Як показує практика, нічого на українському телебаченні не закінчується назавжди. 2018 року канал СТБ заявив, що попрощався з проектом «Україна має талант» через брак відповідних талантів, та лише через чотири роки повертає його до ефіру. Втім, заплановане на завтра тріумфальне відродження станеться не просто так: за його допомогою мовник вирішив відзначити 30-річчя української незалежності й показати співвітчизникам, що взагалі-то таланти серед них не закінчились - їм просто знадобився час, аби убратись у силу. Що з цього вийшло, глядачі дізнаються трохи пізніше, а нам із вами випав щасливий квиток до залаштунків проекту - тому відкладайте всі справи й рушайте за мною.
Талановиті учасники - це, звісно, цікаво, але спершу покажу вам нову сцену проекту, заради якої місце зйомок - ДК КПІ - теж довелося оновити, розібравши половину глядацьких рядів
Це знадобилося, аби встановити величезний (понад 120 кв. м) напівкруглий екран у центрі та ще кілька великих екранів із боків
Загалом, розмах такий, що навіть із лука можна сміливо стріляти
На суддівських місцях теж зміни: оцінювати таланти українців мають Сергій Притула, Ксенія Мішина та Євген Кот. Крім того, в окремих випусках до них приєднаються зіркові члени журі, серед яких, наприклад, Жан Беленюк і Маша Єфросиніна
Але й утрьох їм нудно не буде - от побачите!
Ведучим оновленого шоу став завжди позитивний Григорій Решетник
Ось уже хто напевно завжди підтримає і підбадьорить учасників
Після чотирирічної перерви (і в результаті пандемії - але про це трохи пізніше) браку в учасниках проект не відчуває. На світло талант-шоу, як і раніше, злітаються і професіонали, і любителі, і фріки - куди ж без них.
А ще традиційно є охочі встановити який-небудь рекорд, і для їхньої фіксації на майданчику присутня спеціальна людина з Національного реєстру рекордів України
Мені пощастило. Того дня, коли я приїхала на майданчик, потенційних рекордсменів було відразу двоє:
Сильна жінка, яка давить ногами кавуни,
і спритний чоловік, що на час скручує фігурки з кульок
Певна річ, чи домоглися вони свого, я вам показати не можу. Але деякими результатами все ж поділюсь:
Кавуни, звісно, постраждали, але присутні з цього тільки потішилися,
а кульками прикрасили членів журі. По-моєму, корона й бантиковий жезл Притулі дуже личать
До речі, під час одного з виступів Сергій теж вирішив показати, що дещо вміє:
Пані та панове! Вперше на сцені! Сергій Притула йде на рекорд, крутячись на стільці!
Звертаю увагу кіношників: якщо раптом хтось і у нас захоче знімати кіно в космосі, то Притула - ваш надійний кандидат на політ. Не знаю, як там щодо навантажень, а центрифугу він перенесе не гірше за Юлію Пересільд
Після такого досвіду потрібно терміново підправити грим
Ну а що ви хотіли, такі переживання! Он навіть глядачі в залі, які сидять за карантинними правилами, змокли
А поки на сцені розгортається головна драма, за лаштунками кожен робить свою справу.
Хтось спілкується,
хтось репетирує,
а хтось просто розважається, катаючись на скейті
Подивившись на всіх по черзі, я вирушила з'ясовувати подробиці майбутнього камбеку до генпродюсера виробництва програм СТБ Наталії Франчук і власне керівника УМТ Анатолія Максимова.
- Наталіє, Анатолію, розкажіть, кому належала ідея відродити «Україна має талант»? Яка була мотивація з огляду на те, що до 2017-го, як говорили на каналі, закінчилися таланти, і як зараз зрозуміли, що вони знову з'явились?
Наталія Франчук: Наш глядач дуже полюбляє історії реальних людей, у яких є мрія і які готові за нею йти. Ми бачимо це за всіма нашими проектами. Ідея належить каналу, зокрема директору Людмилі Семчук. Це велика подія, що привертає багато людей і розширює аудиторію. А СТБ завжди був каналом великих подієвих проектів.
Мабуть, першою спробою (після карантину, економії, трансформації тощо) запустити щось грандіозне була «Холостячка» - великий, дорогий і ризиковий проект, і ми довго думали, чи зможе він злетіти з великими цифрами. Він зміг. Крім того, два роки тому, працюючи над десятим сезоном «Х-фактора», ми побачили: попри те що шоу виходить давно й у нього вже є кілька конкурентів, люди продовжують на нього йти, а в ефірі воно збирає частку 15%. Це говорить про те, що коли продукт зробити якісно, для людей і про людей, з глибокою драматургією, показати, як важливо та потрібно йти до своєї мрії, показати людей, у яких це виходить, то все можливе.
