У попкультурному світі багато знакових подій, але навряд чи бодай одна з них викликає трепет у серці справжнього гіка так, як це робить San Diego Comic-Con. Не жарт: конвент існує понад півстоліття, щорічно збирає під своїм дахом тисячі фанатів різних виявів масової культури, а останніми кількома десятиліттями і геть став головним промомайданчиком для найбільших виробників аудіовізуального контенту.
Цього року вперше за 50 років існування San Diego Comic-Con не відбувся у звичному форматі. Але навіть пандемія, що завадила особистим зустрічам гіків із кумирами, не змогла зупинити організаторів: зібравшись із думками, вони зробили все, аби провести конвент в онлайні. І хоча програма не передбачала тих самих веселощів, які зазвичай відбуваються всередині та зовні конференц-центру San Diego Convention Center, свій шматок попкультурного пирога фанати все ж отримали.
Та як уже мовилося, SDCC - це набагато більше, ніж звичайний конвент. Стартувавши колись як місце зустрічей любителів коміксів, за десятиліття він перетворився на майданчик, де публіку вперше повідомляють про народження нових кіно- та телефраншиз, представляють акторів, котрі лише за кілька років стануть кумирами мільйонів, і навіть тестують нові технологічні формати, що робив Стівен Спілберг зі своїм «Аватаром». Як же так вийшло, що звичайний для США гік-зліт, яких десятки, став головним плацдармом світової масової культури? Аби відповісти на це питання, потрібно зануритися в минуле, до чого ми просто зараз і візьмемось. А зробити це занурення реалістичним і візуально насиченим нам допоможе контент від Getty Images - найбільшої цифрової медіаплатформи, що створює професійний фото- та відеоконтент для медійних, рекламних бізнесів і дозволяє відчути дух найяскравішого гік-шоу планети навіть тимчасом, як світ зупинився і нічого не відбувається.
Трохи історії
Узагалі конвенти у США з'явились іще у 30-х роках минулого століття, але справжній бум у цій сфері стався лише в 60-х. Один із таких фестивалів, Детройтський потрійний фанатський ярмарок, який об'єднував фанатів фентезі-літератури, фентезі-фільмів і коміксів, від 1965 року розвивав комерційний дизайнер і шанувальник коміксів Шел Дорф. Улітку 1969-го він допомагав батькам, котрі вийшли на пенсію, переїхати до каліфорнійського Сан-Дієго, яке розташовується на березі Тихого океану між Лос-Анджелесом і мексиканським кордоном. Чи треба казати, що місто так сподобалось Дорфу, що він вирішив затриматися там довше.
Невдовзі після переїзду Дорф побачив у місцевому журналі оголошення про скуповування коміксів. Потребуючи грошей і маючи багато рідкісних випусків, Шел зателефонував за вказаним номером і виявив, що рекламу дав дванадцятирічний хлопчисько на ім'я Баррі Альфонсо. Він, своєю чергою, повідомив про багату колекцію Дорфа своїх старших друзів, які промишляли перепродажем коміксів, Майка Таурі, Боба Сурка та Ричарда Альфа (чотирнадцяти, шістнадцяти й сімнадцяти років відповідно). Познайомившись із ними особисто, Шел Дорф озвучив ідею створення фанатської конвенції в Сан-Дієго.
Спершу хлопці не повірили «старому» Дорфу, вважаючи його аферистом. Проте, коли той познайомив їх із художником Marvel Comics Джеком Кірбі - легендарною постаттю у світі коміксів, - усе змінилося. Крім того, зі створенням конвенту їм вирішив допомогти Кен Крюгер - літературний видавець і власник місцевого книжкового магазину. Поступово команда сформувалась, і вже 21 березня 1970 року в підвалі готелю U.S. Grant відбувся перший пробний мініконвент, що тривав лише день. Його відвідали близько ста осіб, але й цього вистачило, аби організатори заробили трохи грошей, а головне - заявили про себе.
Наступний конвент Дорфа та його команди мав місце цього самого року кількома місяцями пізніше - від 1 по 3 серпня. На ньому вже були зіркові гості (вже згаданий Джек Кірбі, а також письменники-фантасти Альфред Ван Вогт і Рей Бредбері), це привернуло втричі більше відвідувачів і зробило фестиваль таким успішним, що його вирішено було проводити щорічно.
Кінокомікси - новий чорний
Поступово Дорф і його партнери завойовували дедалі більшу довіру цільової аудиторії. До кінця 70-х відвідуваність SDCC досягла 6 тис. осіб, а ще десять років по тому становила 42 тис. Через постійно зростаючий попит 1991-го захід змінив локацію, переїхавши до конференц-центру San Diego Convention Center із площею головного виставкового залу понад 40 тис. кв. м. А щоб передати міжнародний масштаб події, 1995-го до назви конвенту додали слово International.
