Грудень - час підбивати підсумки. І хоча глобальний YouTube цього злегка божевільного року лишив нас без солодкого, українське представництво Google вирішило не зраджувати власних традицій: щорічна презентація проекту Zeitgeist відбулася. Щоправда, з відомих обставин її довелось провести онлайн - але на звичайні для таких зустрічей затишок і душевність це не вплинуло.
Замість якогось закладу український Google зібрав журналістів у Google Meets (а не в Zoom, як ви могли б подумати), а «зустрічали» гостей менеджери компанії Євген Качалін,
Марина Тарасова
й Ірина Комісарук
Глава «Google Україна» Дмитро Шоломко теж на зв'язку - тим паче розповісти про дивовижні результати «Духа часу» року, який минає, йому було що
Деякі інтереси українців ви вже знаєте, а щодо топ-запитів року, то тут наших співвітчизників передбачувано найбільше цікавив коронавірус і все, що з ним пов'язане:
Ну й ще кілька цікавих тем
Заморська хвороба стала і тріумфатором перегонів за найбільш швидкозростаючий запит січня
А в березні, як зауважив Дмитро, зараза дісталась України. Це справді так: перший локдаун у нас стався саме тоді
Ще одна тема, яка чомусь дуже хвилювала українців, - вибори у США. У загальному забігу цей запит посів третю сходинку, а особливий сплеск цікавості припав на листопад. Водночас українські вибори в топ-запитах узагалі жодним чином не виявилися. «Мабуть, нашої політики ми вже наїлись минулого року», - припустив Шоломко
Окрасою програми підсумкових сходин Google завжди було не лише занурення в онлайн-інтереси країни, а й «відгадайка», де всі бажаючі можуть виявити власну кмітливість. Сказати правду, я й не сподівалася, що щось таке можна провернути в онлайні, але на те Google і IT-гігант, аби мене дивувати:
І «відгадайка» перетворилася на вікторину
На жаль, словами напруги пристрастей у грі не переказати (а вона, повірте, була!), тому не мучитиму й відразу перейду до найцікавішого та покажу вам мої улюблені запити в абстрактних категоріях.
Рік був такий собі, тому градус загальної допитливості злегка знизився
Натомість практичність не підвела: судячи з запитів, ми відчайдушно прагнемо самостійності. Свинку Пеппу, звісно, шкода («Я й не знав, що вона померла!» - здивувався Дмитро), а от дев'ятий пункт дає обережну надію - раптом Google видав усім правильні інструкції?
Категорія «Чому?» теж потішила: нарешті нас стали цікавити глобальні питання. Ще б трохи менше потяга до забобонів, та що вдієш - такі часи
З категорією «Втрата року» ви вже знайомі, а тепер час дізнатися десятку імен живих знаменитостей:
У трійці лідерів, як бачите, самі політики, але українців серед них немає. Лише Геннадію Кернесу вдалося пробитись до топа, та й те - аж на восьме місце
А такий вигляд має рейтинг «Покупка року». Без iPhone 12 не обійшлося, але маски та пульсоксиметри все ж важливіші
Минулого року кінцевою категорією стала «Пісня року», а цьогоріч у Google вирішили довести, що ми ще й читаємо
Звичного кулуарного спілкування з Дмитром у мене не вийшло через онлайн-формат, та кілька питань поставити все ж таки вдалося.
- Дмитре, як вам 2020 рік загалом? Згодні, що це був найгірший рік в історії?
- Ну, по-перше, він іще не завершився. Ми не знаємо, що станеться останніми трьома тижнями: може, щось зміниться, може, як хотів Дональд Трамп, коронавірус зникне (посміхається). А коли серйозно, то було дуже цікаво: багато людей навчились дивитися на багато речей інакше. Для мене, наприклад, стало великим відкриттям, що я добре готую (сміється). Раніше я ніколи цього не робив, але в мене виходить - хоч у ресторані можу працювати. Для одного проекту навіть починаю спеціально готувати. Напевно, це пов'язане з тим, що ритм життя змінився, причому не лише в мене, а й у багатьох інших людей, з'явилась можливість освоювати нові скіли. Тож я б не сказав, що це був найгірший рік в історії - він був найцікавіший. У мене, щиро кажучи, були роки й гірші - одного разу я цілий рік сидів без роботи та без грошей. От це було по-справжньому кепсько, а зараз нормально.
- Як пандемія та карантин вплинули на показники проектів з оцифрованими музеями тощо? Чи стали вони популярніші серед українців 2020-го?
- З початком пандемії процес оцифровування з нашого боку призупинився через необхідність зрозуміти, як функціонуватимуть установи культури під час карантину, але продовжився доволі швидко з дотриманням усіх рекомендацій безпеки та зі значно збільшеним попитом із боку музеїв. Місцям туристичної привабливості, національним природним заповідникам і музеям потрібні були нові інструменти взаємодії з аудиторією, позаяк вони помітили, що люди більше часу проводять онлайн, зокрема відвідуючи оцифровані об'єкти. Сприяли цьому й рекомендації перших осіб держави. Наприклад, президент Володимир Зеленський порадив українцям здійснювати віртуальні прогулянки на платформі «Автентична Україна» під час свого звернення до народу з нагоди оголошення карантину.
- Яка ваша думка щодо того, що цьогоріч ролика Rewind від YouTube не буде? Це пов'язане лише з тим, що рік був такий собі (як сказали в офіційній заяві), чи були ще якісь причини - наприклад, питання грошей або дизлайків?
- Починаючи від 2010 року ми завершували рік із Rewind - оглядом найпопулярніших креаторів, відео та тенденцій року. Але 2020 рік був інший. Наша команда YouTube вирішила цьогоріч зробити перерву з Rewind. Проте ми відзначаємо наших авторів і їхню творчу стійкість, склавши список найпопулярніших відео й авторів цього року. Топ українських відео можна побачити тут.
- А як події року позначилися на «Google Україна»? Чи довелось згортати якісь проекти?
- Ви, напевно, здивуєтеся, але 2020-й - найкращий рік для «Google Україна» за всю історію існування українського офісу з погляду доходів. Ми - одна з чотирьох найбільш швидкозростаючих за доходами країн, разом із Туреччиною, Росією та Ізраїлем. Причому більшу частину року ми були перші в цій четвірці. Можна здогадатися чому: той самий ритейл став для нас головним драйвером зростання цьогоріч, а підприємства, які або росли повільно, або разом із ринком, різко збільшили інвестиції в онлайн. Власне, на цьому ми й виїхали. Ми вийшли на певні рубежі та стали помітніші для нашого начальства. І до речі, досягнення пов'язані не лише з доходами «Google Україна» (які я, на жаль, назвати не можу, хоча й дуже хочеться), а й з іншими сервісами. Наприклад, Google Pay: Україна - одна з найуспішніших країн для нього у світі, і ситуація продовжує поліпшуватись. Ми зробили великі, просто величезні запуски з GPay, навіть дійшло до того, що ми найняли на роботу спеціальну людину, яка опікується партнерствами у цьому напрямі. Коли вже геть чесно, були й певні згортання: довелось, наприклад, повністю зупинити хайринг, попри те що взагалі-то хотіли найняти нових людей. Але повторюся, з погляду результатів для нас рік був просто чудовий.
Сподіваюсь, у вас, попри безумство, що відбувалося навколо, рік теж видався вдалим. А тепер можете сміливо розпочинати підготовку зустрічі 2021-го - подивимось, який «Дух часу» він нам готує.