Сподіваюсь, ви не втомилися від зведень із Шістнадцятого пітчингу: нам лишилось познайомитися з претендентами на держфінансування ще у двох категоріях. Про неігрову копродукцію поговоримо трохи згодом, а сьогодні розглянемо шість проектів, які подалися до секції документальних серіалів. Оцінювати їх випало експертам Івану Тімшину, Олександру Галицькому, Сергію Неретіну, Дмитру Криворучку, Валерії Кальченко-Донцовій і Дар'ї Трегубовій.
Першим пітчився пізнавально-інформаційний серіал «Україна поза кадром» (ТОВ «Телерадіокомпанія «НБМ»). Режисери - Віктор Маляренко, Леонід Княжицький, автор сценарію - Андрій Кокотюха, продюсер - Сергій Печорін. Автори планують зняти 12 епізодів по 23 хвилини, обсяг очікуваної держпідтримки - майже 4,3 млн грн (загальний бюджет проекту - 8,5 млн грн).
Синопсис: Історія незалежної України зазвичай описується й подається через політичні події, дії чи бездіяльність політиків і наслідки політичних процесів. Але мало хто замислюється, що на політику та політиків упливають події, факти й люди, якими майже ніколи не відкривають випуски новин. Саме те, що лишається за кадром, формує та визначає те, що потрапляє в кадр. Документальний серіал про те, хто і що впливає на наше життя від серпня 1991 року й дотепер.
Андрій Кокотюха на пітчинг приїхати не зміг, але записав відеозвернення, в якому розповів, що вивчає новітню історію України протягом 16 років і встиг видати дві книжки, в котрих зібрав факти, імена та події, що найбільше вплинули на країну. Нині ж він і команда проекту мають зробити те саме, але у форматі документального серіалу.
Письменник певен: кавові автомати та поява на українському ринку слабоалкогольних напоїв відіграли не меншу роль у житті українців, ніж два Майдани і відмова від ядерної зброї. «Це наше буття, а воно, як відомо, визначає свідомість», - резюмував Кокотюха.
Режисер Віктор Маляренко пояснив структуру серіалу. Епізоди будуть вибудовані у хронологічному порядку: в перших семи серіях автори розглянуть по два роки, а потім, коли піднімуться ближче до сучасності, перейдуть на формат «один епізод - один рік». Також у проекту буде ведучий - Віталій Портников, який, на думку творців, зможе привнести до серіалу власний погляд. Намагаючись описати проект коротко, режисер називає його соціокультурним дослідженням.
У книжках Кокотюхи те, на чому автори хочуть сфокусуватись, називається «тим часом». Це, наприклад, перемога України на Євробаченні 2004-го, фінансова криза 2008-го тощо. Також передбачається участь різних експертів, які могли б розкрити ту чи іншу тему глибше та додати деталей.
Варто згадати, що по суті ТОВ «Телерадіокомпанія «НБМ» - це «5 канал», і Сергій Печорін пояснив, чому мовник узявся знімати кіно. Минулого року він змінив програмну концепцію, через що в сітці каналу крім новин з'явився кінопоказ. Продюсер певен: готовий проект сподобається не лише аудиторії мовника, а й глядачам у всій країні, а його виробництво буде стабільне, адже у «5-го» є і власний павільйон, і величезний архів необхідного відео.
Галицький цікавиться командою проекту, на що Печорін відповідає, що до створення будуть залучені фахівці «5 каналу»: оператори, режисери монтажу тощо. Потім експерт вирішив уточнити, як Маляренко та Княжицький поділять режисерське крісло. Віктор пояснив, чому покликав Леоніда до проекту: як людина молода він зможе додати у стрічку своє бачення. Епізодів режисери не ділитимуть, а разом розроблять стратегію та пропрацюють теми, аби не проминути нічого важливого.
Наступний проект - біографічний серіал «Квітка» (ТОВ «Телерадіокомпанія «НБМ»). Режисер - Сергій Дзюба, автори сценарію - Сергій Дзюба й Артемій Кірсанов, продюсер - Сергій Печорін. Планується виробництво восьми 23-хвилинних епізодів, обсяг очікуваної держпідтримки - 2,8 млн грн (загальний бюджет проекту - майже 5,7 млн грн).
Синопсис: Документально-біографічний серіал присвячений пам'яті Квітки Цісик, американської співачки українського походження та виконавиці рекламних джинглів у США. Coca-Cola, American Airlines, McDonald's стояли в черзі за рідкісним голосом Квітки. Власник компанії Ford Motor Генрі Форд особисто дарував їй кожну нову модель спортивних авто за ексклюзивну співпрацю. Квітку можна почути на беквокалі Майкла Джексона, Вітні Х'юстон та іншіх американських зірок.