Але по-справжньому переламним для SDCC став 2000 рік, коли у прокат вийшла стрічка «Люди Ікс» - перша частина великобюджетної супергеройської франшизи, з якої почався сучасний бум комікс-екранізацій. Саме тоді увагу на конвент звернув Голлівуд, адже той був ідеальним майданчиком для просування таких фільмів у фанатському середовищі. Співпраця виявилася взаємовигідною: виробники контенту отримували ідеальне промо, а SDCC нарешті припинив бути нішевим фестивалем для гіків і перетворився на модну подію, що навіть задає тренди.
Фото - Albert L. Ortega/WireImage
Рекламуючи свої проекти, студії стали привозити на конвент зірок, улаштовувати семінари з творцями, проводити ексклюзивні покази трейлерів і навіть передпокази фільмів. Це безпосередньо позначилося на відвідуваності SDCC: 2000-го вона становила 48 тис. осіб, а лише вісім років по тому досягла максимально можливої в межах San Diego Convention Center цифри 130 тис. За цей час тут сталося чимало знакових подій зі світу аудіовізуального контенту, і кожна з них варта того, аби пригледітися уважніше.
Фото - Albert L. Ortega/WireImage
Влітку 2003-го Квентін Тарантіно вів активну промокампанію першої частини «Убити Білла», що вийшла восени того самого року. Одним із майданчиків туру був SDCC, де фільму присвятили цілу панель за участю провідних акторів і режисера. Але плани не здійснились: Comic-Con Тарантіно діставався автомобілем, дорогою потрапив в аварію і в результаті пропустив увесь виступ - Майклу Медсену довелось відповідати на питання аудиторії мало не наодинці. Що ж, Квентін виніс із цієї історії урок: у промотурах «Джанго» та «Мерзенної вісімки» він закладав додатковий час на дорогу.
Фото - Kevin Winter/Getty Images
Кевін Файгі 2006-го на SDCC приїхав вчасно, і фанати «Месників» мають бути за це вічно вдячні. Саме тут під час презентації Marvel Studios почалась історія десятирічного кіномарафону з феєричним фіналом - коли весь світ в єдиному пориві дивився й обговорював той самий фільм. Щоправда, тоді це мало хто помітив: ніхто ще не знав, яким персонажам коміксів будуть присвячені прийдешні екранізації, а Файгі просто запитали, чи можливі якісь кросовери. Він відповів: «Щось на кшталт «Месників» цілком реальне». Та лише кілька років по тому стало зрозуміло, чим нам усім це загрожує.
Фото - Wendy Redfern/Redferns
Точніше - 2011-го, коли «Месники», якими ми їх пам'ятаємо за першим фільмом-кросовером, уперше вийшли на один майданчик повним складом. Із Ніком Ф'юрі у виконанні Семюеля Л. Джексона на чолі, певна річ
Фото - Albert L. Ortega/WireImage
Прем'єра першого трейлера першої «Залізної людини», до речі, теж відбулася на SDCC, а презентувати ролик приїхали всі її зірки: Роберт Дауні - мол., Гвінет Пелтроу, Джон Фавро та Терренс Ховард, якого у другому фільмі вже не буде
Розуміючи роль фанспільноти в успіху своїх картин, Marvel Studios регулярно з нею загравала, щорічно вдосконалюючи режисуру своїх презентацій.
Фото - Kevin Winter/Getty Images
На одну з них, наприклад, «вторгся» Том Хіддлстон у костюмі Локі - нібито для того, аби ще раз нагадати людству, як низько воно впало, але насправді щоби презентувати перший трейлер «Тор: Царство темряви»
Фото - Kevin Winter/Getty Images
А іншу «захопила» банда спустошувачів, аби представити другу частину «Вартових галактики»
Та не «Месниками» єдиними. Одним із найбільш драматичних - але водночас і визначальних - став конвент 2009 року, на якому армія фанатів франшизи «Сутінки» ледь не зіткнулася із шанувальниками Джеймса Кемерона.
Фото - Chelsea Lauren/WireImage
Перші хотіли наживо побачити Крістен Стюарт, Роберта Паттінсона та Тейлора Лотнера, а тому напередодні вночі поставили намети біля Hall H (найбільший майданчик San Diego Convention Center, що вміщає 6 тис. глядачів), аби гарантовано потрапити до залу. Здається, це була перша «нічна черга» на SDCC, які сьогодні більш ніж звичні
Фото - John Shearer/Getty Images
Другі приїхали, аби в тому самому Hall H ексклюзивно подивитися перші 25 хвилин «Аватара», що вийшов у широкий прокат лише через півроку - у грудні 2009-го
Драма полягала в тому, що в первісному розкладі заходу виступ Кемерона йшов першим, а «Сутінки» - відразу за ним. Обидві презентації привернули максимально можливу кількість відвідувачів, тож тисняви було не уникнути. На щастя, організатори вчасно зрозуміли, що потрібно переглянути графік, а в майбутньому - враховувати можливості майданчиків і популярність окремих подій.
