Поки творці українських стрічок подають свої проекти на пітчинги та сподіваються на фінансову допомогу держави, молоді таланти на це навіть не розраховують. І знімають кіно власними силами.
От, наприклад, українка Марина Димшиць, яка 10 років мешкає в Німеччині, сама зняла кіно, котре нині дивляться в усьому світі. Історія студентської роботи, що стала хітом на Amazon, не могла залишити мене байдужою, а тому я вирішила зустрітися з Мариною й обговорити, як же їй вдалось за мінімальних вкладень створити комерційно вигідний продукт. Благо бесіду нашу організувати було не так складно - попри життя в Німеччині, кілька разів на рік Марина приїжджає до України, щоб викладати юним режисерам монтажу в Ukrainian Film School. Там ми й зустрілися.
Трохи інформації. Ice Of Chernobyl - стрічка, знята за €20 тис. Чотири з них Марина зібрала завдяки краудфандінговій платформі, решту дістала з власної кишені. Практично всю роботу над фільмом виконала сама, без продюсера. Він з'явився лише на етапі постпродакшену. В Україні відбувся тільки преспоказ Ice Of Chernobyl. Стрічка вже доступна на Amazon Prime, де в перші ж тижні показу стала заробляти. Також вона починає поширюватись на Pantaflix.com, де буде доступна жителям 126 країн.
Хронометраж фільму - 44 хвилини, через що в кінопрокаті він не з'явиться. Однак деякі німецькі кінотеатри зацікавились ним для спецпоказів і навіть готові оплатити команді витрати на перельоти та проживання.
Далі про роботу над проектом і його просування - з вуст Марини.
Про фільм Ice of Chernobyl
Це перша стрічка без контексту глобальної катастрофи. Тобто в ній ідеться не про вибух, а про саму зону відчуження, про людей, які нелегально «подорожують» нею. Наша робота - документальна.
На виробництво пішло три роки. Усе зароджувалось як студентський проект, проте в певний момент у команді почалися розбіжності щодо того, який вигляд матиме фільм. Тоді ми розділились, і я почала самостійно збирати абсолютно нову стрічку. Саме тому період реалізації такий великий.
Працювала сама, бо довго не могла знайти того, хто б зацікавився темою. Може, боялись. Люди почали з'являтися, коли вже був певний матеріал. Усе ж таки студентська робота - отже, зарплати немає, а тому не факт, що людина ставитиметься до проекту відповідально. Тож мені було простіше зробити все самій. Іноді навіть знімала я, адже в оператора, як виявилось, панічний страх перед висотою, а нам треба було піднятися на вежу.
Загалом, коли вам щось потрібно - робіть самі, якщо горите ідеєю.
Ідея. Як вічнозелену тему подати по-новому
Гарна картинка не врятує поганої історії, пам'ятайте про це. Ви однаково втратите глядача хвилині на п'ятій. Усі теми вже тисячу разів були переказані, нове придумати дуже важко, але намагайтеся.
Звісно, на наш фільм дехто звернув увагу через «Чорнобиль» НВО, однак Ice Of Chernobyl геть про інше. Про Чорнобиль щороку знімають щось нове, до річниці того, що сталося, вже напевне. Та ми зрозуміли, що це здебільшого або документальні хроніки, або проекти про те, як там живуть бабусі й дідусі, яка там екологія та яких страшних тварин можна зустріти. Ми ж вирішили зробити акцент на сталкерах, нелегальних туристах, вирішили показати зону відчуження, спираючись на свій досвід.
Знайдіть щось таке, про що ще не говорили, і розвивайте цю лінію.
Краудфандінг. Як зацікавити потенційних інвесторів
Ice Of Chernobyl - не перша моя спроба зібрати гроші на проект. Було ще дві. Першого разу нічого не вийшло, другого я зібрала 50% і довелося «докинути» зі своєї кишені, аби зібрані кошти не згоріли.
А на цей фільм зібрала за місяць усю суму - €4 тис.
Я б не сказала, що ми зацікавили людей супертизером. Це було просто відео, зняте з даху закинутої будівлі та з головним героєм - Олегом - у кадрі, якісь матеріали з його попередніх походів.
