Останнього тижня навколо тільки й мови, що про загрозу коронавірусу. І для тих, кому це вже набридло, в мене кепські новини: схоже, все лише починається. У будь-якому разі на цей момент добрі звістки про ситуацію з пандемією COVID-19 доносяться тільки з Китаю, та й то лише тому, що країна вчасно ввела доволі жорсткі заходи.
Минулого тижня я обіцяла вам розібратися з тим, як оголошений владою режим карантину вплинув на вітчизняну медіаіндустрію. А позаяк обіцянки треба виконувати, просто зараз розпочнімо розбір польотів, дослідивши ситуацію на українських телеканалах. Уся інформація - максимально актуальна, але майте на увазі: через екстрені заходи вже завтра навіть це може змінитись.
«1+1 медіа»
Одними з перших, принаймні в публічному просторі, про внутрішню реакцію на введений карантин відреагували «Плюси». Не встигла я минулого тижня відіслати запит їхній пресслужбі, як виявилося, що деяких заходів мовник уже вжив.
Перший удар на себя прийняло ток-шоу «Право на владу», що зазвичай знімають у присутності глядачів. Проте від минулого четверга прямі ефіри проекту записуються без аудиторії, і так триватиме ще протягом щонайменше трьох тижнів - до завершення офіційного карантину.
Крім того, канал ухвалив рішення скасувати телезйомки концерту «Вечір прем'єр із Катериною Осадчею» - вони мали відбутися в самий розпал карантину, 30 березня. Втім, якщо ви мріяли відвідати цей захід, то не поспішайте засмучуватись: «Плюси» перенесли його на 17 вересня цього року, тож шанс іще є. Така сама доля спіткала зйомки другого етапу проекту «Ліга сміху», які планувались на 6-8 квітня, - мовник вирішив не ризикувати та посунути їх на осінь (конкретні дати наразі не повідомляються). Новій програмі «Вечірнього кварталу» пощастило більше: концерт, запланований 17 березня в Палаці «Україна», скасовувати не стали, однак глядачів через карантин на нього не пустять. Ті, хто придбав квитки на захід, зможуть скористатися ними 29 травня або ж за давнім звичаєм - здати та повернути гроші. Щодо проекту «Голос країни» на цей момент остаточного рішення наразі немає: перший прямий ефір шоу намічений на 5 квітня, а карантин має завершитись на два дні раніше. Тож, якщо нічого не зміниться, зйомки «Голосу» пройдуть у звичайному режимі.
Іншим каналам групи «1+1 медіа» таких корективів у свою роботу вносити не довелося, позаяк їхні проекти присутності великої кількості людей не передбачають. Проте всі співробітники холдингу стикнулися з застережними заходами, які тут почали працювати ще від минулого тижня. По-перше, на «Плюсах» повідомили про організацію «кросфункціональної команди з різних фахівців», її головне завдання - ретельно відстежувати всю інформацію про можливі загрози та ухвалювати оперативні рішення для їхньої мінімізації. По-друге, компанія придбала велику партію дезінфікуючих засобів для всіх офісів, а в оупенспейсах, на кухнях і в санвузлах встановлені додаткові санітайзери. Також «Плюси» подбали про збільшення ліміту послуг страхової компанії та кількості робочих годин лікаря в офісі, який безкоштовно приймає співробітників і за необхідності призначає їм ті чи інші обстеження.
«1+1 медіа» звернулася до керівників своїх підрозділів із проханням скасувати всі офіційні відрядження за кордон, зокрема освітні. Винятком можуть стати лише критично важливі для компанії поїздки, але й такі рішення ухвалюватиме тільки керівництво. Співробітники, котрі все ж вирушають за кордон, після повернення будуть обов'язково поміщені в 14-денну самоізоляцію. Ті ж, хто провів відпустку в одній із країн, де вже вирує коронавірус (або це зробив хтось із їхніх близьких), також повинні відсидітися в карантині протягом двох тижнів, а на роботі - або оформити відпустку, або працювати дистанційно (за умови письмової згоди керівника). А буквально вчора група ухвалила рішення перевести на дистанційну роботу всіх співробітників, не залучених до забезпечення ефіру. Це триватиме мінімум до 3 квітня, проте, якщо карантин на державному рівні буде продовжений, компанія перегляне підхід до організації роботи.
