Поки одні потихеньку опановують методи віддаленої роботи, інші щосили працюють «на передовій», аби першими надати достовірний та якісний новинний контент. Я зараз про інформаційні служби нашої країни, на чиї плечі лягла непроста місія - висвітлювати епідемію коронавірусу і все, що з нею пов'язане.
Як ви розумієте, робити репортажі з дому доволі складно, а тому віддалена робота для новинарів - не вихід. Як змінилася робота новинних редакцій через карантин, що роблять мовники для безпеки своїх співробітників, чи відчутний брак тем, коли всі говорять лише про одне? Про це я вирішила запитати кожний телеканал, котрий має власну службу новин. Відповіли не всі, але загалом інформація вичерпна.
«Україна» та «Україна 24»
«Команди служби «Сьогодні» й каналу «Україна 24» швидко зреагували на те, що відбувається, і внесли зміни в роботу, - каже Юрій Сугак, головний редактор «Новинної Групи Україна». - Ми одразу вжили комплекс заходів, аби вберегти працівників від коронавірусу: частину з них перевели на віддалений режим, скасували відрядження, зі спікерами зв'язуємось скайпом.
Співробітники в офісі працюють у масках і рукавичках (без них не можна з'являтись на каналі), дотримуються всіх заходів безпеки, вказівок МОЗ і ВООЗ. Постійно проводимо дезінфекцію робочих місць, техніки, автомобілів, працюють бактерицидні рециркулятори та очисники повітря. На вході в офіс усім співробітникам вимірюють температуру і можуть не допустити до робочого місця в разі перевищення нормальних показників. Ми відстежуємо здоров'я кожного, постійно ведеться роз'яснювальна робота.
Незважаючи ні на що, ми не зменшуємо хронометражу випусків і програм, не скорочуємо обсяги, продовжуємо повідомляти глядачам усе, що треба знати сьогодні. Головна тема в усьому світі - коронавірус, і очевидно, що ми говоримо про це: про карантин, обмеження, заходи безпеки, про ситуації в містах, регіонах та інших країнах. Ми допомагаємо орієнтуватись у тому, що відбувається, намагаємось убезпечити, захистити, підказати. Команди «Сьогодні» й «Україна 24» продовжують працювати в посиленому режимі. Наші кореспонденти в регіонах і за кордоном оперативно виходять в ефір. Продовжують працювати групи в ООС.
Кореспондент новин «Сьогодні» Олександр Махов - єдиний представник ЗМІ у складі української делегації в Китай. Він пройшов увесь цикл евакуації з країни разом із нашими громадянами і зіштовхнувся з карантином у Нових Санжарах. Ми готуємо документальний фільм, де хочемо показати все, що відбувалось».
«1+1» та «2+2»
«Команди ТСН і «Спецкора» цілодобово стоять на варті всіх подій, - йдеться у коментарі пресслужби. - Наші кореспонденти зустрічають останні літаки з евакуйованими українцями, відстежують ситуацію на кордонах, розповідають про карантинні заборони й обмеження в регіонах, стежать за перебігом подій в Європі та світі, перебувають на прямому зв'язку з експертами ВООЗ і Мінздраву. Журналісти відповідально працюють та ризикують, аби своєчасно надати в ефір найважливішу інформацію.