Сергій Печорін, що лишився на сцені, - продюсер і цього серіалу - спершу поділився передісторією: в ефірі «5 каналу» є ток-шоу Ігоря Кондратюка «Кондратюк у понедiлок», до студії якого одного разу завітала Римма Зюбіна.
Акторка розповіла, що мріє зіграти Квітку Цісик, а Печорін замислився, чому б не зробити про співачку документалку.
Режисер Сергій Дзюба каже, що робота над проектом розпочалася ще 2018 року й автори хотіли зробити повнометражний ігровий фільм. Його сценарій написали за підтримки УКФ 2019-го, а 2020-го стрічка брала участь у Чотирнадцятому конкурсі Держкіно (режисером мав стати Тарас Ткаченко), але через велику кількість претендентів перемоги проект не здобув. Тоді Дзюба та Кірсанов переформатували ігровий фільм на документальний серіал, котрий хочуть зняти якнайшвидше - щороку близькі Квітки стають дедалі старшими, і будь-якої миті автори можуть утратити когось із них.
Кірсанов додає, що за три роки роботи вони з Дзюбою знайшли багато родичів і друзів Цісик, про яких раніше не було відомо, тому в своєму проекті розкажуть про співачку максимально докладно.
Наостанок Печорін додав, що в межах виробництва заплановано кілька відряджень, зокрема до США, і витрати на них цілком візьме на себе «5 канал». Там, до речі, команді допомагатиме Мирослава Гонгадзе та «Голос Америки».
Наступний проект - документальний драматичний серіал «Лобановський» (ЧП «К-Медіа Плюс»). Режисер - Сергій Кочергін, автор сценарію - Андрій Бабік, продюсер - Віктор Самойленко. Заплановано виробництво восьми серій по 45-48 хвилин, а обсяг очікуваної держпідтримки - 8 млн грн (загальний бюджет проекту - 16 млн грн).
Синопсис: Документальний серіал про видатного радянського й українського тренера, Героя України Валерія Васильовича Лобановського являє собою стислий зміст його біографії, життєвого шляху, спортивних і тренерських здобутків. Окрему увагу приділено стосункам Лобановського з колегами-тренерами, футболістами, спортивними чиновниками та іншими видатними особистостями його часу. Серіал відкриє багато невідомих раніше сторінок із біографії Великого Тренера і Великої Людини.
Автори визнають, що головні труднощі в роботі над проектом полягають у тому, що він стане вже дев'ятнадцятим, де Валерій Лобановський виступає або головним героєм, або одним із персонажів. Тому їхнє завдання - не повторюватися, а розповісти історію тренера з раніше невідомого ракурсу.
Потім експертам показали ролик, в якому відомі українські футболісти, котрі знали Лобановського особисто, палко підтримують ідею створення серіалу, а після режисер додав, що для нього цей проект теж особистий. У дитинстві його хотіли віддати на футбол, але Сергій був уже «застарий», проте на стадіоні «Динамо» вперше побачив Лобановського наживо та загорівся грою.
Кочергін із командою хочуть зробити докудраму за прикладами сучасних західних стрічок: «Останній танець» про Майкла Джордана та Chicago Bulls (Netflix) і «Краще б я помер» про Франческо Тотті (Sky). Підґрунтям байопіку стануть інтерв'ю, але автори хочуть робити їх небанально й особливу увагу приділяти монтажу.
Візуальний ряд планують яскравим і насиченим, у стрічці буде велика кількість реконструкцій та режисерських ходів - наприклад, гра футболіста із самим собою. Знімати це постановник хоче не лише на звичайні камери, а й за допомогою FPV-дронів - ті, на його думку, добре передають атмосферу та ритміку гри. Оператор стрічки - В'ячеслав Раковський, і про нього режисер згадав окремо, позаяк для проекту його фігура дуже важлива.