Старт освітньо-соціального турне 1+1 Digital Weekend 2020, що мало розпочатись у Дніпрі 21 березня, перенесений на 23 травня. Епідемія вплинула й на роботу «Вищої школи Media & Production»: група скасувала всі її масові заходи - навчальні курси й екскурсії для школярів. Загалом в офісах групи на цей час уведений посилений пропускний режим, а серед співробітників проводиться активна інформаційна кампанія про те, як діяти в тих чи інших випадках.
Ну а щоб перечікувати карантин було веселіше, співробітники «Плюсів» створили веселі та корисні стікери
«Інтер»
Попри те що зазвичай «Інтер Медіа Груп», до складу якої входить телеканал «Інтер», залишається осторонь загальноіндустріальних рішень, проти карантину не змогли встояти і тут. У відповідь на мій запит про те, як режим позначається на роботі каналу та продакшенів, пресслужба відповіла публічною заявою:
«У зв'язку із ситуацією, яка склалася щодо поширення вірусу СOVID-19, і дотримуючись рекомендацій Міністерства охорони здоров'я України та Київської державної міської адміністрації, «Інтер Медіа Груп» ухвалила рішення про зміну технологічного графіка запланованих зйомок і режиму роботи співробітників телеканалів групи.
Зокрема, мінімум на 14 днів скасовані всі студійні зйомки програм, які передбачають присутність глядачів. Скасовані всі закордонні відрядження. Також співробітники, що мають можливість працювати дистанційно, переводяться на позаофісний режим роботи.
Крім того, в будівлях офісу введені додаткові профілактичні заходи та санітарне оброблення місць загального користування».
Обійшлось, як бачите, без подробиць, проте в перекладі з офіційної мови на звичайну все це означає, що наразі бабусям країни доведеться якось пожити без щоденних випусків ток-шоу «Стосується кожного». Сподіваюсь, вони зможуть із цим змиритися
«Медіа Група Україна»
У МГУ серйозність проблеми теж усвідомлюють і на запит надіслали заяву зі своєю позицією:
«У зв'язку із ситуацією щодо поширення вірусу СOVID-19, «Медіа Група Україна» ухвалила низку наступних рішень, що мають сприяти попередженню розповсюдження коронавірусної інфекції.
Співробітники, які не беруть участі у безперервних виробничих процесах та мають можливість виконувати службові обов'язки вдома, переведені у формат віддаленої роботи.
Заради безпеки і здоров'я наших співгромадян суттєво змінений технологічний цикл виробництва студійних програм за участю глядачів: усі прем'єрні випуски виходитимуть у форматі без глядачів або ж із мінімальною їхньою кількістю, яка відповідатиме актуальним нормам, упровадженим державними та місцевими уповноваженими органами. Програми з глядачами у студіях, які транслюватимуться, вироблені ще до введення карантину в країні.
Скасовані всі відрядження за межі України. Зведені до необхідного мінімуму відрядження територією України.
«Медіа Група Україна» вже ініціювала на своїх інформаційних ресурсах - телеканал «Україна 24», випуски теленовин «Сьогодні», інтернет-новини segоdnya.ua та соцмережі - інформаційну кампанію «Карантин в Україні», яка має на меті надати нашим співвітчизникам якомога більше корисної інформації і допомогти пережити цей складний період. Ми зробимо все, щоби жоден українець не залишився наодинці з цією бідою. Ми маємо подолати коронавірус разом, тому закликаємо надсилати у наші соцмережі відео з власними лайфхаками, порадами, пропозиціями допомоги та, звичайно, проблемами - дефіцит ліків, продуктів тощо.
Ми віримо, що перевірена, актуальна інформація може врятувати життя і здоров'я багатьох українців. Тому чимала частина наших співробітників - журналісти, редактори, оператори, режисери, ведучі та багато інших спеціалістів - продовжують працювати у штатному режимі, але з посиленими профілактичними заходами».
