Минулої п'ятниці відбулося останнє 2021 року засідання Ради з держпідтримки кінематографії (воно ж - перше за новою адресою Держкіно, на вул. Кіото, 27). І сьогодні я розповім про рішення, ухвалені на ньому, а також двох попередніх - 25 листопада та 10 грудня.
Розпочати ж пропоную з кейсу, що наочно демонструє ставлення теперішнього складу Ради до державних грошей: для тих, хто раптом ще не зрозумів, як робити не варто, він має стати добрим уроком. ТОВ «Небокрай Філмз» звернулося з проханням замінити режисера фільму «Кордон» Андрія Кавуна на Олексія Шапарєва та продовжити термін виробництва стрічки до 31 березня 2022 року. За задумом Кавуна, команді потрібно зняти ще майже 30% матеріалу, але строк виробництва, зазначений у договорі з Держкіно, добігає кінця, тому продюсер Андрій Суярко запропонував таку схему: відтермінувати дедлайн на три місяці й за цей час зібрати фільм із того, що є (точніше, зібрати за два місяці, а в лютому віддати стрічку на кольорокорекцію литовським партнерам). А оскільки режисер не хоче цього робити - замінити Кавуна на Шапарєва, який готовий працювати за принципом «я його зліпила з того, що було». Кавун же тим часом від свого задуму не відмовляється і фільм дозніме - коли-небудь, коли продюсер знайде гроші. Але за матеріал, котрий є станом на сьогодні, відповідальності зрікається.
Звісно, така пропозиція обурила голову Держкіно Марину Кудерчук: «Держава витрачає на цей проект чималі кошти (32 млн 912 тис. грн, 80% загальної вартості виробництва. - МН), а ви пропонуєте зліпити [фільм] із того, що є. Хто за це відповідатиме?» - «Я не згоден з цією позицією, тому й знімаю своє прізвище з титрів. Я вважаю, що історія не склалася, але хлопці на цьому тлі зібрали свою історію», - відповів Кавун, додавши, що не має претензій до продюсера, позаяк отримав 100% гонорару. На запитання, чому команда не встигла зняти 100% матеріалу, режисер відповів, що було два локдауни, а також трагічний випадок на майданчику, через який творці були вимушені припинити зйомки. Замість режисерського бачення, що змогло б обґрунтувати заміну режисера бодай на папері, Шапарєв розповів щось незрозуміле про додаткову документальну зйомку, а замість повернення 30% кошторисної вартості державі Суярко пообіцяв, що бюджет із боку Держкіно буде зменшено приблизно на 300 тис. грн.
Марина Кудерчук не витримала: «Ви берете кошти в держави - і зобов'язання зняти фільм за певний час. [Термін здавання] вже було продовжено на пів року, а тепер грошей немає, фільму немає. То ходімо до суду й там розповідатимемо, як ми використовуємо державні кошти. Це справжнісінька махінація! 32 млн бюджетних коштів освоїли, і ніхто відповідати не хоче». Втім, члени Ради й без емоційного виступу голови Держкіно не збиралися сворювати небезпечний прецедент, тому проголосували за відтермінування до 31 березня, але без зміни режисера. Тепер у команди стрічки є три варіанти: завершити і здати фільм до вказаної дати, або повернути державі 32,9 млн грн, або сподіватися на позитивне рішення суду.
Ще один цікавий, але кардинально протилежний кейс надійшов від ТОВ «Лайм Лайт», що просило продовжити строк виробництва фільму «Світлячок» до 30 грудня 2022-го - тобто на рік. Проект, як висловився продюсер Володимир Яценко, багатостраждальний, і ось чому: за умовами контракту з Держкіно (що його укладено в грудні 2017-го, після перемоги в Десятому конкурсі. - МН) Україна була міноритарним копродюсером із часткою 13% від загального бюджету понад 2,5 млн євро. «З нашого боку було все підготовлено, але німецькі партнери за декілька років так і не змогли знайти кошти, - пояснив Яценко. - Ми, хоча й міноритарні копродюсери, дуже вболівали за цей проект (нагадаю, фільм розповідає про волонтерів, які мають запобігти другому вибуху на Чорнобильській АЕС у травні 1986 року. - МН), тому провели багато перемовин з іншими потенційними копродюсерами, намагаючись знайти мажоритарних. Режисер (і автор сценарію Бенедек Флігауф. - МН) не може чекати стільки років і готовий надати права на цю історію іншому мажоритарному копродюсеру, якого ми знайшли. Ми ж ведемо переговори з режисером Яном Комасою - він читає сценарій і до кінця року має дати відповідь. Тому просимо надати нам відтермінування, аби переформатувати цю копродукційну історію. Більше нічого не просимо від держави: за потреби вкладемо власні кошти, але хочемо, щоб фільм відбувся. Коли протягом року це не вдасться - повернемо гроші».
