До запуску амбітного проекту Apple - онлайн-кінотеатру Apple TV Plus - залишилося лише два тижні. Компанія сміливо дражнить конкурентів привабливою ціною підписки (лише $4.99, зокрема за сімейне використання) та великою кількістю потенційних передплатників у всьому світі (логічно, що користувачі екосистеми Apple застосовуватимуть новий сервіс компанії, особливо з огляду на те, що кожен покупець «яблучної» техніки тепер безкоштовно отримує рік підписки на Apple TV Plus), а глядачів інтригує тайтлами за участю голлівудських зірок. Та чи таке все райдужне насправді?
Напередодні великої «прем'єри» (нагадаю, в Україні сервіс запрацює на кілька місяців пізніше) журнал The Hollywood Reporter опублікував матеріал, в якому детально описав складний шлях до запуску Apple TV Plus. Природно, я не можу не поділитися прочитаним - найцікавішими моментами - з вами.
Ще в серпні 2017 року Apple, перебивши пропозиції Netflix і Showtime, придбала права на показ двох сезонів тоді ще безіменного проекту, котрий вирішила зробити стартовим флагманом нового сервісу. Основою для серіалу стала книжка журналіста CNN Браяна Стелтера «Найкраще за ранок: у запаморочливому світі ранкового телебачення». Згодом проект отримав робочу назву «Ранкове шоу», а також Різ Візерспун та Дженніфер Еністон як виконавиць головних ролей і виконавчих продюсерів одночасно. У 20 серіях мають показати закулісне життя ранкової передачі та її ведучих.
Спочатку проектом зайнявся сценарист Джей Карсон, що не має досвіду шоураннера. Під час роботи над серіалом виник рух #MeToo, і продюсери попросили Карсона додати цю лінію в сюжет. Але новачок не зміг виразно спозиціонувати жіночі персонажі, і його звільнили.
Команда зайнялася пошуками досвідченішого шоураннера. Вибір припав на Керрі Ерін - творця серіалу «Мотель Бейтсів» (Bates Motel). Поки проект набирав обертів, у Еністон та Візерспун зав'язався конфлікт із попереднім шоураннером - вони наполягали на тому, щоб його ім'я прибрали з титрів. Так Apple, яка брала участь у гарячому арбітражі разом із Media Res, Еністон та Візерспун проти Карсона, пройшла прискорений курс роботи у складному бізнесі розваг.
Але попри всі перешкоди, компанія настільки впевнена у своєму флагманському шоу, що вже замовила 20 епізодів другого сезону. За попередніми даними, вони коштуватимуть Apple $300 млн.
Восени 2017 року компанія вирішила зняти продовження відомого серіалу 1980-х років «Дивовижні історії» (Amazing Stories) спільно зі Стівеном Спілбергом та його Amblin Television, а також NBС Universal TV. Антологією займалися маститі Браян Фуллер і Хард Хенсон.
І тут сталося те, що буває, коли корпорація втручається в роботу Художників, - скандал і розлучення «деякі творчі розбіжності». Розробляючи Amazing Stories, Фуллер та Хенсон концентрувались на доволі похмурих сюжетах, на кшталт епізоду про кошатницю, яку вбили власні вихованці. А Apple, хоча й не робить ставки на сімейне кіно, створенням шокуючого контенту займатися явно не планує. Бачення Фуллера та його колеги не влаштувало компанію, і їхнє місце зайняли Едвард Кітсіс та Адам Горовіц, котрі працювали раніше над серіалом «Одного разу в казці» (Once Upon a Time). У результаті постраждали всі: через перестановки в команді серіал не встигне вийти до запуску Apple TV Plus.
Треба сказати, для запуску сервісу компанія найняла безліч фахівців ринку, включаючи іменитих продюсерів Джеймі Ерліхта та Зака ван Амбурга. Проте навіть досвід цих професіоналів не врятував Apple від постійних кадрових перестановок - заміна шоураннерів стала для компанії звичайною справою. «У них немає системи. Два хлопці, які керували студією, тепер ефективно управляють мережею. Вони зібрали групу керівників, котрі окремо прекрасні, але разом працюють уперше», - заявив виданню один з опитаних агентів.
Наприклад, серіал See з Джейсоном Момоа, найімовірніше, змінить шоураннера у другому сезоні. Притому що Apple вже виділила на два роки фантастичної драми $240 млн і в компанії порівнюють цей проект за глобальністю з «Грою престолів».
Керівники Apple визнають, що в них немає досвіду роботи в індустрії розваг.
«Ми нічого не знаємо про створення телебачення, - заявив розробник стратегії сервісу Едді К'ю. - Ми знаємо, як створювати додатки, як їх поширювати та як продавати. Однак ми не знаємо, як створювати шоу».