Виробництво ток-шоу «Говорить Україна» не постраждає, проте глядачів у його студії наразі не буде
StarLightMedia
У трьох загальнонаціональних каналів групи SLM є студійні проекти, що передбачають присутність живої аудиторії: на ICTV це ток-шоу «Свобода слова», на «Новому» - «Хто зверху?», а на СТБ - пост-шоу «Холостяка». Природно, режим карантину вніс корективи в їхнє виробництво: там, де можна обійтися без глядачів (як, наприклад, на ICTV і СТБ), виробництво продовжиться з урахуванням нових обставин, а от зйомки «Хто зверху?», де аудиторія виступає повноцінним учасником кожної програми, холдингу довелось призупинити - наразі на невизначений термін.
Ну і, певна річ, не обійшлося без спільної заяви групи, в якій перераховані заходи безпеки для співробітників. Озвучила її операційний директор SLM Тетяна Стрекаль:
«У ситуації, що склалась у світі з поширенням вірусу, велику увагу ми приділяємо здоров'ю і безпеці наших людей. Це стосується як глядачів, так і співробітників та партнерів. На кризу, що охопила світ, ми реагуємо в усіх напрямах: забезпечуємо адекватне інформаційне висвітлення ситуації на наших телеканалах, робимо все можливе, аби убезпечити здоров'я співробітників і партнерів, забезпечуємо неперервність бізнес-процесів, розробляємо план на випадок різних сценаріїв розвитку ситуації.
У своїх діях ми керуємось рекомендаціями ВООЗ та орієнтуємось на найкращі світові практики щодо реагування на ситуацію з розповсюдженням коронавірусу. Якщо ж говорити конкретніше, ми впровадили низку ініціатив:
- Створили кросфункціональну команду, яка відповідає за вчасну реакцію на кризу за ключовими напрямками.
- Захистили своїх працівників. Передусім ми оперативно надали нашим співробітникам можливість працювати дистанційно, а тим, хто через професійну необхідність виходить в офіс, - убезпечили робочі місця та забезпечили усіма потрібними профілактичними засобами.
- Запровадили правила нової бізнес-етики - скоротили кількість ділових зустрічей, які потребують особистої присутності. Натомість усі наради перевели у режим відеоконференцій чи конференц-колів.
- Організували комунікаційний процес, аби вчасно та у повному обсязі інформувати про ситуацію у країні як наших глядачів, так і наших співробітників.
- Змінили технологічний цикл виробництва студійних програм за участю глядачів, відмовляючись від їхнього залучення в усіх програмах, де це можливо, або ж кардинально скорочуючи їхню кількість відповідно до постанов і розпоряджень уповноважених органів. Окрім зміни правил виробничого процесу ми також запускаємо серію інформаційних роликів, спрямованих на роз'яснення заходів профілактики СOVID-19».
Суспільне мовлення
Зміни в роботу доводиться вносити і структурам Суспільного. Єдиний його студійний проект, який передбачає присутність аудиторії, - ток-шоу «Зворотний відлік», і відучора (цей ефір, до речі, за іронією долі був присвячений коронавірусу) його знімають у порожній студії.
Крім того, у пресслужбі НСТУ мені розповіли, що карантин уплинув на роботу Будинку звукозапису (його закрили для глядачів) і музею (скасовані всі екскурсії, причому не лише до самого музею, а й в інші приміщення НСТУ). Також Суспільне обіцяє максимально повно й оперативно висвітлювати ситуацію по всіх своїх каналах.
Щодо внутрішніх змін, то на момент написання матеріалу на дистанційну форму роботи перевели діджитал-підрозділ. Проте цим справа, найімовірніше, не обійдеться: згодом доволі неповоротка через бюрократію компанія може ввести й інші заходи.