У Сергія Неретіна виникла ціла низка запитань до продюсера. По-перше, експерт пригадав, що Самойленко брав участь у Десятому конкурсі Держкіно з проектом «Лобановський, Блохін та інші в неслужбових звітах майора КДБ», якому в підсумку виділили понад 4 млн грн. Але на виході стрічка називалась «Стадіон», Лобановський в ній згадувався побіжно, а виділених коштів, за словами Неретіна, видно не було, такою неякісною вона вийшла. Ще один момент - справді велика кількість проектів про легендарного тренера, зокрема майбутній повний метр компанії Kinorob. Звідси питання - навіщо копати перекопану тему та чи не вийде з нинішнім проектом так само, як зі «Стадіоном»? Продюсер каже, що під час роботи над проектом «Лобановський, Блохін та інші в неслужбових звітах майора КДБ» два його режисери посварилися, про що Віктор розповідав тодішньому голові Держкіно Пилипові Іллєнку і з ним же змінив концепцію проекту. Неретін парирує: готова стрічка кардинально відрізнялася від того, що погодило відомство. Самойленко визнає: той проект був його першим продюсерським досвідом, він зважив на всі помилки та певен, що історія не повториться. Допомагати Віктору взявся співпродюсер нинішньої стрічки Семен Случевський. Виявилось, що він був одним із режисерів, які розсварилися минулого разу, та нині, каже, спільну мову знову знайдено, тема його не відпустила, а Неретін підходить до нового проекту авторів «волюнтаристськи». Сергій відповів, що до Семена у нього питань не було, тож нехай остаточне рішення ухвалює комісія.
Наступний проект - історичний серіал «Перші 30» (ТОВ «Булава продакшн»). Режисер - Максим Бернадський, автор сценарію - Матвій Нікітін, продюсер - Сергій Демидов. Планується виробницво 24 епізодів по 45 хвилин. Обсяг очікуваної держпідтримки - 9 млн грн (загальний бюджет проекту - 18 млн грн).
Синопсис: Проект - флешбек, завдовжки 30 років незалежності України. Автори пригадали все найцікавіше, незатерте, доленосне і не дуже, а щось - під зовсім неочікуваним кутом. І покажуть, що сформувало сучасну українську націю.
Режисер каже, що сьогодні проект актуальний як ніколи. Приклад із нещодавньою статтею Путіна про Україну доводить: коли ми не писатимемо своєї історії, це зроблять за нас. Драматургія серіалу, за його словами, побудована на конфлікті між минулим і майбутнім, у кожному епізоді буде герой, який розповідає про те, що робив на тлі історичних подій, а також експерти з різних галузей. Останніх поділять на дві групи: першим було 30 років на світанку української незалежності, другим - 30 років зараз. Таким чином, рушієм проекту буде конфлікт поколінь, і такого ходу автори ще ніде не бачили, тому вважають це своєю фішкою.
Продюсер додає, що над серіалом команда працює вже рік, за цей час встигла поспілкуватися із суспільним каналом «UA: Перший» та онлайн-майданчиком MEGOGO, зокрема і про масштабну рекламну кампанію. Щоправда, чим завершилися переговори, Сергій не уточнив.
Проект - своєрідна рефлексія, що, на думку авторів, допоможе нам зрозуміти себе, усвідомити, як події минулого вплинули та продовжують упливати на нас сьогоднішніх, і побудувати майбутнє. Зараз ідеться про виробництво 24 епізодів, але загалом автори хочуть зняти 32 серії - спершу про історію нашої країни до 2014 року, а згодом - після.
На питання про творчу групу продюсер каже, що головна знахідка - колишній журналіст «Української правди» Матвій Нікітін, а оператором буде Максим Баєв. Окрім того, автори наберуть команду журналістів, які допоможуть створити стрічку.
Тут же продюсер згадав референси. Головні джерела натхнення - американський документальний серіал «Вісімдесяті» та кліп ТНМК «Історія України за 5 хвилин», а також YouTube-проект Леоніда Парфьонова «НМДНИ» (дивно, що його не згадав Кокотюха: дуже схоже, що серіал «Україна поза кадром» навіть форматно натхнений творінням Парфьонова).
Наступний проект - документальний серіал-спостереження «Прикордоння» (ТОВ «Кіностудія дитячих та юнацьких фільмів ім. О. О. Ханжонкова»). Режисери - Олександр Тарасенко, Олена Єлісєєва, автор сценарію - Костянтин Іскра, продюсер - Ярослав Черепушко. Планується виробництво восьми 48-хвилинних епізодів, у держави просять 8 млн грн (загальний бюджет - 16 млн грн).
Синопсис: Справжні історії із сьогоднішнього життя тих народів, які внаслідок переділів кордонів зазнали керування декількох держав і нині мешкають в оточенні й часто впереміш з іншими етносами. Перший сезон неігрового серіалу «Прикордоння» засобами кіно здійснить дослідження життя наших співвітчизників з інших етносів. Ми маємо краще познайомитися з нашими сусідами в спільній оселі.
За словами продюсера, документальний серіал - частина мультидисциплінарного міжнародного (але з корінням в Україні) проекту Borderland.online, що складається з кількох напрямів: освітнього, аудіовізуального та художнього. Його мета - фіксувати й досліджувати суміжні мови, культури і народи.
