Кінематографісти з нетерпінням чекали завершення чи бодай послаблення карантину, аби розпочати зйомки. Одним із перших фільмів, який входить у продакшен цього літа, стала стрічка «Бурштинові копи» від студії «Мамахохотала». Минулого року проект виграв Одинадцятий пітчинг Держкіно, але пандемія COVID-19 та секвестр бюджету поставили фільм під питання. Все ж 13 липня команда розпочала знімальний процес, а 15 липня - провела урочисте розбивання тарілки. Як це відбулось, зараз розповім.
Знімальну команду та пресу зібрали біля Академії внутрішніх справ. Місце символічне, адже події фільму розгортаються навколо столичного поліцейського Макса (Євген Янович), якого переводять із Києва до селища, розташованого глибоко в житомирських лісах.
У лісах головний герой зустрічає нового напарника Богдана (Олег Маслюк), разом із яким чинить супротив бурштиновій мафії
Творців стрічки консультували представники Нацполіції. Здається, правоохоронці радять не лише, як зброю тримати, але і як заходи проводити
Столичні правоохоронці стежать, аби журналісти тримали соціальну дистанцію, слухалися маму і мили руки з милом
Хто ще з кіношників може похвалитися тим, що в них на тарілці був справжній оркестр? Ще й Міністерства внутрішніх справ
Вступне слово від продюсера стрічки Івана Мелашенко, який порівнює «бурштинових копів» із французькими жандармами та Шерлоком Холмсом. Сміливо
Актори Дар’я Петрожицька та Євген Янович користуються моментом, коли тарілка ще ціла, і проводять фотосесію
Одна із головних гостей заходу - голова Держкіно Марина Кудерчук
Поки ректор Нацакадемії Володимир Чернєй пропонує акторам стабільний заробіток, вони лише посміхаються і тиснуть руку
Так «Бурштинові копи» об'єднали такі далекі структури - МВС і Держкіно
Тарілка морально готується до своєї долі, а тим часом до мікрофону запрошують головних акторів фільму: Євгена Яновича, Олега Маслюка, Аліну Паш, Дар’ю Петрожицьку, Андрія Бурима, Алісу Тункевич та Олександра Рудинського з волоссям кольору бурштину.
Далі слово бере режисерка Аліна Бухтіярова й обіцяє, що зробить усе можливе, аби глядачі ходили на «Копів» не раз і не два
Легкий помах руки - і тарілка перетворюється на пам'ятний сувенір
Поки хлопці міряються своїми шматочками,
українська реперка Аліна Паш хизується уламком із надписом «актори». І недарма - роль у «Копах» для Аліни є дебютна
Фотосесія за правилами карантину: швидка та малолюдна
Одразу після урочистої частини й під музику у виконанні оркестру МВС я поговорила з продюсером стрічки та директором каналу НЛО TV Іваном Букрєєвим.
- Хоч у Києві й послабили, але досі не скасували карантин. Що спонукало вас провести таке урочисте та медійне розбивання тарілки?
- Передусім ми хотіли подякувати Національній поліції, яка надавала нам технічно-консультаційну підтримку. Поліцейські справді гарно попрацювали з нашими головними акторами. Минулого тижня навіть хотіли закрити Маслюка і Яновича в казармі на два тижні, але ми чемно відмовились (посміхається). Загалом ми хотіли всіх підбадьорити. Ситуація з коронавірусом - відсутність спілкування, якогось позитиву - вона вплинула на знімальну групу. Я розумію, що людям складно працювати вдома. Режим карантину - це коли встав, почистив зуби, попрацював, знову почистив зуби і заснув. Суто морально важко.
- Влада періодично погрожує посилити карантин. Чи не боїтесь заходити у зйомки в такий нестабільний час?
- Ні, не боїмось: якщо зараз не зайдемо, то втратимо нормальну погоду, і проект доведеться відкласти аж до наступного року. А у нас дедлайн - восени треба здати фільм Держкіно. Ми посунули «Інфоголіка-2», якого мали знімати наприкінці березня - початку квітня, але це все встало. «Копи» у нас стояли наступними в черзі - на травень-червень. Ми залишили «Копів», а «Інфоголіка» відклали на пізніше. Ситуація складна, але я сподіваюсь, що люди підуть до кінотеатрів - вони відкрилися, але поки там нікого нема.