Компанія «1+1 медіа» робить усе можливе для мінімізації ризиків в умовах розповсюдження вірусу для команд «Спецкора» і ТСН:
- співробітників, які безпосередньо не залучені до забезпечення ефіру, мовлення телеканалу та підготовки новин, перевели на віддалений режим роботи;
- усі наради проводяться онлайн;
- в офісі «1+1 медіа» запровадили карантинний вхід - у кожного перевіряють температуру, стан здоров'я і лише після цього допускають до роботи;
- компанія закупила достатню кількість респіраторів і дезінфекторів. Протягом тижня вони видаються працівникам, чиї робочі обов'язки передбачають контакти зі сторонніми людьми;
- засоби захисту також були відправлені всім групам ТСН, котрі працюють у регіонах;
- призупинені та перенесені відрядження команди ТСН і «Спецкора», крім найважливіших. Усі поїздки узгоджуються безпосередньо з керівництвом;
- уся техніка й автомобілі, якими користуються знімальні групи, проходять санітарну обробку дезінфікуючими засобами;
- в офісі створені додаткові захисні умови - в оупенспейсах, на кухнях і в санвузлах встановлені додаткові санітайзери, проводиться регулярне провітрювання приміщень (понад 5 разів на день) і прибирання на столах;
- клінінгова компанія посилила прибирання зі спецзаходами (включно з кнопками ліфтів, ручками дверей);
- збільшений ліміт послуг страхової компанії та кількість робочих годин лікаря в офісі, котрий безкоштовно приймає співробітників і за необхідності призначає обстеження. За найменших ознак нездужання співробітник отримує лікарняну відпустку.
Перед початком робочого дня всі знімальні групи також проходять температурний скринінг - він здійснюється черговими охоронцями на прохідній за допомогою інфрачервоного термометра. Якщо температура тіла співробітника вища за 36.9, його відправляють додому та сповіщають про його стан керівнику. Весь транспорт, що його використовують групи новин, щодня проходить дезінфекцію спецзасобами. Також дезінфекцію проходить уся техніка: камери, мікрофони, штативи, звукові кабелі, навушники, акумулятори, зарядні пристрої, світло та інше. Ведеться активна інформаційна кампанія для співробітників із чіткими інструкціями, як діяти в тому чи іншому випадку та куди звертатись по допомогу.
Протягом останнього тижня в середньому близько 80% новин у ТСН стосувалися теми коронавірусу. Ми висвітлювали епідеміологічну ситуацію в Україні та світі, нові випадки зараження коронавірусом, життя регіонів у період карантину, ситуацію з обмеженням пересування громадського транспорту, заходи у ВР через захворювання одного з депутатів, критичний стан справ із підбором медиків на роботу, адаптацію українського бізнесу до нових умов та багато іншого.
Із уведенням карантину життя країни призупинилось, тому редакція ТСН і «Спецкора» також відчуває нестачу тем, не пов'язаних із коронавірусом. У таких умовах намагаємось адаптуватися до ситуації й шукати хоча б деякі інші інформаційні приводи протягом випуску новин».
Суспільне
«Суспільне дбає про своїх співробітників і, відповідно, про своїх глядачів (аби вони були забезпечені правдивою інформацією). Для зменшення ризику захворювання COVID-19 частина співробітників працює з дому, - каже Федір Скрипник, головний продюсер інформаційного мовлення Дирекції інформаційного мовлення. - В ньюзрумі залишились тільки ті, хто безпосередньо задіяний у виробництві.
Топ-тема випусків - коронавірус, таких матеріалів переважна більшість. Утім, у них Суспільне розповідає не тільки про статистику, але й показує звичайних людей (як дістаються роботи медики; як живуть українці, котрі залишились за кордоном як волонтери і дбають про людей старшого віку; як актори готуються до нового театрального сезону). Особлива увага Суспільного приділена людям, що протистоять епідемії.
У той самий час ми усвідомлюємо інформаційну відповідальність в умовах пандемії та в жодному разі не дозволяємо собі використовувати «клікабельні» заголовки або озвучувати неперевірену інформацію.
Нестачі тем немає. Є інформація, з якою слід ретельніше працювати. Новинарі показують реальну картину дня. Якщо скасували Євробачення - ми його не покажемо. Та якщо від 1 квітня має стартувати другий етап медреформи - то про це ми розповімо. Незмінним і обов'язковим залишається правило: інформувати людей про ситуацію на фронті. Там теж є втрати.