За рік роботи над проектом автори сформували екосистему, куди входять європейські університети, українські телеканали, а також українські та європейські кінотеатри. Ще в партнерах - кінофестивалі й культурні інституції. Освітній напрям уже запущений, а проект-учасник пітчингу стане початком аудіовізуального напряму.
Продюсер зазначає, що їм принципово важливо отримати підтримку від Держкіно: у Borderland.online вже є європейські партнери, проте старт має бути покладений саме в Україні.
На думку режисера, проект порушує важливу та потрібну тему - етнічного різноманіття, яке життєво необхідне людству. Існує безліч стереотипів про етнічні меншини, а своїм серіалом автори хочуть домогтися, аби ми побачили реальних людей.
Синопсиси вже опрацьовані. Цікаво, що жоден епізод не буде знятий тільки в Україні - аби розкрити тему якнайкраще, авторам доведеться помандрувати. Для кожної серії творці відібрали цікаві історії про життя людей у прикордонні. Вони, як каже режисер, будуть цікавинками епізодів.
Своїм авторитетом у кінодокументалістиці постановник називає Майкла Мура, тож у проекті очікується багато експериментів просто в кадрі.
Позаяк тематика серіалу передбачає багато енциклопедичного контенту (потрібно розповісти про етнос, пояснити, як він опинився в тих чи інших обставинах тощо), режисер має намір вдатися до «карнавального лікнепу» - переодягати оповідача в костюми потрібної епохи, аби він віщав в історичному антуражі, а не просто так.
Так автори бачать аудиторію свого проекту. В них уже є домовленості з п'ятнадцятьма регіональними мовниками, ведуться переговори з каналами Суспільного.
Наостанок - документальний серіал-дослідження «Play Like a Girl / Грай як дівча» (ФОП Блажан Роман Костянтинович). Режисер, автор сценарію і продюсер - Роман Блажан. Заплановано виробництво восьми 25-хвилинних епізодів, обсяг очікуваної держпідтримки - 8 млн грн (загальний бюджет проекту - 16,5 млн грн).
Синопсис: Вертикальний неігровий телесеріал про успішних у світі представниць індустрії комп'ютерних ігор і кіберспорту. Кожна з восьми серій присвячена одній жінці та її історії.
За словами Романа, робота над проектом розпочалася ще 2018 року. За цей час у нього було багато ітерацій, а той вигляд, в якому він дістався пітчингу, з'явився лише в лютому 2021-го.
Тема кіберспорту популярна в усьому світі, й Україна не виняток. Блажан певен, що буквально за кілька років глядачі в нашій країні вибиратимуть - подивитися футбол або трансляцію кіберспортивних змагань. Утім, у цьому серіалі він має намір досліджувати не весь світовий кіберспорт, а лише те, яке місце в ньому посідають жінки.
Під час презентації з'ясувалося, що проект - міжнародна копродукція, де Україна - міноритарій. Головним партнером виступає німецька компанія Lailaps Films (входить до групи Studiocanal).
На підтвердження цих слів Роман показав відеозвернення представника Lailaps, що розповів, який втішений брати участь у проекті, адже жіночий погляд на речі сьогодні у тренді, а кіберспорт популярний сам собою.
А потім Блажан представив команду проекту.
Роман зізнався: коли вони запропонували співпрацю німцям, ті сумнівались, що в українців вистачить досвіду для створення такого амбіційного проекту. Аби розвіяти сумніви, Роман і Ко за два дні зняли невеликий тизер з українськими героїнями майбутнього серіалу - 19-річною дівчиною та 61-річною жінкою, які грають у CS:GO.
Неретін проект похвалив, проте порадив приділити більше уваги формі (можливо, додати анімацію, агресивну музику, динамічний монтаж тощо), а також поцікавився, чи готовий Роман зменшити суму, запитувану в Держкіно. Блажан відповів, що не хотілося б: із німецьким партнером у нього хоч і дружні, але чітко окреслені взаємини. Певна річ, коли це буде необхідно, то він знайде спосіб «ужатись» або передомовитися з партнером, та лише у крайньому разі.
Галицький хвилюється, чи не буде серіал рекламою CS:GO, адже в ролику Романа показали тільки цю гру, а ще запитує, як автори мають намір урегулювати питання авторських прав із виробниками ігор. Блажан його заспокоює: в кожному епізоді буде нова гра, а щодо авторських прав - цей момент цілком узяли на себе німці.
На цьому список проектів категорії «Неігрові серіали» вичерпаний, але далеко не йдіть: нам лишилося вивчити секцію «Неігрова копродукція», і це ми зробимо найближчими днями.