З моменту приходу на посаду глави Держкіно Марина Кудерчук не давала інтерв'ю: спочатку «не хотіла виправдовуватися» у відповідь на шквал негативу, що викликало її призначення, а потім було не до того. Але нещодавно мораторій на спілкування з журналістами був знятий - Марина, яка вважає себе антикризовим менеджером, дала інтерв'ю виданню yabl.ua, в якому розповіла про перші кроки на посаді та бачення майбутнього індустрії. Опустивши ліричні відступи, переповідаю головне...
... про перший місяць роботи в Держкіно
- Конкретно зараз триває конкурс на відбір короткометражних та повнометражних фільмів-дебютів. Днями ми офіційно запустили видачу прокатних посвідчень для кінотеатрів у електронному вигляді. Зараз тестуємо сервіс. Це була моя ініціатива, тому що я сама стикнулась з незручностями отримання паперових посвідчень ще під час роботи в кінотеатрі. Вони затримуються на пошті, а розпочати покази без оригіналу документу неможливо. Та й кому подобається ці стоси паперів постійно підписувати? Тому й виникла така ініціатива, а Міністерство цифрової трансформації допомогло нам досить швидко її втілити.
Окрім того, ми запускаємо оновлений сайт Держкіно та YouTube-канал, де будемо викладати українські фільми, створені за підтримки Держкіно. Як ви могли помітити раніше, на YouTube агентства раніше були розміщені тільки трейлери та відео засідань Ради з державної підтримки кінематографії. Зараз же там можна буде безкоштовно подивитись українські короткометражки та повні метри, деякі з яких дуже мало йшли у прокаті, а потім «лежали на поличці» роками. Тепер вони зможуть знайти свого глядача (на момент публікації інтерв’ю на YouTube-каналі Держкіно виклали чотири стрічки - «Я, ти, він, вона», «Порядна львівська пані», «Рубіж. Грубешівська операція» та «Кров’янка», - ред.).
Ще одне наше оновлення - серія майстер-класів «Від майстрів для початківців» за участі успішних українських сценаристів, режисерів та продюсерів. Створення оффлайн-кіношколи при Держкіно - моя маленька мрія, але поки не затверджено бюджет Держкіно, ми не можемо щось планувати (бюджет затверджено сьогодні, але навряд чи у ньому вистачить ще й на школу. - МН).
... про підтримку індустрії під час карантину
- Говорити про сприяння у виробництві ми зможемо лише тоді, коли буде пом'якшення карантину. На жаль, від нас це не залежить. Але ми зі свого боку починаємо переговори з регіональними телеканалами, з онлайн-платформами і пропонуємо їм розміщення українських стрічок. Окрім того, я буду пропонувати Раді з державної підтримки кінематографії виділити значну частку коштів на заходи з популяризації українського кіно після карантину. Є фільми, які не вийшли навесні цього року - саме їх треба буде промотувати. В усіх містах України святкують День міста. В рамках таких фестивалів можна робити презентації нових стрічок, аби привертати до них увагу. Але треба дочекатись 13 квітня, аби розуміти, чи буде в Держкіно бюджет на такі заходи... Якщо нам виділять недостатньо грошей, то серіалам доведеться трохи почекати. Тим часом ми робитимемо акцент на фільми, і короткометражні в тому числі.
... про патріотичне кіно
- Для мене патріотичне кіно - це фільми, як про історичних особистостей, так і про героїв нашого часу - тих хто, живе в Україні, щось зробив для неї. І неважливо це військові, лікарі чи письменники. Скажімо, байопік про Аду Роговцеву - це патріотичне кіно? Для мене - так. Видатна сучасниця, легенда театру й кіно, яка живе в Україні. Гадаю, це приклад ідеального патріотичного фільму.
... про розподілення держпідтримки
- Будемо рівномірно розподіляти кошти між розважальним та авторським кіно... Будемо більш прискіпливо розглядати тих, хто претендує на фінансування. Якщо у продюсера в доробку 10 стрічок, і жодна з них не стала комерційно успішною, не звернула на себе увагу на фестивалях, то ми добре подумаємо перед тим, як черговий раз виділяти кошти на проект цієї особи... Мова йде про п'ять років. Будемо дивитись на те, що створила людина протягом останнього п’ятиріччя. У дебютантів зазвичай є короткометражки, дипломні роботи: будемо оцінювати їх, а потім вже вирішувати, чи варто давати новому проекту фінансування.
... про мотивацію працювати в Держкіно
- Коли я працювала у кінотеатрі й приїжджала в Держкіно за фінансовою підтримкою, то помічала бюрократію, яка панує в агентстві. Мені хотілось якось осучаснити цю структуру, подолати паперову тяганину. Тому думки про роботу тут виникли у мене давно. Та я гадаю, що ще під час конкурсу Держкіно в мене була перевага перед іншими кандидатами: я - єдина людина, котра має освіту в держуправлінні та 15 років досвіду на держслужбі. Як на мене, це немало і важливо для майбутньої роботи.
Окрім того, я, на відміну від багатьох управлінців, не залежна від жодного продакшену, а тому можу гарантувати об’єктивну та справедливу оцінку. Якщо продюсери прийдуть в Держкіно з якісним, детально пропрацьованим проектом, то я робитиму все, аби його підтримати. Та головне: я люблю перетворювати кіно на свято.
За словами Кудерчук, завдяки її роботі у кінотеатрі «жителі Запоріжжя стали частіше ходити в кіно». Сподіваюся, за підсумками роботи в Держкіно вона коли-небудь зможе сказати те ж саме про всю Україну.