Насправді свою роль відіграв піар. Важливо розуміти, що 80% тих, хто надсилає гроші, - родичі, приятелі, друзі, друзі друзів. І тільки решта 20% - випадкові люди, яких зацікавила тема. Тож максимально спрямуйте сили на розсилку, відправляйте опис проекту й тизер усім, кому лишень можливо, та нехай кожний причетний займається тим самим.
Виробництво. На чому можна зекономити
Насправді проект можна було зняти за менші гроші. Просто вийшло так, що ми заплатили одразу за два - стару версію і нову.
Через те, що я живу в Німеччині, пристойна сума пішла на перельоти. Декого з героїв знімали в Києві, декого - в Берліні та Гамбурзі. Всього нас було четверо. Більшу частину техніки орендували в Україні - так дешевше.
Також важливо врахувати: на таку екскурсію слід іти обов'язково з гідом, адже самостійно це робити ризиковано - через патрулі, радіацію і навіть тварин. Нам пощастило, провідник так загорівся ідеєю, що погодився провести екскурсію безкоштовно. Зазвичай вони беруть від $200 до $500, залежить від кількості осіб у групі. Офіційна коштує близько $100, але триває вона один день. А зі сталкером ти можеш попрямувати до зони відчуження і на шість днів, там навіть є безпечні квартири.
Ось, до речі, найпростіше, на чому можна економити, - власний комфорт. Ми не винаймали собі п'ятизіркових готелів, а вп'ятьох тулилися в одній кімнаті на карематах у знайомих.
Найдорожча частина - постпродакшен. І знов-таки дорого тому, що ми, по суті, займалися кольорокорекцією, звуком, музикою для двох фільмів. Гадаю, можна зняти набагато дешевше, якщо історія хороша, навіть не за €10 тис. Я цього й навчаю своїх студентів у Ukrainian Film School: не думати, що для зйомки стрічки потрібні шалені гроші. Головне - історія, котра чіпляє, і бажання.
І певна річ, домовляйтесь. Щодо будь-якої дрібниці - оренда машини, проживання, харчування. Коли не безкоштовно, то хоча б зі знижкою. Все залежить від ваших особистих комунікативних здібностей.
Дистрибуція. Як «вийти» на Amazon Prime
Наразі наш фільм доступний на Amazon Prime, і його можуть побачити у чотирьох країнах: США, Японії, Британії та Німеччині. Ті 126 країн, про які йшлося, зможуть його подивитись завдяки Pantaflix.com - це як MEGOGO, тільки по всьому світі. Ми помалу починаємо відкривати доступ, точно знаю, що в Австрії та Швейцарії стрічку вже демонструють. Це ж нешвидка справа, все-таки потрібно для кожної країни зробити переклад і субтитри. Але намагаємося щотижня відкривати хоча б для двох країн.
Дистрибуцією в Україні займається Альона Тимошенко, по світу - мій копродюсер Александр Макг (Alexander Maсg). Він німець. Александр з'явився, коли проект був на етапі постпродакшену - хтось надіслав стару версію трейлера. Йому сподобалось, і він вирішив вкластися. Зараз саме Александр займається поширенням фільму.
Він і вийшов на Amazon. Наскільки я знаю, людині без зв'язків це зробити неможливо.
- Аби мати можливість працювати з Amazon чи будь-якою іншою стримінговою платформою, ви повинні бути кваліфікованим партнером, - каже Александр. - Моя продюсерська компанія має право бути таким партнером для Amazon Video, а також Pantaflix, Sony PlayStation Network, Xbox360, iTunes та Hulu. Тому я можу завантажувати і показувати проекти, що ми або виробляємо, або маємо права на їхнє розповсюдження. Цим я і скористався як продюсер стрічки «Лід Чорнобиля». Людині без репутації, інших успішних кейсів доволі складно буде довести, що її проект перспективний.
- Тож просто знайдіть продюсера, котрий уже мав справу з успішними стримінговими сервісами, - продовжує Марина.
Гроші ми отримуємо від переглядів. Система приблизно така сама, як і на YouTube. Заробіток з Amazon ділиться навпіл. Ціна за перегляд залежить від декількох факторів - вид оплати (придбання або «оренда» фільму на два дні), якість (SD чи НD). Здається, це €3 і €4, а найдорожче - покупка у найкращій якості - коштує €10.
Загалом, записуйте за Мариною, надихайтеся та реалізовуйте свої ідеї - хтозна, може, через рік я дивитимусь вашу роботу на Netflix і писатиму про неї.