У тому, що «Україна має талант» закривався 2017 року через брак талантів для доброго сезону, є правда. Але зараз уже 2021-й, і потрібно зважати на те, що п'ять років для дорослої людини - не дуже великий період, а для дитини - просто величезний. Та сама людина в 11 років і в 16 - це дві різні особистості. І в нас будуть люди, які виросли на проекті й зараз прийшли його підкорювати. Свою роль у поверненні УМТ відіграв і той факт, що цьогоріч нашій країні виповнилося 30 років. Нам кортіло показати всю міць і силу українського народу, а у світі не так багато слушних для цього форматів. Ми з Толиком - великі фанати саме цього проекту, і коли дивимося його іноземні версії, то бачимо, що там завжди багато учасників-українців. Коли ж запустили кастинг, стало очевидно: талантів вистачає. Грубо кажучи, вони діляться на кілька видів. Один із них - це люди, які з огляду на карантин не змогли виїхати на свою постійну роботу у великих шоу і світових цирках. Другий - це саме те покоління, що підросло. Окрема історія - нові таланти, яких раніше не було: робототехніка, малювання світлом, 5-7 років тому учасники такого не показували.
- Чи не було проблем із правами на формат через паузу?
Н. Ф.: Формат у нас був куплений, зокрема, й на період паузи. Ми просто домовились із форматником, що відновимо його виробництво за кілька років. Канал ніколи не відмовлявся від «Україна має талант», бо у цьому шоу все ДНК СТБ.
- До призупинення керівником проекту була Оксана Болкун, а нині - Анатолій Максимов. Чим УМТ Максимова відрізнятиметься від УМТ Болкун, що він привніс у проект? Чи стояло загалом завдання якось оновити шоу?
Анатолій Максимов: УМТ Максимова відрізняється набором учасників, новим складом суддів, новими декораціями і сценою, але передусім - новим підходом до пошуку учасників. Раніше у нас була трохи обмежена історія, позаяк усі таланти або розвивали себе самі, або ж це професійні артисти. Останні, як правило, працюють за контрактами за кордоном. А цьогоріч, як показав кастинг, додалася ще одна категорія: практично всі діти, котрі до нас приходили, виросли на нашому проекті й відкрили в собі таланти завдяки першим сезонам УМТ.
Наприклад, є чудова дівчинка з Подольська, що робить такі трюки і таку акробатику з каучуком, на яку здатні лише кілька людей у світі. Так от, її мама була простим прессекретарем у районі, місця для занять не було, профільної освіти у неї теж не було. Але вона вирішила зняти невелике приміщення і працювати з дитиною, а робила це за відео «Україна має талант». Потім з'явилось іще кілька людей, які теж хотіли навчатися, потім іще. На сьогодні у цієї мами 200 дітей, яких вона возить на змагання не лише Україною, а й світом: її дочка, наприклад, виступала перед Папою Римським. А потрапити на нашу сцену - це не просто мрія цієї дівчинки, це те, чим вона жила протягом семи років!
Крім того, дуже важливий добрий вибір під час підбору учасників. Як уже сказала Наталка, цього року через пандемію багато українців, що повсякчас працюють за кордоном, не змогли виїхати з країни. А з огляду на те, що наші вихідці часто становлять кістяк великих світових шоу (наприклад, Cirque du Soleil або шоу в Лас-Вегасі), йдеться про справді великі таланти. Водночас сцена «Україна має талан» для них - мрія, адже тут їхню майстерність зможуть побачити близькі. І цьогоріч у багатьох вона здійснилась - так, власне, народився наш лозунг цього року: «Мрія об'єднує».
- Розкажіть про команду, яка працює над сезоном.
Н. Ф.: Це люди, які робили великі проекти на СТБ і п'ять, і десять років тому (посміхається). Наш головний оператор Олексій Коваленко, наприклад, уже багато років не працює на каналі, але заради УМТ повернувся. Керівник проекту Толик Максимов - людина, що запускала «Україна має талант» і дуже його любить, а до цього ми з ним п'ять років створювали Нацвідбір на Євробачення. Головний режисер Рита Яковенчук робила перші «Танцюють всі», перший «Х-фактор» і перший «Україна має талант». Художник із костюмів Діма Курята і режисер ПТС Міша Городничий раніше працювали на великих проектах СТБ і теж повернулися заради нового сезону талантів. Загалом, коли ми з Толиком ходимо майданчиком, то весь час говоримо одне одному, що зібрали команду мрії.