Щодо виїздів на зйомки, то Суспільне має власний автопарк. Знімальна група працює в масках, рукавичках, захисних окулярах. Після зйомки в місцях підвищеного ризику (наприклад, Радомишль) усі, залучені у процес, відправляються на самоізоляцію на 14 днів. Але продовжують працювати дистанційно. Доступ у будівлю НСТУ («Олівець») обмежений. Кожному працівникові на вході вимірюють температуру».
NewsOne
«Телеканал NewsOne, дотримуючись рекомендацій уряду, переведений у спеціальний режим роботи в умовах карантину. У кого є виробнича можливість - працює у віддаленому доступі; співробітникам, в яких немає можливості працювати дистанційно, змінили графіки роботи, - говорять у пресслужбі. - Усіх новинарів перевести на віддалену роботу неможливо: журналісти мають виїжджати на зйомки та робити сюжети, режисери монтажу - монтувати, редактори - збирати випуски. І все ж таки для обмеження кількості працівників в одному приміщенні служба новин створила повноцінні умови для віддаленої роботи літредакторів, регіональних редакторів і чергових журналістів новин. Змінили графіки роботи ведучих. В офісі перебуває мінімальна кількість людей, необхідна для роботи телеканалу.
Як і в усьому світі, тема коронавірусу в новинах домінує. В цій ситуації новинні служби супроводжують процес, повідомляють новини, хай як просто це звучить. Ми показуємо те, що відбувається. Інша річ - завжди можливий неочікуваний ракурс, і його треба вміти знайти. Приміром, починають говорити люди, яким є що сказати за темою коронавірусу, хоча раніше вони мовчали. Так, наприклад, було із санітаркою з Радомишля, звільненою через відмову прибирати в палаті, де від коронавірусу померла жінка, - на те, щоби вона переборола себе і розповіла про ситуацію журналістам, був потрібний час, як і на те, щоб отримати позицію її колишнього прямого керівництва.
Щодо заходів безпеки - на вході на телеканал для всіх без виключення проводиться дезінфекція рук і скринінг температури. Жодна людина з ознаками погіршення здоров'я не буде допущена до робочого місця. Співробітники мають медичне страхування і звертаються до лікаря за потреби.
Усі знімальні групи телеканалу забезпечені засобами індивідуального захисту (маски, респіратори, дезінфектори тощо); транспортом із постійною дезінфекцією. Крім того, для працівників здійснюється розвозка на роботу та з роботи. Також співробітники створили групу у FB-месенджері #ЯДовезу, аби діставатися на роботу та додому.
Дотримуючись рекомендацій ВООЗ і МОЗ, ми постійно інформуємо співробітників всіма можливими засобами, онлайн та офлайн. Проводиться регулярне вологе прибирання і дезінфекція, особливо контактних місць загального користування. Усі ток-шоу телеканалу виходять в ефір без глядачів на знімальному майданчику. Через закриття місць громадського харчування розв'язуємо питання доставки їжі в офіс, на телеканалі працює снековий апарат».
СТБ
«Частина людей у «Вікна-новини» перейшла на дистанційну форму роботи, - говорить головний редактор програми. - Зараз практично вся увага новинної служби підпорядкована одній темі, яка змінила і продовжує змінювати життя людей. Попри те що все крутиться довкола COVID-19, тем для наповнення випуску вистачає. Принаймні зараз.
Транспортні артерії компанії організовані так, щоби працівники, від яких залежить безперебійне виробництво, були доставлені на роботу, а після зміни - додому. На вході проводиться обов'язкова перевірка температури. Завдяки завчасним діям керівництва всі працівники забезпечені санітайзерами, на виїзді використовують рукавички та маски. Багато інтерв'ю записуються за допомогою месенджерів.
Ми просимо співробітників стежити за своїм самопочуттям і за перших ознак слабкості лишатись удома. А журналістів просимо з розумінням ставитися до нових правил роботи, приділяючи ще більше уваги попередній підготовці сюжетів, аби скоротити імпровізації на місці».