За традицією входження Apple в кожну нову індустрію відбувається не так швидко, як хотілося б. 2001 року, запускаючи iTunes, компанія витратила чимало часу на укладання угод із кожним великим музичним лейблом, але в кінцевому підсумку здійснила революцію в музичній індустрії. Запускаючи Apple TV Plus, IT-гігант домовився з творцями контенту A-list, включаючи Опру Вінфрі, Альфонсо Куарона, Джастіна Ліна та Джейсона Катімса. Крім того, 11 жовтня Apple оголосила про плани запустити власну студію. На стримінговому сервісі планується випустити мінісеріал «Господарі повітря» (Masters of the Air) за книжкою Дональда Л. Міллера, продюсерами якого будуть Том Хенкс та Стівен Спілберг.
Фото - David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images
«Вони не збираються зупинятися на півдорозі, - каже агент CAA TV Соня Розенфельд про амбіції Apple у сфері розваг. - Тому і наймають людей, що збудували кар'єру в центрі телевізійного бізнесу».
Так чи інакше, інтерес до голлівудського дебюту Apple високий. І будь-які перешкоди, з якими К'ю та його команда зіткнулись напередодні запуску, не матимуть значення, якщо їм вдасться залучити до сервісу значну частину з 1,4 млрд користувачів компанії. За оцінками Wedbush, до 2023 року компанія зможе заохотити 100 млн передплатників на Apple TV Plus та отримати від $7 млрд до $10 млрд доходу від цього продукту.
Значно більше Apple заробляє на продажах лише iPhone ($167 млрд 2018 року, наприклад), проте такий сервіс може забезпечити компанії більшу лояльність до бренду.
«На карту поставлено багато, - зазначає аналітик Wedbush Даніель Айвз. - Apple TV Plus відіграватиме важливу роль у подальшій монетизації 900 млн користувачів iPhone. Наступним етапом зростання Apple стануть сервіси».
The Hollywood Reporter зазначає, що компанія вже суттєво відкусила від спершу запланованого бюджету в $1 млрд на рік. З іншого боку, ці витрати великі для стримінгового сервісу, але не критичні для IT-гіганта Apple. І він усе ще може дозволити собі надати безкоштовну річну підписку тим, хто купує його техніку. На початку роботи Apple TV Plus повинен злетіти завдяки наявності цих користувачів: власники «яблучних» пристроїв зможуть підписатись на сервіс буквально у кілька натискань. Однак потім компанії доведеться грати за законами ринку.
Якщо Apple TV Plus буде успішний, він може стати ключовим джерелом доходу для підрозділу послуг Apple, до якого входять Apple Music, Apple News, iCloud та інші продукти, що не пов'язані з «залізом» і програмним забезпеченням. Проте аналітики в це не дуже вірять. «У Apple інноваційна криза, - каже Джеффрі Коул, директор Центру цифрового майбутнього USC Annenberg. - Розваги - одна з їхніх спроб зробити щось інноваційне, але вони просто бавляться».
«Найбільша проблема полягає в тому, що Apple намагається змусити індустрію адаптуватись під них, а не навпаки», - зізнається один із підрядників компанії.
Після анонса Disney Plus багато хто вирішив, що в Apple можуть виникнути проблеми з презентацією сервісу, однак пізніше компанія представила свій агресивний план у вигляді низької вартості передплати. І поки «Ранкове шоу» позиціонується як головна подія в запуску TV+, Apple почала анонсувати другу хвилю своїх проектів.
15 жовтня в каліфорнійському Вествуді компанія представила серіал у жанрі альтернативної історії «Заради всього людства», що буде ексклюзивно доступний користувачам стримінга з 1 листопада. Перші три епізоди викладуть одразу, а нові будуть виходити по п'ятницях. З 28 листопада технологічний гігант запустить 10-серійний психологічний трилер М. Найта Ш'ямалана «Слуга» (Servant), а з 6 грудня - серіал «Чесно кажучи» (Truth Be Told) з Октавією Спенсер.
Крім того, покажуть багатосерійну історію про поетесу Емілі Дікінсон (Dickinson).
На стримінгу також вийдуть антропологічний серіал Little America з несподіваним поглядом на життя іммігрантів у Штатах, мультсеріал про персонажів класичних коміксів Чарльза Шульца «Снупі в космосі», спін-офф «Вулиці Сезам» під назвою «Помічники», дитячий серіал «Послання примари» та документальна стрічка про тварин на межі вимирання «Королева слонів».
Судячи з усього, наразі Apple орієнтується на модель HBO і розраховує випускати декілька знакових серіалів на рік, не роблячи ставку на потік контенту різної якості, як той самий Netflix. При цьому компанія навряд чи покладатиметься лише на фільми та серіали власного виробництва. Ймовірно, вона таки незабаром купить якусь велику студію, аби пришвидшити процес і закрити дірку в контенті. «Більш-менш прийнятними» придбаннями фахівці називають MGM, Lionsgate, Sony і A24, а покупка Netflix або ViacomCBS, чи то сімейно орієнтованої Disney, була би, за словами аналітиків, «більш великою та сміливою» грою.
Що ж, 1 листопада близько мільярда осіб у всьому світі прокинуться і виявлять, що, заплативши лише $5 і просто натиснувши потрібну кнопку, можуть подивитись шоу Дженніфер Еністон і Різ Візерспун. У Apple, можливо, ще не повністю усвідомили, як працює Голлівуд, але все попереду.