На этой неделе - во вторник - Совет по господдержке кинематографии подвел итоги Четырнадцатого конкурса Госкино, одобрив госфинансирование 72-х кинопроектов. Но учитывая, что желающих было намного больше (339 проектов), после объявления результатов чуть ли не каждый второй продюсер оказался недоволен. В первую очередь, вопросы участников индустрии вызвал принцип, которым руководствовались члены Совета: в список победителей вошли далеко не все проекты, набравшие высокие баллы экспертов; выбирая один проект из нескольких, поданных на конкурс одним продакшеном или режиссером, члены Совета также не всегда обращали внимание на баллы и не уточняли у производителей, какому проекту они сами отдают предпочтение. Кроме того, не все поняли, почему в некоторых категориях победителей не оказалось вообще.
После объявления результатов конкурса мы, собрав главные вопросы рынка, запросили у Совета по господдержке комментарий с просьбой объяснить, по каким критериям принималось решение. В Совете ответили, что готовят один комментарий для всех - собственно, вот он.
Если коротко, критерии были такими: оригинальность и качество сценария, экономические (бокс-офис, рейтинги телепоказа, продажи за границу) и художественные (фестивали, награды) достижения производителей и режиссеров, а также прогнозированное соотношение стоимости и сроков производства с качеством продукта. В категориях, оставшихся без победителей, сработали те же принципы: например, проект, рекомендованный экспертами в категории «Детское кино», должен сниматься через полтора года, и резервировать средства на столь длительный период члены Совета посчитали неэффективным использование госфинансирования; а проект, рекомендованный в категории «Полнометражные анимационные фильмы», был представлен продюсерами, не выполнившими своих обязательств по предыдущему проекту, профинансированному Госкино.
Полный комментарий Совета по господдержке кинематографии выглядит так:
«6 жовтня 2020 року Рада з державної підтримки кінематографії оголосила переможців Чотирнадцятого конкурсного відбору кінопроектів Держкіно на найбільшу суму за всю історію конкурсів. Це стало можливим завдяки підтримці та спільному розумінню бюджетного фінансування на 2020 та 2021 роки Міністерства культури та інформаційної політики України, Державного агентства України з питань кіно та Підкомітету Верховної Ради України у сфері кінематографу та реклами.
Рада з державної підтримки кінематографії згідно ч. 1 ст. 9 Закону України «Про державну підтримку кінематографії в Україні» (далі - Закону) утворена з метою ефективного розпоряджання коштами державної підтримки кінематографії.
Відповідно до статті 10 Закону - рішення про надання державної підтримки з метою виробництва фільмів ухвалюються за результатами конкурсного відбору (пітчингу) після вивчення документів, які надаються заявниками.
Порядок та критерії проведення творчого конкурсу (пітчингу), а також порядок прийняття рішення Радою затверджені Наказом Міністерства культури від 27 грудня 2018 року та не зазнавали змін протягом усього Чотирнадцятого конкурсу.
Члени експертних груп оцінюють проекти лише за дев'ятьма критеріями і виставляють відповідні оцінки, зокрема за:
- оригінальність ідеї, актуальність теми;
- драматургічну якість сценарію (трітменту);
- соціальну важливість;
- режисерське бачення;
- продюсерське бачення;
- творчий потенціал авторської групи;
- відповідність ліміту витрат масштабам кінопроекту;
- наявність інших джерел фінансування;
- маркетингову стратегію.
Експертні комісії подали список фільмів, оцінивши їх саме за цими критеріями.
Загальна сума державної підтримки проектів, які згідно з рішенням експертних комісій отримали прохідні 35 балів, складає 2 518 797 244,47 грн. Це в понад п'ять разів більше за весь бюджет на фінансування кіногалузі 2020 року.
Очевидно, що такий список не міг бути підтриманим через неможливість державою профінансувати усіх переможців.
Для вирішення подібних ситуацій і створювалася Рада з державної підтримки кінематографії, мета якої - забезпечення ефективного використання державних коштів. Рада - це орган, який через свій апарат має доступ до комунікації з державними органами (урядовими, парламентськими), має всебічну інформацію про фільми, які перебувають у виробництві, про те, яке завантаження у продюсерів та режисерів на виробництві фільмів, що фінансуються з держбюджету, який обсяг фінансування доступний цього року, а який планується в наступні.