У відповідь на цю промову у присутніх не виникло жодного запитання. «У вас бездоганна репутація (з чим я вас вітаю), тому ми вам віримо абсолютно», - прокоментував позитивне рішення Ради голова Артем Колюбаєв.
Іншому проекту, творці котрого також просили продовжити строк виробництва на 12 місяців, пощастило менше: за словами керівника ТОВ «Видавництво «Глоуберрі Букс» Олексія Ткаченка, команді потрібен час на навчання (через віддалений режим роботи перехід на нове програмне забезпечення Moho Anime Studio відбувається повільніше, ніж планували) та актуалізацію сюжету («Робота тата і мами є важливою частиною сюжету, й ігнорувати соціальні зміни було б ризиковано для майбутнього бродкастингу»). Влітку цого року проект вже отримував відтермінування (на пів року, хоча просили на рік), тому на засіданні 25 листопада дату здавання посунули тільки на 6 місяців.
Загалом продовження строків виробництва було чи не найпопулярнішим запитом підзвітних засідань. Стисло про інші рішення з цього блоку:
- фільм «Сусідка» (ТОВ «ЕФ Філмз») дозволили здати 15 лютого 2022 року. За словами продюсера, дата релізу - початок березня - вже затверджена з прокатником;
- виробництво фільму «ШТТЛ» (ТОВ «Стар Медіа продюсерський хаб») продовжено до 4 лютого 2022-го через технічно складний монтажно-тонувальний період;
- строк виробництва фільму «Сашенька» (ПП «Сінемастудіо») продовжено до 16 лютого 2022-го;
- строк виробництва фільму «Лимани» (ТОВ «Альбатрос Коммунікос Україна») продовжено до 30 січня 2022-го;
- здавання проекту «Спас» (ТОВ «Табор») дозволили відтермінувати до 30 вересня 2022-го, хоча виробники будуть готові здати фільм наприкінці лютого - як пояснила продюсер Дар'я Бассель, нова дата потрібна лише для надання фінальної документації (чотири країни-копродюсери потребуватимуть часу на аудит, а відзвітувати перед «Єврімажем» можна буде лише після підтвердження кінотеатрального релізу в кожній з країн, що заплановано на вересень наступного року);
- через затримку копродюсерів (Франція, Польща та Чилі, на території котрих роблять постпродакшен) продовжити строк виробництва змушена й команда фільму «Памфір» (ТОВ «Бозон філмз») - на 4 місяці, до 21 червня 2022-го;
- строк виробництва фільму «Вовчата» (ТОВ «Зет Пікчерз») продовжено на місяць - до 10 січня 2022-го;
- термін здавання фільму «Її б звали Марта» (ТОВ «Джой Філмс») перенесено на рік - до 24 грудня 2022-го: за словами продюсера Олександра Омельянова, команді довелося довго чекати на рішення Словенського кінофонду щодо підтримки стрічки;
- фільм «Сірі бджоли» (ТОВ «Ідас Інтернешнл») дозволили здати на 8 місяців пізніше - 19 вересня 2022-го;
- термін здавання фільму «Талісмани Романа» (ТОВ «Трумен Продакшн») перенесено на 28 лютого 2022-го;
- фільм «Донбас-Гімалаї» (ТОВ «Трумен Продакшн») дозволили здати 31 серпня 2022-го - як пояснила режисер Аліса Ковленко, проект отримав підтримку телеканалу ARTE, що змушує творців переузгодити контракт із польським копродюсером (усі роботи з постпродакшена мають відбутися в Польщі наступного року);
- строк виробництва проекту «Зовсім не страшний фільм» (ФОП Стрій Єлизавета Олександрівна) продовжено на рік - до 31 грудня 2022-го: влітку його автор порапила у ДТП, після чого має проблеми з опорно-руховим апаратом, тому поки не може дозняти необхідний матеріал (утім, необхідні монтажно-тонувальні роботи тривають);
- новий дедлайн виробництва фільму «Деміург» (ТОВ «Кінокомпанія «Метрополіс») - 20 травня 2022-го. За словами режисера Олени Семак, час потрібен на опрацювання знайденого кіноархіву 60-70-х, котрий хочуть додати у фільм. Водночас член Ради Олександр Недбаєв зробив зауваження щодо наданого півгодинного матеріалу: «Ніц не зрозуміло, про що кіно, яка структура, який герой - це збірка сцен, у більшості з котрих нічого не відбувається».
