Поки ми з вами всією країною думаємо, як підняти з колін Суспільне мовлення, в сусідній РФ «головна кнопка», тобто «Первый канал», відчуває себе все гірше. І хоча з боку це не дуже помітно - пропаганди в ефірі мовника менше не стає, знаючі люди з року в рік повторюють, що вотчина Костянтина Ернста вже давно рухається по траєкторії занепаду.
Сьогодні видання «Медуза» опублікувало великий і докладний матеріал про те, як це відбувалося (та й відбувається зараз). У ньому багато цитат і відомостей від джерел, а почитати його повністю можна ось тут. Втім, я приготувала для вас стислий переказ. Не дякуйте.
Як особисте життя Ернста підкосило «Первый»
Версій, з чого почалися нещастя мовника, багато, проте всі джерела сходяться в одному: хороші часи для нього закінчилися в 2014-му. І справа навіть не в тому, що саме в цьому році в ефір каналу пробралася пропаганда, хоча це теж вплинуло на ситуацію - просто тоді розпався цивільний шлюб Ернста з Ларисою Синельщиковою, яка багато років була не лише партнеркою гендиректора «Первого», а й очільником компанії «Красный квадрат». Остання виробляла абсолютну більшість контенту для каналу, а також займалася продажем спонсорської реклами, дистрибуцією і управлінням правами. Більш того, подейкують, саме Синельщикова відповідала за фінансові справи «Первого канала» (її навіть називали його «тіньовим комерційним директором»), а Ернст в цей час відав творчою частиною. Коли ж розпався їх особистий союз, Лариса продала «Красный квадрат» Аркадію Ротенбергу, після чого відносини компаній змінилися: «Первый канал» став замовляти у продакшена все менше контенту, а спонсорством і правами почав займатися самостійно.
Сам по собі цей факт навряд чи вплинув би на стан мовника, але тут далися взнаки амбіції Ернста. Джерела в один голос стверджують, що бізнесмен з нього завжди був так собі: Костянтин не шкодував грошей на виробництво контенту, який йому подобався, при цьому не особливо звертаючи увагу як на бюджети, так і на його подальшу долю. Наприклад, звичайною для каналу стала ситуація, коли спочатку в контент вкладалися чималі гроші, а після цього він потрапляв на полицю. Це працювало до тих пір, поки справи йшли добре, однак з 2014-го подібні рішення стали приводити до накопичення «Першим» боргів.
Здавалося б, до чого тут Україна?
Ще одним фактором, що підкосив мовник, стала ситуація з Україною. Анексувавши Крим, РФ потрапила під санкції США і ЄС, а слідом за цим впала ціна на нафту, обваливши рубль. Все це відбилося на рекламному ринку країни: в 2015 році він, за даними Асоціації комунікаційних агентств Росії, впав більш ніж вдвічі - з $5 млрд до $2 млрд. У той же час Кремль став вимагати від Ернста збільшення пропагандистського контенту в ефірі, і «Первому» не вистачало грошей на виробництво як звичної для себе продукції (масштабних шоу типу «Голос» і прем'єрних серіалів типу «Оттепель»), так і «політичної» - щоденних новин і ток-шоу, де всі обговорюють Україну і один на одного кричать.
«З 2014 року канал почав накопичувати борги перед підрядниками: щороку кредиторська заборгованість зростала. У 2018 році вона перевищила 20 мільярдів рублів, виручка за той же рік склала 32,8 мільярда. За 11 місяців 2019 року канал отримав від реклами 20 мільярдів рублів виручки», - йдеться в матеріалі.
Дуже промовиста інфографіка, чи не так?