- Які заходи безпеки впровадили на знімальному майданчику?
- Якщо людина не в кадрі - на ній обов’язково має бути маска. На знімальному майданчику усюди санітайзери розставили. Головне - тримати дистанцію і запобігати скупченню людей. У побуті нагадуємо команді не наражатися на небезпеку. Намагаємось організувати розвезення - як ми робили на каналі під час карантину.
Насправді, якщо це сцени на вулиці - ризик мінімальний. Під час зйомок у приміщенні ми будемо максимально дотримуватись заходів безпеки. Намагаємось без фанатизму й обіймашок.
- Поговорімо про самих «Бурштинових копів». Проект презентували на Одеському кінофестивалі 2017 року. Зйомки розпочались у другій половині 2020-го. Чому так пізно?
- Довго розроблявся сценарій, а потім прийшов коронавірус. І все так відклалося. Без підтримки Держкіно нам складно було розпочати процес. Комедію ми самі би зняли, а екшен-комедію з погонями і бійками - дуже важко. Перемігши у пітчингу минулого року, ми планувати розпочати зйомки у травні, коли буде нормальна погода. Але через коронавірус довелося відкласти до липня. Сподіваюсь, що ми нормально закінчимо зйомки у серпні. Без коронавірусних проблем.
- На початках серед сценаристів проекта був зазначений Олег Маслюк. Зараз його у списку нема. Чому так сталось?
- До написання сценарію приєдналися й Олег, і наш редактор Дмитро Шостак, і весь творчий колектив «Мамахохотала» - усі активно працювали над сценарієм. Навіть режисер монтажу допомагав. У списку ми залишили Івана Мелашенка і Романа Грищука, які є основними авторами. А взагалі у написанні брали участь багато людей.
- Фільм отримав технічно-консультаційну підтримку Нацполіції України. Як відбувалась ця співпраця?
- Наші головні актори - Євген Янович та Олег Маслюк провели з поліцейськими два тижні роботи, з них декілька днів саме тренування. Насправді це був короткий курс поліцейського. Наших акторів вивезли до стрілкового центру на Подолі, вчили, як працювати зі зброєю, що можна чи не можна робити, як її правильно тримати, як поводитися з громадянами. Правоохоронці також подарували справжню форму та навчили, як правильно її носити - задля того аби у кіно все мало реалістичний вигляд, а не так, як актори, сценаристи чи режисери уявляють роботу Нацполіції.
- Той самий Олег Маслюк якось казав, що не бачив справжнього дільничого й тому не знав, на чому побудувати свого персонажа. Чи змогли ви познайомитися з реальними дільничими, дослідити їхню роботу?
- Актори спілкувалися зі столичними правоохоронцями під час тренінгів. А із сільськими - під час скаутингу. Ми просто записували за ними: хто як до кого ставиться, що місцеве населення чи поліцейські думають про проблему нелегального видобутку бурштину.
Це складна історія, адже на фронті проти бурштиношукачів має бути не поліція. Видобуток бурштину - це псування землі та нелегальний видобуток корисних копалин. Його можна порівняти з видобутком вугілля. Тому проблемою мають займатися ще й профільні міністерства. Поліції дуже важко притягти порушників до відповідальності. Правоохоронці можуть конфіскувати помпу, засоби видобутку та бурштин. Питання дуже складне, на межі законів. Врегулювати його повинні одразу декілька профільних відомств. І насамперед - це не поліцейські.
- Чи ви передали ці юридичні складнощі у своєму проекті?
- Ми підійшли до проблеми з іншого боку. Навколо громадян, які цей бурштин копають, вирує багато криміналітету, кришування, бандитів. І саме цей бік проблеми ми висвітлили у фільмі. Саме тут ми могли повноцінно залучити Нацполіцію.
- Якщо про роботу поліцейських ви могли розпитати у представників Нацполіції, то як збирали інформацію про бурштинову мафію? Хто ваше першоджерело?