- Чи будуть у сезоні іноземні учасники?
Н. Ф.: Ні, це була наша принципова позиція. Адже сезон присвячений 30-річчю України, це перший сезон відродженого шоу, тому ми хочемо показати країні наші, українські таланти. У нас лише один учасник, котрий геть нещодавно отримав посвідку на проживання в Україні. Він - кримський татарин, родина якого була депортована 1942 року до Узбекистану.
- Розкажіть про кастинг: як довго тривав, скільки надійшло заявок, чи не було проблем із пошуком талантів?
А. М.: Не було з кількох причин. По-перше, виробляючи талант-шоу, ти ніколи не втрачаєш жодних контактів, а всі люди зі сфери культури й мистецтва знайомі або особисто, або через кілька рукостискань. За всіма талантами, які зустрічалися мені протягом 14 років роботи на СТБ, я так чи інакше стежив. По-друге, за роки існування «Україна має талант» через проект пройшло багато людей, у когось виросли не менш талановиті діти, у когось талант відкрився у родичах. Тож герої для перших кастів у нас завжди є. Звісно, було кілька побоювань: наприклад, що забракне талантів для кастингів у різних містах. Але виявилося, їх так багато, що люди чекають можливості десь себе показати. Коли брати загальну кількість з урахуванням передкастингів, то до нас дійшли приблизно три тисячі осіб, з яких ми відібрали майже 200 найцікавіших учасників.
- Якою мірою подорожчало виробництво проекту - не лише з погляду інфляції, а й в інших моментах (наприклад, подорожчали чи подешевшали декорації)?
А. М.: Не можу відповісти в цифрах, але зараз усе на ринку стало дорожче - це стосується і фахівців, і техніки, й усього решта. Наприклад, фарби для декорацій ми часто замовляємо в інших країнах, цьогоріч пандемія і закриті кордони суттєво впливали на їхню вартість і терміни доставки.
- За роки, поки виробництво УМТ стояло на паузі, український глядач змінився - про це говорять усі. Але чи стосується це аудиторії талант-шоу? Ви загалом ставите перед собою завдання завоювати нового глядача, який раніше УМТ не дивився?
А. М.: Якщо говорити глобально, то всі ми, з одного боку, змінюємося, а з іншого - лишаємось тими самими. «Україна має талант» і за 30, і за 40 років незмінно викликатиме позитивні емоції та захоплення в аудиторії. Бо цей проект - про мене, про моїх сусідів, про моїх батьків. Це шанс здійснити мрію: тут і зараз я спостерігаю, як за кілька хвилин змінюється життя людини, що виходить на сцену продемонструвати свій талант і результати багаторічної наполегливої праці. Відповідно, емоції, котрі переживає учасник проекту, передаються глядачеві. Як і під час перегляду кіно, він асоціює себе з головним героєм. А завдяки різноманітності талантів і учасників будь-який глядач будь-якого віку знайде у цьому проекті щось для себе.
Н. Ф.: Глобально квінтесенція «Україна має талант» - аби кожен глядач відчув себе дитиною. Здивувався, захопився, переживав. Щоб людина будь-якого віку могла повернутись у світ, де все справедливо, де кожен герой отримує по заслузі, де є любов і добро, де треба продовжувати вірити у мрію та йти до неї. Нам хочеться у 30-річчя країни показати, хто живе поруч. «Україна має талант» - це все ми: хтось співає оперу, хтось грає на цимбалах, хтось показує неймовірні акробатичні номери, виступає на світових сценах і однаково переживає, що у нього не вийде, а хтось виходить на сцену з веселим ескпромтом і певен, що він суперталановитий.
- Людмила Семчук казала, що канал хоче повернути УМТ на постійній основі, але робити не щороку. З чим чергуватимете?
Н. Ф.: Цієї осені - «Україна має талант», а наступної - «Х-Фактор». Якоїсь миті, коли канали перегодували аудиторію великими проектами, люди припинили дивуватися, а свято стало буденністю. Жоден продюсер не хоче робити слабкий сезон: усі розуміють, що перший сезон - крутий, другий - дуже крутий, третій - найкрутіший, а з четвертого починається спад. Тому навіть дуже доброму формату потрібен відпочинок, от чому канал ухвалив таке рішення.
Тепер ви знаєте все і про УМТ, який, судячи з усього, лишиться з нами більше ніж на один сезон, і про плани каналу СТБ на майбутнє. Залишається тільки дочекатись завтрашньої прем'єри та побачити грандіозне повернення на власні очі.