не державі.
- Насправді це світова практика - найперше інвестиції повертають тому, хто зайшов у проект останнім. Але Держкіно не пішло назустріч, бо частка держпідтримки становить понад 50% (майже 54%, 65 млн грн. - МН). Нам усе ж таки вдалось домовитися з інвестором, що гроші повертатимемо з першого долара рівними частками. Тобто державі й інвесторам одночасно. Позаяк у держави більший відсоток, вона отримуватиме більше від прибутку.
- Фільм знімають від кінця серпня 2018-го. Скільки приблизно відсотків матеріалу вже відзнято?
- Дві третини фільму.
- А встигнете з постпродакшеном? До прем'єри, яка запланована цієї осені, не так багато часу...
- У нас немає інших варіантів. Устигатимемо (сміється). У принципі, ми вже працюємо над монтажем. Поки не було зйомок, ми зібрали майже всі сцени, що відзняли раніше. Зараз над матеріалом працюватимуть три режисери монтажу з різних країн. Один мешкає в Нью-Йорку, другий - у Лондоні, третій - у Києві, але всі - українці.
- Тобто пайплайн налагоджений.
- Так, кожен робить свою частину. Потім один збиратиме все докупи, в повний фільм.
- Скільки у фільмі українських акторів і скільки іноземних?
- Майже всі - українці. Є лише кілька польських акторів.
- Озвучувалася інформація, що до проекту залучені професіонали зі США, Канади та Польщі. Хто вони, що роблять?
- Команда дуже велика, але всі фахівці українські. Ми виключно залучили польських акторів для виконання ролей поляків. Так, і ще буде одна роль, яку зіграє американець. Вона йому підходить. А оті, що залучалися, - це консультанти.
- Лише на етапі передпродакшена?
- І на передпродакшені, і під час зйомок, і в постпродакшен. Консультуємося з продюсерами, режисерами монтажу, фахівцями з PR, продажів, маркетингу. Тобто люди залучені, але виробництво цілковито українське.
- Нещодавно ви затвердили додавання до команди американського сценариста.
- Так, із Лос-Анджелеса.
- Ваш прогноз зборів в Україні - щонайменше 60 млн грн. Доволі висока планка з огляду на те, що «Довбуш» - історична драма, а найбільше серед українських стрічок наразі збирають комедії. На чому ґрунтується ваш прогноз?
- «Скажене весілля» зібрало 55 млн грн, а фільм «Я, ти, він, вона» - понад 70 млн грн.
- Та це комедії…
- Так, але в нас потужний фільм. Коли глядач побачить тизер, трейлер, я розраховую на дуже добрий «сарафан». Що люди радитимуть іншим, говоритимуть «на цей фільм варто сходити».
- Коли стартує маркетингова кампанія?
- А от ми її вже й почали, тизер вийшов. Це початок.
- Хто виступає міжнародним сейлзагентом фільму? З ким за кордоном укладені угоди про дистрибуцію?
- Ми зараз саме ведемо перемовини, тому наразі не можу говорити.
- Перемовини стосуються лише кінотеатрального прокату чи інші види прав теж продаєте?
- Як показує практика, продають усі права на окремі країни та цілі регіони. Я просто продаю цілим «пакетом» у країну - Францію чи Німеччину, або відразу в Бенілюкс чи в Латинську Америку.
- У вас же інвестор у Канаді, а там і США поруч, і навіть DVD ще має попит...
- Так, але він такий незначний, що не варто на нього розраховувати окремо. Ну, можна продати ці права за $10 тис., наприклад, та це краплина в морі.
- А договорів про попередній продаж прав (pre-sales) у вас не було?
- Ні.
Що ж, потенціал у фільму безумовно є, тож лишається тільки дочекатись осені. Точної дати виходу в прокат поки немає, але він явно буде найширший - кінотеатральною дистрибуцією «Довбуша» на території України опікуватимуться компанії «Кіноманія» та FILM.UA Distribution.