- (Сміється.) Частково ми консультувалися з Нацполіцією. У нас є хлопці з того регіону. От, наприклад, редактор із Рівненщини. Збирали інформацію, коли скаутили локації. І звичайно, інтернет. Три роки копали в мережі, як відбувається процес бурштинодобування, як це сприймає населення.
- Фільм отримав держпідтримку в розмірі 11,6 млн грн, що становить 75% від бюджету «Копів». Чи докладає решту грошей «Медіа Група Україна» і чи змінився розмір держпідтримки через урізання бюджету?
- Бюджет не змінився. 4 млн нам дає холдинг, 11,6 млн грн - Держкіно. Терміни теж не змінились - фільм маємо здати восени. Точніше, у листопаді.
- Чи встигаєте з виконанням плану?
- Маємо встигнути. Кінець зйомок заплановний на 18 серпня. На постпродакшен залишиться тільки два місяці - вересень, жовтень. Але наш монтажер Костянтин Михайлов починає працювати з матеріалом одразу після зйомок. Можливо, до здачі Держкіно ми не доробимо щось із маркетингу, але сам фільм буде готовий.
- У «Бурштинових копах» як акторка дебютує співачка Аліна Паш. Чи це означає, що ми можемо очікувати саундтрек у її виконанні?
- Я не можу про це говорити, але так. Очікуйте гарні новини.
- До речі, про зірок. У далекому 2017-му ви дражнили камео Павла Зіброва. Чи він досі закріплений за цим проектом?
- Подивитесь, коли фільм буде завершено.
- Розкажіть трохи про локації. Де відбуватимуться основні зйомки?
- Багато у Києві, на околицях і у Житомирській області. У глухі ліси на кордоні з Білоруссю не поїдемо (сміється), але познімаємо місцевий колорит. Завтра зніматимемо у Мар’їнці - фінал фільму. У нас так часто трапляється: фінал «Зустрічі однокласників» ми теж знімали у перший день.
- Якою мовою розмовлятимуть герої? Чи почуємо ми місцеву говірку?
- Основна мова - українська і суржик. Ми з редактором намагаємось максимально наблизити діалоги до місцевої говірки - рівненської, житомирської. У нас Янович взагалі з Житомира - тому проблем нема. Спробуємо максимально передати живу українську мову.
- 2019 року у вас змінився продюсер - Іван Мелашенко замінив Романа Грищука, який став нардепом. До якого момента Грищук перебував у проекті? Як це вплинуло на фільм?
- Грищук був закріплений за проектом до другого драфту сценарію. Тобто до весни 2019 року, до пітчингу Держкіно. Потім ми самостійно допрацювали сценарій за коментарями комісії, але вже без Роми. Бо він вже там, високо… Але насправді зміна продюсера на фільм жодним чином не вплинула.
- Стрічка стане повнометражним дебютом для режисерки Аліни Бухтіярової. Чому ви обрали саме її для цього проекта?
- В Україні не так багато режисерів, які знімають комедії. Більшість із них - без профільної освіти. Наприклад, «Інфоголіка» знімали хлопці без освіти, а потім один із них - Владислав Клімчук - зняв «Скажене весілля». З Алею ми вже працювали над фільмом «Пограбування по-українськи». Вона швидко знайшла спільну мову з оператором. Дуже важливо, щоб режисер і оператор бачили історію однаково. Аліна - хороший режисер, дуже комунікабельний, її полюбив весь знімальний майданчик. Ми хочемо розвивати індустрію та долучати нових режисерів.
- Колись ви казали, що «знаєте, як достукатись до глядача». Події фільму відбуваються у глухому селі в житомирських лісах. Чи буде це цікаво міським глядачам - тим, хто, власне, ходить до кінотеатрів?
- У нашого головного героя також будуть упередження щодо поліцейських із смт, але потім він зрозуміє, наскільки класні ці хлопці. Вони потягнуться у певних питаннях до нього, а він зможе чомусь навчитися у них. Ми даємо зрозуміти: неважливо, звідки ти - з невеликого містечка чи зі столиці, всі ми українці, всі ми робимо одну справу. На мою думку, вийшла класна, колоритна, збалансована історія.