У зв’язку з ситуацією, що склалася під час Чотирнадцятого конкурсного відбору, Рада врахувала побажання членів експертних комісій, проте була змушена ухвалити рішення (як це і передбачено Порядком та критеріями творчого відбору), що не повною мірою збігається з їхніми оцінками. Варто зазначити, що до переліку переможців не було включено жодного проекту, яким експерти поставили середню оцінку менше 35 балів.
Наступним кроком було виконання Радою вимог Закону України «Про державну підтримку кінематографії в Україні», а саме всебічна оцінка за такими критеріями:
- оригінальність і якість сценарію;
- досвід заявника як продюсера або виробника фільму відповідного жанру - економічні результати (зокрема, касові збори вироблених фільмів), результати участі у вітчизняних або міжнародних кінофестивалях, нагороди, отримані на кінофестивалях, економічну ефективність розповсюдження фільмів в Україні та за кордоном, рейтинги телевізійного перегляду під час трансляції (демонстрації) фільму (фільмів) телерадіоорганізаціями, ефективність продажів (переглядів) у мережі інтернет та в роздрібній торговій мережі на матеріальних носіях;
- успішну роботу режисера-постановника у зв’язку з його участю у виробництві (створенні) фільмів - результати участі у вітчизняних або міжнародних кінофестивалях, нагороди, отримані на фестивалях, економічну ефективність розповсюдження кінофільмів в Україні та за кордоном, результати дослідження телевізійного перегляду під час трансляції (демонстрації) фільму (фільмів), ефективність продажів (переглядів) у мережі інтернет та в роздрібній торговій мережі на матеріальних носіях;
- прогнозоване співвідношення вартості виробництва (створення) фільму та якості виробленого (створеного) фільму, строки його виробництва (створення).
Ці критерії діють з 2017 року і під час проведення Чотирнадцятого конкурсу не змінювалися.
Таким чином до фінального списку переможців потрапило 72 проекти: 65 фільмів та 7 серіалів.
Пропонуємо переглянути список переможців.
Мирослав Слабошпицький, автор стрічки «Плем`я», що має кілька десятків престижних міжнародних нагород (серед яких три нагороди Каннського кінофестивалю та нагорода Європейської кіноакадемії), світовий кінопрокат, а також десятки мільйонів переглядів на YouTube - отримає фінансування нового проєкту «Антропоцен», на який світ чекає уже понад п'ять років.
Марина Степанська разом із продюсером Сергієм Лавренюком («Солар Медіа Інтертейнмент») розробляють кросмедійний проєкт, який на конкурсі був представлений ігровим фільмом та серіалом. Цього року буде профінансовано саме серіал «Кава з кардамоном», що вже перебуває в знімальному періоді.
Тарас Ткаченко, який подавав на конкурс три проекти (серед яких ігровий фільм «Квітка» та неігровий «Революція на граніті: робота над помилками») цього року отримає фінансування на міжнародний документальний серіал «Чорнобиль».
Також отримають фінансування довгоочікуваний дебют «Ти - космос» успішного режисера короткометражних фільмів, номінанта Європейської кіноакадемії Павла Острікова; другий фільм лауреатки цьогорічного Венеційського кінофестивалю (за фільм «Погані дороги») Наталки Ворожбит «Демони»; другий фільм лауреата фестивалю в Карлових Варах та володаря «Золотої Дзиґи-2020» (за фільм «Мої думки тихі«) Антоніо Лукіча «Люксембург, Люксембург»; друга ігрова стрічка від висуванця від України на «Оскар» Романа Бондарчука «Редакція».
Були підтримані зі своїми фільмами і режисери, які зі своїми попередніми стрічками здобували для України славу і нагороди на численних міжнародних кінофестивалях, зокрема Єва Нейман (фільм «Близнюки»), Дар’я Онищенко (фільм «Малевич»).
Здобули підтримку автори масового кіно: Ахтем Сеітаблаєв отримав фінансування для фільму «Мирний 21», Михайло Хома (Дзідзьо) - фільму «Де гроші?», Любомир Левицький - фільму «Скажене весілля-3» (Любомир претендував на фінансування двох фільмів, перевага була надана тому, що вже знімається цього року).