Для франшизи «Зоряні війни» SDCC був одним із рідних майданчиків практично від самого початку - перше в історії панельне обговорення культової серії відбулося тут іще 1976 року. Логічно, що майже 40 років по тому, 2015-го, промопанель на Comic-Con присвятили «Пробудженню сили».
Фото - Albert L. Ortega/Getty Images
Спершу фанати просто тішилися можливістю наживо побачити каст стрічки та послухати Джей Джей Абрамса
Фото - Michael Buckner/Getty Images for Disney
Але потім на них чекав сюрприз - тематичний концерт, на який режисер покликав усіх присутніх. Тоді ніхто з них іще не підозрював, що третя трилогія фанатам так не сподобається, що вони вважатимуть за краще зайвий раз про неї не згадувати
Гіки полюбляють серіали
Зростаюча популярність серіалів не пройшла повз організаторів конвенту. Першопрохідцями жанру на SDCC ще 2004-го стали автори проекту Lost. Тоді у Джей Джей Абрамса ще не було сьогоднішньої популярності, тож рішення каналу АВС показати там пілотний епізод серіалу було доволі сміливе.
Фото - Albert L. Ortega/WireImage
Але як показав час, цілком слушне: заінтриговані заплутаним сюжетом глядачі вимагали добавки, а пізніше, зокрема завдяки їм, серіал здобув культовий статус і обріс величезним фендомом
Фото - Mark Davis/Getty Images
До 2008-го просувати серіали на Comic-Con стало звичайною справою. Недивно, що канал АМС робив це протягом п'яти років виходу проекту «Пуститися берега» - спершу його зірки приїжджали сюди заради промо, а потім і просто так - і навіть у компанії власних дітей
Фото - Michael Buckner/Getty Images for AMC
А вже серіалу «І мертві підуть», знятому за коміксами, на SDCC саме місце
Фото - FilmMagic/FilmMagic
Та й «Гра престолів» стала справжнім подарунком для аудиторії конвенту - їй були раді завжди
Фото - Wendy Redfern/Redferns
І в будь-яких виявах
Фото - Kevin Winter/Getty Images
Із ситкомом «Теорія великого вибуху» в Comic-Con і геть склалися ідеальні відносини: по суті, герої проекту стали дзеркалом для відвідувачів заходу, адже в кожному з них живе маленький Шелдон Купер, якого іноді потрібно балувати
У будь-якій незрозумілій ситуації - перевдягайся!
Ще одна невід'ємна частина SDCC - грандіозний конкурс косплею, який проводиться від 1974 року. У гонитві за званням автора найкращого костюма року любителі перевдягатись ідуть на будь-які хитрощі:
Фото - Daniel Zuchnik/Getty Images
Одні, об'єднавшись у групи, з максимальною точністю намагаються відтворити класичні комікс-мотиви,
Фото - Albert L. Ortega/Getty Images
інші додають до знайомих образів цікавинку,
Фото - Roy Rochlin/Getty Images
а треті надихаються іграми - нехай зробити добре й не завжди виходить
Фото - Daniel Zuchnik/Getty Images
Іноді косплеєри випереджають загальносвітові тренди,
Фото - Mark Davis/Getty Images
іноді - виходять за межі,
Фото - Albert L. Ortega/Getty Images
та суть лишається одна - відчути себе супергероєм може кожен
Мабуть, тому слава і популярність SDCC щороку лише зростає. Судячи з темпів, це не межа, і жоден карантин не завадить гікам оспівувати попкультуру.
***
Getty Images - світовий лідер в індустрії ліцензування всіх видів цифрового контенту (фото, відео, музики для комерційного використання у ЗМІ, кіно, рекламі та інших медіасферах), що пропонує професіоналам понад 300 млн одиниць контенту за допомогою глобальних цифрових платформ www.gettyimages.com та www.istock.com. Getty Images об'єднує понад 770 колекцій, зокрема створених у партнерстві з провідними виробниками контенту - BBC, AFP, Sky News, Conde Nast, Warner Bros., Sony Pictures Entertainment, Discovery, National Geographic, The New York Times, - а крім того, брендами UEFA, FIFA, NBA та багатьма іншими, тим самим надаючи можливість всебічного висвітлення понад 160 тис. головних новинних, спортивних і розважальних подій світу, а також доступ до найбільшого історичного фото- і відеоархіву.
Агентство Global Images Ukraine - ексклюзивний представник Getty Images в Україні. Більш ніж 15-річний досвід роботи агентства дає його клієнтам унікальну можливість ліцензувати матеріали й отримувати супутні юридичні послуги, виключаючи ймовірність виникнення неприємних ситуацій, пов'язаних із порушенням прав правовласників.
Створюйте контент разом із Getty - і дайте своїм історіям силу життя!