На сьогодні найбільша заборгованість у «Первого канала» перед «Красным квадратом», який залишається найбільшим підрядником мовника - вона становить понад 7 млрд рублів. Природно, що в таких умовах інші компанії, яким канал теж винен, відносяться до співпраці з Ернстом з великою обережністю. Втім, стягувати борги через суд при цьому ніхто не поспішає: «Є негласний пакт: з одного боку, «Первый» намагається з усіма домовитися, обіцяє, що гроші будуть. З іншого боку, ринок маленький, сенсу псувати відносини немає», - говорить один зі співрозмовників «Медузи».
Цікаво, що і тут не обійшлося без згадок України: кажуть, російських підрядників дуже нервує конкуренція з нашими виробниками контенту. Так-так, ви все правильно зрозуміли: не дивлячись на те, що нас майже щодня «полощуть» в місцевих новинах, всі федеральні канали РФ, в тому числі і «Перший», продовжують закуповувати українські серіали просто тому, що вони дешевші.
Чи не боргами єдиними
Паралельно з ростом боргів «Первый канал» наздогнала інша біда - його рейтинги падають з того ж 2014 року:
Ось так це виглядає на графіку, втім, про яку аудиторію йдеться, журналісти «Медузи» не уточнюють
Кажуть, це теж побічно пов'язано з Україною. По-перше, за словами джерел, сам Ернст не любить і не вміє грати «в пропаганду», а по-друге, цю нішу на російському ТБ давно і успішно займає ВГТРК («Россия 1», «Россия 24» і інші).
Навіть новинна програма «Первого» користується все меншою популярністю
Також джерела стверджують, що відносини Ернста з Кремлем залишають бажати кращого: він в спілкуванні з представниками адміністрації президента не вибирає виразів, а вона у відповідь виділяє мовнику все менше грошей. Наприклад, з початку 2000-х «Первый» отримував від держави підтримку всього тричі: 3,5 млрд рублів в 2015-му, 3 млрд в 2017-му і 2,5 млрд в 2019-му. Для порівняння, ВГТРК лише за останні три роки отримував з бюджету по 25-26 млрд рублів щорічно (але гроші виділяються на всі мовники холдингу).
До того ж, «Первый» втрачає перевагу у покритті: з переходом країни на цифрове мовлення десять розважальних каналів почали мовити на всій території Росії - навіть там, де раніше були тільки «Первый» та ВГТРК. Війну за інтернет Ернст і Ко також програли. Точніше, проспали: інвестувати в інтернет-напрямок канал почав з 2012-2013-го, коли той же «Газпром-медиа» (об'єднує телеканали НТВ, ТНТ, ТВ-3 и «Пятница») вже п'ть років мав відеохостинг Rutube та платний відеосервіс Now.ru. В 2019 році загальні витрати на рекламу в інтернеті вперше випередили витрати на ТБ-рекламув Росії, й доходи від останньої продовжують потроху скорочуватися.
Що буде далі?
Все це призвело до того, що сьогодні «Первый канал», а з ним і Костянтин Ернст, знаходяться в підвішеному стані. Близький до Кремля співрозмовник «Медузи» взагалі вважає, що найближчим часом питання про те, чи потрібен РФ другий загальнонаціональний канал з великим об'ємом інформаційного та суспільно-політичного мовлення, поставлять руба. Якщо відповідь буде позитивною, то «Первом» придумають нову схему фінансування, а якщо ні - його можуть або об'єднати в один холдинг з ВГТРК, або довести до банкрутства. «Держава ж як вважає? Грошей не даємо, а новини «Первый канал» показує. Значить, ефективно працюємо. Ернст же останні два роки знаходиться в прострації через борги. Але все ще намагається всім посміхатися і намагається домовитися, - каже знайомий Костянтина Ернста. - От якби він в якийсь момент «Лебедине озеро» в прайм-тайм включив, може, справа пішла б швидше».
Від себе додам, що навряд чи каналу йдуть на користь і заяви Ернста про фейки в ефірі. З іншого боку, його теж можна зрозуміти: такі історії і підкосили мовник, і Костянтину Львовичу, який завжди був творчою, а не пропагандистською одиницею, за них має бути боляче.