ICTV
«В нашій роботі змінилося багато що, - каже Олена Фроляк, ведуча програми «Факти» і головний редактор інформаційної служби ICTV. - Передусім ми відпустили додому всіх, хто безпосередньо не прив'язаний до ефіру (інформаційно-аналітичний відділ, координаторів, літредакторів). Вони працюють у віддаленому режимі, використовуючи програму електронного ньюзруму. У редакторів ефіру та ведучих жорсткий графік: тепер замість трьох редакторів на п'яти щоденних випусках на роботі тільки двоє. Аналогічна ситуація з ведучими. В офісі лише ті журналісти, в яких заплановані зйомки та чергування. Теми розробляються онлайн.
Працівників перевіряють, усім видали маски, одноразові рукавички та санітайзери. На зйомки, як і раніше, ми їздимо на автомобілях компанії. Ці самі машини розвозять і забирають людей за графіком, усе організоване та налагоджене. Серед наших співробітників чимало людей, котрі погодилися підвозити колег на роботу, тому проблем із транспортом немає.
Керівники відділів проводять інструктажі. Я, скажімо, інформую про всі заходи безпеки журналістів і редакторів. Із нами постійно на зв'язку керівництво ICTV та всього холдингу StarLightMedia. Щодня поштою розсилають останні новини, поради. Ніхто не почувається кинутим чи обмеженим в інформації. Головне - без паніки, псевдогероїзму та зайвої метушні.
Звісно, до 80% випуску - це новини пандемії, ситуація всередині країни, статистика з-за кордону. Великий блок сюжетів про «нові реалії життя в умовах карантину, самоізоляції й обсервації». Наразі нам є про що розповісти, однак ми розуміємо: з розширенням зони «замороженого життя» тем, які не стосуються пандемії, буде дедалі менше. Але за досвідом знаю - новинам роботи вистачить».
«Канал 24»
«Частину новинної редакції перевели на дистанційну роботу, - коментує Олена Трибушна, шеф-редактор новин каналу. - Перебудували сітку, додавши що дві години програму «На цю хвилину» - спеціальні включення на актуальні теми за участі медиків, представників місцевої та центральної влади, силових структур, заблокованих у різних країнах світу туристів, пацієнтів, хворих на коронавірус. Вони несуть інформаційно-роз'яснювальну мету: з допомогою спікерів ми пояснюємо глядачам, що відбувається, до чого бути готовими, як реагувати на ті чи інші події. Деякі великі проекти, котрі передбачають присутність спікера в студії («Що це було» із Сергієм Лещенком та Євгенією Моторевською, «Перехресний допит» з Оленою Трибушною), виходять у форматі, коли з гостем зв'язуються скайпом.
Ми організували по-новому роботу водіїв - тих, кому треба бути в офісі, привозять на роботу та відвозять додому редакційним транспортом.
Інструктаж журналістам провели декілька тижнів тому. Близько трьох тижнів тому всім, хто був за кордоном, наказали після повернення обов'язково пройти двотижневу самоізоляцію. Співробітників компанія забезпечила захисними масками типу FFP3. Приміщення, що використовуються зараз, вночі дезінфікуються. Журналістам заборонено з'являтись на роботі із симптомами ГРВІ. Вхід в офіс жорстко обмежений для сторонніх осіб.
Звісно, більшість тем сюжетів зараз прив'язані до теми коронавірусу і всього, що з цим пов'язане, - зміни, соціальні, економічні наслідки, але, як завжди, ми робимо великий акцент на політичних аспектах життя країни й темі боротьби з корупцією. Також чимало ефіру традиційно приділяємо темі війни в Донбасі.
Нестачі тем поки не відчувається. Навпаки, весь минулий тиждень інформаційний потік був дуже великим. І взагалі, вже не перший рік оперативні теми є лише частиною роботи редакції. У кожного журналіста є в розробці актуальні, а не подієві теми. Тож не можу сказати, що ми відчуваємо їхній дефіцит».
Загалом, рекомендую і решті читати, вчитися та брати приклад - гадаю, в цій ситуації навіть певний фанатизм буде доречний.