Найважче було зробити вибір у надзвичайно сильній секції копродукційних фільмів. Тут Рада вирішила підтримати фільми класика польського кіно Філіпа Байона; одного з найтитулованіших режисерів Болгарії, українця за походженням Васила Баркова; автора попередньої української копродукції «Ізі» Андреа Маньяні; перспективного Юрія Речинського.
Надзвичайно високу підтримку отримали секції неігрових фільмів та серіалів: фінансування матимуть 30 проектів, що складає понад третину всіх підтриманих фільмів. Отримали можливість працювати над своїми фільмами такі визнані майстри документалістики, як Сергій Буковський, Андрій Загданський, Надія Парфан, Олексій Радинський, а також велика кількість молодих перспективних дебютантів із якісними проєктами. Серед аніматорів, які отримали фінансування, - лауреат Берлінського кінофестивалю Степан Коваль, один з найкращих сучасних українських анімаційних режисерів Анатолій Лавренішин та молода і перспективна режисерка, яка вже була відзначена на кількох міжнародних кінофестивалях, Анастасія Фалілеєва.
Коло важливих для України тем, що знайдуть своє відображення в підтриманих фільмах, широке і різноманітне:
- про сильних жінок України («Марія» - про ветеранку УПА Марію Штепу, «Ольга» - про княгиню Ольгу);
- про видатні українські постаті-легенди («Іван і Марта» - про шістдесятника Івана Дзюбу, «Киснева станція» - про Мустафу Джемілєва, «Гелій Снєгірьов, або Тінь воїна» - про українського дисидента Гелія Снєгірьова, «Навмисна брехня» - про Віктора Глушкова, «Одного всесвіту мало. Іван Марчук» - про художника Івана Марчука, «Малевич» - про художника Казимира Малевича, «Талісмани Романа» - про Романа Балаяна, «Крихка пам’ять» - про українського кінооператора Леоніда Бурлаку);
- про українських героїв, ветеранів війн («Батько», «Мирний 21», «Їх було 33», «Миротворці. Перша місія»);
- порозуміння мирного населення на лінії розмежування («Сірі бджоли», «Євродонбас»);
- екологічні проблеми («І кожна річка», «Бартка», «Чорнобиль»);
- про бюрократію державного апарату («У повітрі»);
- спортивна історія України («Національна команда», «Висота», «Фанати»).
На жаль, за деякими напрямками не було виявлено переможців. Зокрема, за напрямком дитячого кіно фільм, який на думку експертів був вартий підтримки, буде зніматися аж наприкінці 2021 - на початку 2022 року, а відтак резервування коштів за півтора роки до початку його виробництва є неефективним використанням державного фінансування. Також варто нагадати, що компанії, що представила цей фільм, на минулому конкурсі вже було підтверджено фінансування на інший дитячий проєкт, зйомки якого ще навіть і не розпочалися. Проте був підтриманий дитячий фільм «Ерік Кам'яне серце» у копродукційній категорії. У категорії анімаційних фільмів (окрім копродукційних проектів) - повнометражний фільм, який орієнтувався на дитячу аудиторію і був високо оцінений експертами, був представлений продюсерською групою, яка раніше отримувала державне фінансування, проте не виконала заявлених зобов’язань (замість повнометражного фільму для кінотеатрального прокату був зданий анімаційний серіал).
Окремо хочемо звернути увагу на те, що для отримання державного фінансування наявності лише однієї заявленої важливої і потрібної для України теми недостатньо. І ще раз нагадаємо та наголосимо: державний конкурс кінопроектів - це комплексна робота, яка полягає в оцінюванні майбутніх фільмів за всіма критеріями: якість сценарію, продюсерська та авторська група, маркетингове розуміння своєї аудиторії та шляху до глядача, відповідність бюджету сценарію, строки виробництва.
Тож хочемо побажати усім тим учасникам Чотирнадцятого конкурсного відбору, які не стали переможцями, зосередити свої сили на вдосконаленні сценаріїв та пошуку додаткових джерел фінансування, щоб здобути перемогу на конкурсі вже наступного року. Понад десяток підтриманих цього разу проектів брали участь у попередніх конкурсах, але також спочатку не попадали в число переможців.
І ми щиро віримо, що за рік-півтора на наших, українських, та світових екранах ми побачимо велику кількість успішних, якісних та в майбутньому улюблених фільмів, які принесуть продюсерам найпрестижніші нагороди та високі касові збори».