***
Позаяк «Плюси» у своїй вельми розгорнутій відповіді розповіли не лише про власні проекти, а й про виробництво шоу студії «Квартал 95», я вирішила не обмежуватись напівзаходами та звернулася до виробників двох інших гумористичних програм - «Вар'яти» і «Дизель Шоу». Попри те що телезйомок у цей момент немає, і ті й інші на весну планували концерти всією країною, а тепер змушені вносити корективи в тури.
Олексій Бланар, шеф-редактор «Дизель Студіо»:
- По-перше, ми бажаємо здоров'я, щастя і не панікувати всім нашим шанувальникам у всьому світі! А їх - сотні мільйонів, судячи з наших переглядів. Вірусів у світі багато, а «Дизель Шоу» - одне. По-друге, коронавірус на наше виробництво не вплинув. Серіали та ситкоми ми знімаємо в павільйоні, де не збирається більше шістдесяти осіб. Наші концерти, присвячені п'ятиріччю, проходитимуть із 21 по 25 квітня. Ми впевнені, що на той час карантин завершиться і паніка припиниться. Всі одужають, настане весна, буде тепло, сонячно та гарно! Ми забудемо про цей коронавірус, як про якийсь страшний сон або дурний жарт.
Єдине, на що може вплинути ситуація, що склалася, - початок нашого всеукраїнського туру. Концерти «Дизель Шоу» заплановані 1, 2 і 3 квітня в Одесі, Миколаєві та Херсоні. На цей момент ми не збираємось їх скасовувати. Орієнтуємося на застереження в постанові про те, що рішення про скасування заходів ухвалюються на місцях. А в регіонах зараз усе спокійно, наші квитки продаються на ура. Вже відкриті продажі на другі концерти, і ми очікуємо в кожному місті по два аншлаги. Спілкуватимемося з місцевими організаторами, владою та знаходитимемо консенсус.
Дивує той факт, що ЗМІ називають датою завершення карантину 3 квітня. Карантин оголошений на три тижні, а це 21 день. Якщо правильно порахувати від 12 березня, то карантин завершиться раніше.
І ще, навіть радянська влада не змогла скасувати в Одесі Гуморину, як це зробив коронавірус - особисто я не розумію. Та прекрасно усвідомлюю: найголовніше - здоров'я людей, тому - всім здоров'я. І дивіться «Дизель Шоу» - гумор лікує!
Сергій Притула, очільник Першого україномовного гумор-шоу «Вар'яти»:
- Яка кількість концертів перенесена через карантин?
- Станом на сьогодні 10 концертів. Ми їх перекинули на квітень-травень - на ті дати, які в нас були вільні. Зазвичай ми робимо невеличкі перерви між шматками туру, а тут у нас увесь квітень буде нон-стопом. І на жаль, довелося скасувати один концерт «Вар'яти-шоу», бо дат фізично бракує.
- Чи думали, що робитимете, якщо карантин буде подовжений, наприклад, до літа?
- Якщо карантин буде подовжений до літа, з одного боку, для мене як очільника «Вар'яти-шоу» це дуже погано, бо в нас хоч і невеликий колектив, але він потребує щомісячних витрат на фонд заробітної плати, податки, амортизацію основних фондів. Зрештою, у нас на балансі є реабілітаційний центр, що залежить від нас фінансово, також є дотації на армію тощо. А з іншого боку, в такий спосіб з'явиться можливість вирівняти баланс часу на роботу і на сім'ю - побудемо разом, можливо, з'їздимо до мами на кілька тижнів. Я завжди оптимістично дивлюсь на перспективу. Якщо стоїть питання безпеки, то краще слідувати букві закону та дотримуватися правил поведінки під час пандемії, а не гнатись за примарними історіями збагачення. Подивимося.
***
Як бачите, здебільшого великим каналам вдається обходитися малою кров'ю. Дефіциту контенту через карантин наразі не передбачається, а співробітники всіх мовників перебувають у безпеці настільки, наскільки це взагалі можливо. Сподіваюся, вжиті в терміновому порядку заходи виявляться дієвими й коронавірус невдовзі піде не тільки з перших шпальт ЗМІ, а й з наших із вами життів. Ну а наразі - зберігайте спокій і насолоджуйтесь часом, проведеним удома.