А от ТОВ «База Філмз» доведеться здавати фільм «Самородки» зі штрафними санкціями: продакшен звернувся за продовженням після завершення зазначеного у договорі терміну виробництва (15 грудня 2021-го), а в таких випадках Рада вже нічого не може вдіяти. Схожа ситуація - у ТОВ «Кіновир» із фільмом «Чорнобильський Робінзон», контракт котрого закінчився ще 3 грудня. Продюсер Катерина Шевченко готова звітувати тільки за перший етап фінансування (34%), адже інших грошей поки не отримувала. Водночас 3 грудня за умовами договору мав бути завершений весь фільм, що для продюсера-дебютанта стало несподіванкою. Дуже цікаво, яким буде рішення юридичного відділу Держкіно, але наразі жоден із варіантів не обіцяє нічого доброго: або повернення коштів (4 млн 65 тис. грн), або санкції за прострочення (тобто дознімати фільм зі зменшеним через штраф фінансуванням). До речі, для Катерини Шевченко це не перший складний проект: як нагадала Марина Кудерчук, нещодавно продюсер повернула державі кошти за інший фільм, котрий не вдалося зробити.
Ще одна популярна у виробників стаття - збільшення хронометражу. І хоча зазвичай члени Ради ставляться до таких змін критично, цього разу зелене світло отримали всі заявники:
- хронометраж фільму «Крихка пам'ять» (ТОВ «Бурлака Філмс») дозволили збільшити з 75 до 85 хвилин, що зумовлено низкою творчих рішень, ухвалених під час участі в документальному інкубаторі;
- фільму «Євродонбас» (ТОВ «435 Філмс») - із 70 до 73 хвилин;
- фільму «Будинок зі сказок» (ТОВ «Мун мен») - із 80 до 86 хвилин;
- фільму «Я, «Побєда» і Берлін» (ТОВ «Стар Медіа продюсерський хаб») - із 92 до 104 хвилин;
- фільму «Територія» (ТОВ «Маланка Студіоз») - із 15 до 20 хвилин. «Чи не вперше так цікаво використано жанр мок'юментарі, якого в нас дуже мало, - прокоментував член Ради Олександр Недбаєв. - Вийшла, на мою думку, дуже тонка сатира»;
- фільму «Я, Ніна» (ТОВ «Яніна Соколова продакшен») - із 90 до 100 хвилин через розширення історії у прокатній версії (зокрема, документальними кадрами з Інституту раку, знятими під час проходження Яніною Соколовою променевої терапії), а також додаткові спецефекти, можливість створити які з'явилася після виграшу коштів у Німецькому фонді кінематографії (виготовляє німецька компанія);
- фільму «Лимани» (ТОВ «Альбатрос Коммунікос Україна») - із 72 до 105 хвилин через рішення залучити відзняте на грант Українського культурного фонду, а також архівні матеріали. Члени Ради підтримали збільшення хронометражу аж на 33 хвилини, бо вже подивилися фільм - і він їм дуже сподобався.
Ще один прецедент було створено завдяки рішенню збільшити хронометраж фільму «Сашенька» (ПП «Сінема студіо») в півтора (!) раза - з 90 до 136 хвилин. Режисер Олександр Жовна зміг пояснили появу додаткових 46 хвилин лише словами «так сталося», але позитивний ефект на членів Ради справив попередній досвід виробника. «З нашим фільмом «Історія Лізи» відбулася схожа історія - ми заявили 90 хвилин, а вийшло більше (111. - МН). Втім, стрічку показували у чотирнадцяти країнах Європи, її купила компанія HBO, і нашого нового фільму менеджери HBO вже чекають», - розповів Олександр. Почувши, що режисер розраховує на аудиторію кінофестивалів і платформ (а не кінотеатрів), члени Ради дозволили збільшити хронометраж, заплющивши очі на те, що гривня прив'язана до хвилини матеріалу (нагадаю, бюджет проекту становить 9 млн 926 тис. 470 грн, 100% держфінансування).
Переходимо до блоку рішень безпосередньо про гроші:
- ТОВ «Фільм Ю ЕЙ Продакшн» узгодили надання 6,5 млн грн наступного року для виробництва фільму «Коза Ностра. Хрещена мати»;
- кінокомпанія «Магіка Фільм» отримає 1,97 млн грн на виробництво фільму «Гелій Снєгірьов, або Тінь воїна» - стрічка була переможцем Чотирнадцятого конкурсу Держкіно, і старт знімального періоду планували цьогоріч, але через карантинні обмеження (зйомки мають відбутися в Україні, Чехії, США та Німеччині) вирішили відтермінувати запуск виробництва, щоб уникнути перенесень здавання фільму;
- ТОВ «Табор» отримає 1,98 млн грн підтримки на виробництво фільму «Найс лейдіз» (Nice ladies) - проект також переміг на Чотирнадцятому конкурсі, а старт виробництва довелося відтермінувати через зміну копродукційної схеми: через пандемію нідерландському копродюсеру не вдалося залучити всі заплановані джерела фінансування, але знімальний період підтримав польський суспільний мовник TVP, а для постпродакшена планують залучити фінансування «Єврімаж»;
- ТОВ «Мир і Ко продакшн» дозволили збільшити загальну кошторисну вартість фільму «Миротворці. Перша місія» на 35 тис. грн (з 1 млн 994 тис. 443 грн до 2 млн 29 тис. 443 грн) коштом продюсера - гроші потрібні, щоб викупити необхідну хроніку з Associated Press та інших джерел;
- загальну кошторисну вартість виробництва фільму «Довбуш» (ТОВ «Пронто Фільм») зменшено на 1 млн 631 тис. 956 грн коштом продюсера, що обґрунтовано коливанням курсу - за проголосували без розгляду і похвалили фільм, який вже бачили;
- частку Держкіно, надану для виробництва фільму «Дон Жуан із Жашкова» (ТОВ «Крісті фільм») зменшено на 350 тис. (із 24 млн 900 тис. грн до 24 млн 550 тис. грн) через зменшення витрат на постпродакшен;
- дистрибутор Kyiv Music Film (ТОВ «КиївМюзікФільм») отримав 72 тис. грн на популяризацію національного документального фільму «Вавілон ХХ» (відреставрованого Довженко-Центром), покази котрого було організовано до 85-ї річниці з дня народження Івана Миколайчука.
З цікавою пропозицією з розповсюдження національної анімації до Ради звернулася компанія FILM.UA Distribution: у січні-березні 2022 року в кінотеатрах мережі «Мультиплекс» показуватимуть мультзбірку «Зайцедрузі у кіно» - дайджест сучасної української анімації, розрахованої на глядачів від одного року. Ініціативу було підтримано в сумі 300 тис. грн.
Наостанок стисло про інші рішення:
- ТОВ «Діджітал Реліджн» узгодило використання інших мов у фільмі «Щоденник нареченої Христа» обсягом 9% від загальної тривалості всіх реплік учасників;
- ТОВ «Стар Медіа продюсерський хаб» - обсягом 8,19% у фільмі «Я, «Побєда» і Берлін» (зверніть увагу, у стрічці буде сцена після титрів - тож не проґавте);
- ТОВ «Кедр Фільм» - обсягом 9,4% у фільмі «Клондайк»;
- ТОВ «435 Філмс» - обсягом 2,58% у фільмі «Євродонбас»;
- ТОВ «Яніна Соколова продакшен» - обсягом 1,76% у фільмі «Я, Ніна» (йдеться про суржик однієї з героїнь, що має реальний прототип);
- виробника фільму «В повітрі» змінено з ТОВ «Альбатрос Коммунікос» на ФОП Сигарева О. В.: за словами продюсера Ганни Капустіної, під час роботи режисер Оксана Сигарева виявила бажання завершувати виробництво як продюсер, тому продакшен надасть звітність за перший транш і вийде з проекту.